از داستان هاي علمي تخيلي تا نگاه سورئال به فضاهاي داخلي

طراحي  ساختمان مسکوني "neo-chemosphere" با الهام از داستانهاي علمي تخيلي دهه 1960 توسط  استوديو zyva و charlotte taylor آغاز شد.

به گزارش گالري آنلاين، استوديو anthony authié و maison de sable’s charlotte taylor پروژه مسکوني ‘neo-chemosphere را در  پاسخ به مناظر رويايي دنياي خيالي طراحي کرده اند. اين پروژه دومين همکاري آنها پس از پروژه villa ortizet، بشمار مي رود، مجموعه اي سورئال از فضاهاي داخلي و مونوکروم به رنگ سبز که در ميان بستري سنگي و فرسوده به چشم مي خورد. پروژه مسکوني "neo-chemosphere" در تجليل از معمار آمريکايي john lautner که اثرش به سبک ميد سنچري (ميانه قرن) در لس آنجلس، بشقاب هاي پرنده و خانه هاي فوق مدرن عصر فضا را تداعي مي کند، طراحي شده است. اين دو طراح در پاسخ به بحران COVID-19 همراه با تغييرات گسترده  آب و هوايي، دنياي فرا انسان مداري (post-anthropocentric) را مجسم مي کنند. در دنياي غير واقعي،   خانه اي مسکوني به سبک lautner در دنيايي اسرار آميز صورتي رنگ ظاهر مي شود. اين دو طراح مستقر در پاريس براي کانتکست و بستر (Context) خود در محلي در امتداد سواحل calanques مارسي، به دنبال مکاني باستاني در ماوراي عالم خاکي فرضي بودند.

استوديو  zyva studio و charlotte taylor در پروژه مسکوني neo-chemosphere خانه اي هشت ضلعي بر روي ستون بتوني و در ميان  صخره هاي صورتي رنگ روياگونه و ماورائي طراحي کرده اند که قطر آن به 14 متر مي رسد. فضاي داخلي کاملاً با رزين سفيد پوشش داده شده که کنتراست شديدي با محيط صورتي رنگ اطراف خود ايجاد کرده است. اين مکان  فضاي کاملا آرام خود را حفظ کرده و ذهن خيال انگيز انسان را به تعامل با بافت و بستر (context) فرا انسان مدار (post-anthropocentric) خود دعوت مي کند.  

استوديو zyva studio و charlotte taylor در طراحي ساختمان مسکوني neo-chemosphere براي تفکيک فضاي داخلي از ديوارهاي جدا کننده درکمترين حد ممکن استفاده کرده و در عوض، با تغيير ارتفاع و بلند سازي فضاي داخلي محدوده  بخش هاي مختلف ساختمان را مشخص کرده اند. اتاق خواب بالاتر از فضاي نشيمن طراحي شده که از طريق صفحه نازکي از کرکره ها فضاي نشيمن را مي توان ديد. تفکيک و تقسيم بندي دقيق ساختمان هشت ضلعي به همراه نورگيرهاي سقفي دايره اي تاثيري دو چندان در لي آوت (طرح بندي) ساختمان مي گذارد. اين نوع از زبان معماري تعادلي بين مدرنيست (نوگرايي) و سبک علمي تخيلي برقرار مي کند، که از يک سو به استراحتگاه کاليفرنيا و از سوي ديگر به پناهگاه شيطاني اشاره دارد. بنا به اظهارات اين تيم پروژه مسکوني neo-chemosphere از جلوه هاي بصري سينمايي اواسط دهه 70 الهام گرفته شده است. فيلم هاي بيگانه، 2001: اديسه فضايي، جنگ ستارگان يا رولربال از جمله فيلم هايي هستند که الهام بخش اصلي  آنها در خلق اين پروژه  بوده است.

پیمایش به بالا