نگاهي به زندگي و آثار داوينچي آلمان “آلبرشت دورِر”

آلبرشت دورِر هنرمندي نبود که کورکورانه از هنر ايتاليا تقليد کند، بلکه هر آنچه که جذابيت بصري داشت، مي‌گرفت و آن را با افکار، ايده‌هاي خود و رياضيات درمي‌آميخت و سپس آن را با روح زمان و مکاني که در آن مي‌زيست ترکيب و عرضه مي‌کرد؛ به همين خاطر است که او را داوينچي آلمان ناميده‌اند.

به گزارش گالري آنلاين به نقل از ايسنا، دورر را مي‌توان مشهورترين نقاش آلماني در دوره رنسانس دانست. بيشتر آثار هنري آلبرشت چون دستان دعاگوي او و پرتره‌هايي که از چهره خود کشيده از شهرت جهاني برخوردار است.

دورر پس از يادگيري اصول نقاشي نزد يکي از نقاشان محلي به کشورهاي ديگر رفت، اما سرزمين مادري خود را هرگز فراموش نکرد و همواره به خانه خود در نورنبرگ بازمي‌گشت. دورر از ۱۵۰۹ تا پايان زندگي‌اش در سال ۱۵۲۸ در نورنبرگ فعاليت مي‌کرد.

دستان دعاگو

دورر موضوع آثار هنري خود را از افسانه‌ها و سنت‌هاي مسيحي دوره قرون وسطي انتخاب مي‌کرد. «دستان دعاگو» يکي از اين آثار است که در سال ۱۵۰۸ خلق شد و مقدمه‌اي براي خلق آثاري براي محراب کليسا با رنگ‌هاي مختلف در زمينه سنت‌هاي دين مسيح بود. آلبرشت دورر در اين بخش فعاليت‌هاي گسترده‌اي داشت و نقاشي‌هاي او در محراب بسياري از کليساهاي جهان وجود دارد.

آلبرشت دورر و طراحي

آلبرشت دورر با طرح‌هاي قلمي و کارهاي گرافيک خود يکي از برجسته‌ترين طراحان شناخته مي‌شود که تنها با خط‌زني‌هاي استادانه تابلوهاي کاملي عرضه کرده است. برخي از طرح‌هاي او بدون هرگونه آرايش، رنگ و لعاب اضافي دنيايي کامل از مناظر طبيعي يا چهره‌هاي انساني ارايه مي‌دهند. همچنين او با تکميل فنوني مانند نقره و کنده‌کاري روي فلز يا چوب از پيشگامان هنر گراورسازي به شمار مي‌رود که با تکثير آثار خود افراد هرچه بيشتري را به بازار هنر دعوت کرد. دورر به خوبي دريافته بود که عصر تازه‌اي براي هنر فرا رسيده که اجازه مي‌دهد مردم عادي نيز بتوانند، اگر نه اصل آثار هنري، دست کم کپي‌هايي از آنها را در خانه‌هاي خود داشته باشند.

ستايش تثليث، محراب لانداور

آلبرشت دورر در دنياي رياضيات

وي علاوه بر هنر در رياضيات نيز پژوهش‌ها و فعاليت‌هاي ارزشمندي داشته و چند کتاب در اين زمينه تاليف کرده است که از ارزش بسيار زيادي برخوردارند. اثر مهم او با عنوان چهار کتاب درباره‌ تناسبات انسان است. اين اثر يکي از نخستين کتاب‌ها در زمينه‌ رياضيات بود که در آلمان منتشر شد. در واقع دورر، استادي بود که در زمينه‌هاي مختلف هنري و علمي فعاليت مي‌کرد. نقاشي، گراورسازي و حکاکي روي چوب و فلزات زمينه‌هاي اصلي فعاليت هنري‌اش را تشکيل مي‌دادند. او که تحصيلات دانشگاهي نداشت، معتقد بود که هندسه و رياضي کليد درک هنر است.

