اعتراف به نصب وارونه اثر هنري

نصب يک نقاشي به روش اشتباه، حداقل در برخي موارد يک اشتباه ناگريز است که حتي برخي از مشهورترين آثار هنرمندان نامدار تاريخ نيز به آن دچار شده‌اند.

نقاشي «روتکو» در موزه تيت بريتانيا

به گزارش گالري آنلاين، ايسنا به نقل از آرت‌نت نوشت، ماه گذشته ميلادي «بنياد هيلما اف کلينت» اعتراف کرد که يکي از نقاشي‌هاي انتزاعي اين هنرمند ممکن است چندين دهه به اشتباه وارونه روي ديوار نصب شده باشد. کارشناسان زماني از اين موضوع مطلع شدند که يک بازديدکننده تيزبين حين بازديد از نمايشگاه اخير «هيلما اف کلينت و پيت موندريان» در «تيت مدرن» متوجه نکته غيرعادي درباره يکي از آثار هنري نمايشگاه شد. اين بازديدکننده با مقايسه تابلو «قو شماره ۱۴» با ديگر آثار مجموعه «قوهاي سياه» خاطرنشان کرد که مثلث آن به طور غيرعادي وارونه شده است و ترتيب رنگ‌ها در کنار يکديگر نيز متفاوت بود. اين نکته تمام معناي اثر هنري را تغيير مي‌داد زيرا اين عناصر توسط اف کلينت براي نشان دادن انرژي‌هاي غيرمادي خاص استفاده مي‌شد.

سوء‌ظن اين بازديدکننده زماني تأييد شد که او به کتاب‌هاي طراحي «اف کلينت» به نام «کتاب‌هاي آبي» اشاره کرد که مملو از نسخه‌هاي مينياتوري طرح‌هاي او است که توسط کارشناسان براي تأييد مقصود اصلي هنرمند استفاده مي‌شود. نقاشي «قو شماره ۱۴» نزديک به ۴۰ سال پيش نصب شده است و اين يعني ممکن است براي چندين دهه وارونه آويزان شده باشد. در بهار سال آينده، زماني که اين نقاشي از هلند به سوئد بازگردانده شود، اين اثر مورد ارزيابي قرار مي‌گيرد و درباره نياز به نصب مجدد تصميم‌گيري خواهد شد.

در ادامه با چند نمونه مشهور از آثار هنري آشنا مي‌شويد که به روش اشتباه نصب شده‌اند:

«قايق» اثر «آنري ماتيس»

هنگامي که اين اثر هنري در نمايشگاه جديد موزه هنر مدرن نيويورک با عنوان «آخرين آثار ماتيس» به نمايش گذاشته شد، هيچکس بلافاصله متوجه نکته اشتباه در مورد اين اثر هنري انتزاعي و مينيمال نشد. با اين حال ۴۷ روز بعد، يک دلال سهام وال استريت در بازديد سوم خود از نمايشگاه به اين نتيجه رسيد که اثر هنري بايد به اشتباه نصب شده باشد. او اين موضوع را به يکي از مسوولان نمايشگاه اطلاع داد و کاتالوگ نمايشگاه نيز به سوء ظن او دامن زد. او در نهايت اين داستان را براي نيويورک تايمز روايت کرد. زماني که مدير نمايشگاه‌هاي موزه هنر مدرن موافقت کرد که درباره نصب درست اين اثر هنري اقدامي انجام دهد، نمايشگاه قبلاً تعطيل شده بود.

«شهر نيويورک شماره يک» اثر «پيت موندريان» (۱۹۴۱)

سال گذشته، متصديان موزه هنري «نوردراين ـ وستفالن» واقع در دوسلدورف در آستانه افتتاح نمايشگاه «موندريان: تکامل» بودند که در مورد يکي از آثار هنري اين هنرمند يعني «شهر نيويورک ۱» (۱۹۴۱) تحقيق کردند. آنها عکسي از اين تابلو کشف کردند که در سال ۱۹۴۴ ثبت شده بود. در اين عکس، اين تابلو در استوديوي موندريان به نحوي نصب شده بود که خطوط دوتايي آبي در بالا قرار گرفته بودند. در نتيجه اين تابلو چندين دهه به اشتباه و وارونه نمايش داده شده بود. اما از آنجايي به دليل آسيب‌پذير بودن نوارهاي چسب رنگي اين تابلو، نصب درست آن خطرناک است، اين تابلو در نمايشگاه کنوني همچنان به صورت وارونه و نادرست به نمايش گذاشته شده است.

