اين طرح همراه با حرکت به سمت تاريخ، به عنوان مناظر زيباي طلوع خورشيد در سراسر درياي زرد، که شهر به آن شهرت دارد، نشان داده شده است.

به گزارش گالري آنلاين، تيم طراحي با نقطه عطف جديد خود در ساحل، تاريخچه يانتاي را به ياد مي آورد که به معناي "برج فانوس دريايي" و برج هاي مراقبت از دوره سلسله مينگ است.
استوديوي معماري OPEN مستقر در نيويورک و پکن، با آغاز ساخت و ساز در يانتاي، از طرح «برج خورشيد» خود رونمايي کرد. اين اثر که در امتداد سواحل درياي زرد پديدار مي شود، به عنوان يک چراغ راهنما خواهد بود و طبقه همکف، تئاتر نيمه باز، فضاي نمايشگاهي و کتابخانه اي را در خود جاي مي دهد. بسياري از عملکردها در زير «فضاي پديدهاي» نيمه باز، در بالا قرار ميگيرند، که بازديدکنندگان را دعوت ميکند در طول سال مناظر وسيعي از دريا و مناظر کوهستاني را تماشا کنند.
اين شرکت برج خورشيدي بتني خود را به عنوان «ساختاري هدفمندتر معرفي مي کند، چيزي که آيين هاي باستاني عبادت طبيعت را تداعي مي کند و در عين حال امکانات فرهنگي بسيار مورد نياز را در منطقه تازه شهري شده فراهم مي کند.»

پوسته هاي بتني برش خورده توسط نور خورشيد
"برج خورشيد" با معماري OPEN به عنوان يک حجم منحني بزرگ شکل مي گيرد که هندسه آن مستقيماً توسط مطالعات دقيق خورشيد مشخص مي شود. اين ساختار حاکي از يک مخروط کوتاه است که به نظر مي رسد توسط پرتوهاي نور بريده شده است تا بخشي از آن را به دريا نشان دهد. برج خورشيد که پنجاه متر بالا مي رود، در ميداني با شيب ملايم قرار دارد. اين ساختمان يک ساختار پوسته اي مرکب است، طرح پيچيده آن که با همکاري نزديک با شرکت مهندسي arup توسعه يافته است، به صورت دو لايه پوسته بتني شيبدار ساخته مي شود که توسط دال هاي افقي و سطوح شيبدار به هم متصل شده اند.
پوسته داخلي مقعر برج خورشيد که به سمت افق باز مي شود، به عنوان جمع کننده صدا براي جذب و تقويت صداهاي دريا عمل مي کند. پوسته فوقاني کوچکتر و وارونه، ميزبان کتابخانه پر نور و منظره اي خيره کننده از اقيانوس و آسمان بالاست. يک چشمي مرکزي در سقف به آب باران اجازه مي دهد تا در تابستان وارد استخر کوچکي در زير آن شود. در زمستان، استخر خشک مي شود و به عنوان شومينه استفاده مي شود.

لي هو + هوانگ ونجينگ: «امروز پيدا کردن راههايي براي اتصال و در آغوش گرفتن طبيعت بسيار مهم است، ما ميخواستيم اين محور را در مفهوم «برج خورشيد» حفظ کنيم و به قدرت منظره اطراف احترام بگذاريم. بلافاصله زماني که طرح را در نظر گرفتيم، ميخواستيم به آيينهاي باستاني بشر، احترام به خورشيد، ماه و ستارگان، و ارائه فضايي براي تأمل اشاره کنيم.
از سوي ديگر، ما همچنين ميخواستيم اطمينان حاصل کنيم که ساختمان داراي هدف و عملکرد واقعي است، چيزي که به جاي يک حماقت در ساحل، براي شهروندان يانتاي مفيد باشد. ايجاد فضاهايي که مناظر باورنکردني اقيانوس را با نمايشگاههاي ديجيتال آيندهنگر، در کنار هم قرار ميدهد.

«حاکم زمان»
در ميدان همکف «برج خورشيد»، معمار OPEN يک استخر کم عمق را با ساختمان ادغام مي کند که اثر دايره اي کار را تکميل مي کند. اين منطقه همراه با دستگاههاي مهپاشي و فوارهها داراي يک کانال آبي است که بهطور ويژه طراحي شده است و از سراسر ميدان ميگذرد. تيم معماري اين کانال را به عنوان "حاکم زمان" توصيف مي کند، زيرا خط مستقيمي را مشخص مي کند که سايه برج در روز اعتدال(مساوي شدن شب و روز) از آن پيروي مي کند.
تقاطع بين حلقه ها و کانال آب، ردپاي سايه ساختمان را در ساعات خاصي در روز اعتدال مشخص مي کند. در يکي از حلقه هاي بيروني، مجموعه اي از فواره ها براي جشن گرفتن 24 اصطلاح خورشيدي تقويم سنتي چيني طراحي شده است. اين آبنماها با دقت برنامهريزيشده و به حس سرزندگي ميافزايند، در حالي که به تاريخ طولاني فرهنگ اقيانوسي شهر که در چين نادر است نيز منعکس ميشود.

در مرحله اوليه طراحي، با همکاري شرکت فرانسوي dUCKS scéno ،شرکت OPEN فضاهاي نمايشگاهي داخل ساختمان را با تمرکز بر نمايشگاه هاي ديجيتال و فناوري هاي داده هاي بزرگ طراحي کرد، در حالي که به طور همزمان نيروي انرژي بخش براي رشد بلندمدت شهر جديد هم ميباشد.
آريک چن، مدير کل فعلي و مدير هنري موسسه het nieuwe در روتردام که در سمت قبلي خود به عنوان مدير آزمايشگاه D&I در دانشگاه تونجي در شانگهاي، در مورد پروژه از منظر متصدي مشورت کرد، با Open براي توسعه اين ايده از يک موزه ديجيتال که ديجيتال را با پديدارشناسي پيوند مي دهد همکاري کرد.
آريک چن اظهار داشت: OPEN توانايي قابل توجهي در به عهده گرفتن يک تکليف معماري و القاي معنا و هدف دارد. در دست آنها، فرم به دنبال محتوا است. از مؤسسات آموزشي گرفته تا پروژههاي فرهنگي در سراسر چين، آنها بارها و بارها نشان دادهاند که چگونه نوآوريهاي معماري و نوآوري اجتماعي دست به دست هم ميدهند.