جشن تسبيح

برترين چاپگر تاريخ

دورر يکي از برترين هنرمندان چاپ در تاريخ است و بسياري از متخصصان و پژوهشگران او را برترين هنرمند در اين زمينه مي‌دانند. او مجموعه‌هاي زيادي را به شيوه‌هاي مختلف چاپي همچون وودکات (چاپ چوبي) و اچينگ (چاپ تيزابي) به انجام رساند از اين مجموعه‌ها مي‌توان از مصائب بزرگ، مصائب کوچک و زندگي مريم مقدس نام برد. همچنين در سال‌هاي ۱۵۱۳ و ۱۵۱۴ دورر سه اثر چاپي با عنوان‌هاي «شواليه، مرگ و شيطان»، «قديس ژروم در حال مطالعه» و «ماليخوليا» آفريد که برجسته‌ترين آثار چاپي او به شمار مي‌روند. اولين کرگدن اروپا يک گراور چوبي است که دورر در سال ۱۵۱۵ خلق کرد. اين کرگدن از هند به ليسبون، پايتخت پرتغال و از آنجا به رم منتقل شده بود. البته دورر اين حيوان را نديده بود و اين اثر را بر مبناي آنچه براي او تعريف کرده و کشيده بودند خلق کرد. اين اثر اکنون در موزه بريتانيا قرار دارد.

کرگدن اثر دورر

آلبرشت دورر از نخستين هنرمنداني بود که آرمان‌هاي روشنگري را که با جنبش نوزايي در افق فرهنگي اروپا ديده شده بود، درک کرد و آن را با قدرت در آثار خود بازتاب داد.
 روح و پيام «عصر نو»، با گرايش به خردگرايي و انسان‌دوستي، به روشني در هنر دورر ديده مي‌شود. هم در توجه دقيق او به موازين علمي و «آکادميک» نقاشي، مانند پرسپکتيو و آناتومي و رنگ‌شناسي، هم در توجه به زندگي مردم عادي و هم در گرايش به ترسيم موشکافانه و استادانه‌ي پديده‌هاي طبيعي. طرح‌هاي ظريف و زيباي دورر از دنياي گياهي و عالم جانوران تا امروز ذره‌اي از اعتبار و شادابي خود را از دست نداده است. 

او فقط به هنر و دين علاقمند نبود، دورر با بهره‌گيري از علوم، پرسش‌هاي بسياري را در زمينه طبيعت و انسان مطرح مي‌کرد. او مي‌توانست موجودات مختلف طبيعت را به طور بسيار دقيقي ترسيم کند. نقاشي خرگوش او يکي از نمونه‌هاي مشهور در اين زمينه است. اين اثر در سال ۱۵۰۲ بوجود آمد. تابلوي خرگوش دورر در موزه آلبرتينا در شهر وين نگهداري مي‌شود.

از ديگر ويژگي‌هاي دورر توانايي بازاريابي او براي فروش آثارش است. او همواره به فکر عرضه آثار خود به بازار بود. مطالعات امروزه او را پيشگام بازاريابي معرفي مي‌کنند.

کارگاه شخصي و فعاليت‌ دورر در زمينه توسعه باسمه‌سازي در صنعت چاپ امکان تهيه انبوه آثار گرافيک را فراهم مي‌کرد. او اولين هنرمندي بود که حق صاحب اثر هنري را براي خود ثبت کرد و آثار هنري‌اش را که با علامت تجاري "AD" مشخص بودند، در دادگاهي در ونيز به ثبت رساند. او در پي پيشرفت و به رسميت شناخته شدن خود بود. دورر در اين امر بسيار موفق بود و در دوران زندگي‌اش شهرت به سزايي يافت و درآمد خوبي داشت.

دورر تا پايان عمرش، نزديک به ۱۲۰۰ اثر خلق کرد. نقاشي‌ها و کنده‌کاري‌هاي روي چوب و مس او در موزه‌هاي بزرگ سراسر جهان در معرض نمايش هستند. هنر او حتي تا روي اسکناس‌هاي پنج مارکي جمهوري فدرال آلمان هم رفت. او روز ۶ آوريل ۱۵۲۸ در نورنبرگ بر اثر ابتلا به بيماري مالاريا درگذشت.

سلف‌پرتره‌ي آلبرشت دورر در سن ۲۶ سالگي

پیمایش به بالا