اين اثر هنري که در سال ۱۹۴۱ ميلادي با استفاده از مجموعه‌اي از نوارهاي قرمز،‌ زرد، سياه و آبي تشکيل شده است با نام «نيويورک سيتي ۱» شناخته مي‌شود. اين تابلو نخستين‌بار در سال ۱۹۴۵ ميلادي در موزه هنر مدرن نيويورک به نمايش گذاشته شد،‌ اما از سال ۱۹۸۰ در مجموعه هنري ايالت نوردراين ـ وستفالن در دوسلدورف آلمان قرار داشت.

نکته قابل توجه ديگر درباره «شهر نيويورک شماره يک» اين است که اين تابلو برخلاف ساير آثار هنري مربوط به نخستين‌ سال‌هاي فعاليت هنري «موندريان» امضاي او را ندارد. گمان مي‌رود اين تابلو ناتمام باقي مانده و به همين دليل امضاي «موندريان»‌ بر روي تابلو وجود ندارد.

«مزرعه پاييزي»(۱۹۵۷) اثر «مارک توبي»

نحوه صحيح نصب اين نقاشي زماني که در اواخر دهه ۶۰ ميلادي به کاخ سفيد امانت داده شد، مورد بررسي قرار گرفت. به گفته «نيويورک‌تايمز» اين نقاشي درست بيرون دفتر رئيس جمهور به نصب شده بود اما برخي از عناصر نقاشي درست به نظر نمي‌رسيدند. با انجام بررسي‌هاي بيشتر مشخص شد که اين نقاشي در نمايشگاه اخير يکي از موزه‌هاي توکيو اشتباه به نمايش گذاشته شده است، اما نجار کاخ سفيد موفق شد آن را درست بچرخاند.

«دهکده برتون در برف»(۱۸۹۴) اثر «پل گوگن»

اين نقاشي منظره پس از مرگ «گوگن» در سال ۱۹۰۳ در يک حراجي در تاهيتي فروخته شد. به گفته ويکتور سگالن، يکي از دوستان «گوگن» که در اين حراجي حضور داشت، حراج‌گذار نقاشي را وارونه ارائه کرد و آن را «آبشار نياگارا» ناميد. «سگالن» آن را به مبلغي معادل چند پني خريد و آن را به سمت بالا چرخاند و نشان داد که اين نقاشي به جاي آبشار، کلبه‌هاي يک روستا را به تصوير مي‌کشد. موزه «اورسي» در پاريس بعدها نقاشي «دهکده برتون در برف» را خريد.

«سياه بر روي عنابي»(۱۹۵۸) اثر «مارک روتکو»

موسسه «تيت» در سال ۱۹۷۰ يک جفت نقاشي «روتکو» را خريداري کرد و آن‌ها را بر اساس نحوه امضاي «روتکو» به صورت افقي نصب کرد. اما ۹ سال بعد، پس از نمايش مجدد، موزه‌داران نظر خود را تغيير دادند و هر دو نسخه «سياه روي زرشکي» را به صورت عمودي آويزان کردند. در سال ۱۹۸۷ آنها به حالت افقي برگشتند اما سپس به حالت عمودي بازگشتند.

«چمن‌هاي بلند و پروانه‌ها»(۱۸۹۰) اثر «ون‌گوگ»

وقتي در سال ۱۹۶۵ ميلادي يک دختر دانش‌آموز ۱۵ ساله از گالري ملي بازديد مي‌کرد، متوجه شد که علف‌هاي بلند و پروانه‌ها وارونه به نظر مي‌رسند. پس از اطلاع‌رساني اين موضوع به کارکنان، مشخص شد که نقاشي به طور موقت براي عکاسي برده شده بود و در بازگشت، به اشتباه نصب شده است. خوشبختانه اين نقاشي فقط ۱۵ دقيقه وارونه نصب شده بود.

پیمایش به بالا