اين چيدمان مجموعهاي از تصاوير چاپ شده از ساختارهاي صخره اي است که سطح ورقه هاي آلومينيومي را پوشانده اند.

به گزارش گالري آنلاين، هنرمند فرانسوي JR از چيدمان عمومي صخره اي و تاريخي خود "La Nascita" در بيرون از ايستگاه مرکزي ميلان رونمايي کرد. اين چيدمان از ۹ آوريل تا ۱ مي ۲۰۲۴ در معرض نمايش قرار مي گيرد. چيدمان La Nascita اولين آنامورفوسيس تنديس مانند JR و اولين تغيير سبک اين هنرمند بشمار مي رود. اين چيدمان در هفته طراحي ميلان 2024 به نمايشگاه عمومي Moncler که در داخل ايستگاه قرار دارد خواهد پيوست. JR در طول پيش نمايش اين چيدمان در مصاحبه اش با designboom گفته است که ايده آنامورفوسيس که به معناي تصوير در هم ريخته و داراي اعوجاج است و ممکن است باعث ايجاد خطاي ديد شود، بخش بزرگي از کار او بشمار مي رود.
هنرمند JR در توضيحات خود مي گويد:" از يک نقطه نظر، مي توان متوجه ارتباط اثر هنري با بناي ايستگاه مرکزي ميلان شد؛ اما در حقيقت با عبور از ميدان به علت وجود لايه هاي مختلف به زواياي مختلف آن نيز پي خواهيد برد. بنابراين، مي توانيد از ميان کوه ها عبور کرده و جلوه هاي بصري متفاوت آنها را ببينيد. براي اولين بار است که با اشکال اين چنيني کار مي کنم که در واقع تا حدودي چيدمان موزه لوور را تداعي مي کند. اما در آن چيدمان از اهرام کوچک استفاده کرده بودم؛ در اينجا، مجبور شدم پانل ها و قطعات مختلف را با داربست سازي ايجاد کنم تا بتوان تمام سطح ميدان را پوشش دهم و ايستگاه قطار بينظيري ايجاد کنم."
در حاليکه چيدمان La Nascita در ايستگاه مرکزي ميلان، چيدمان صخره اي تنديس گونه لقب گرفته است، به داربستهاي جداگانه اي تقسيم ميشود که هر کدام با چاپهاي مختلفي از تصوير صخره ها کل مجموعه را در کنار هم قرار ميدهد. JR در پيش نمايش چيدمان خود به designboom گفته است که از داربست محلي ميلان براي ايجاد چيدمان جديد خود استفاده کرده است.
"در اين چيدمان از مقداري روزنامه هم استفاده شده است اما فقط از فلز استفاده کرده ام که تصاوير روي آن چاپ شده اند که مي توانيم در پروژه هاي مختلف از آن استفاده کنيم. اين چيدمان مانند لايه هايي از فلز است که مي توانيد آن ها را ديده و لمس کنيد و تنها ماده مقاومي که در کف چيدمان بکار رفته تخته سنگ کوچکي است که از پلاستيک نيست و از آلومينيوم ساخته شده است تا بتواند وزن بازديدکنندگاني را که بر روي آن راه مي روند تحمل کند. بيشتر متريال هاي اين چيدمان نيز بصورت عمودي نصب شده اند."
پانل هاي آلومينيومي با عرض 32 سانتي متر به رنگ سفيد رنگ آميزي شده و تصاوير چاپي صخره ها با روش سابليميشن به رنگ مشکي چاپ و سپس يک لايه جلا دهنده بر روي آنها زده شده است. چيدمان La Nascita، شامل دو بخش است که بازديدکنندگان ميتوانند در آنجا قدم بزنند: پانلهاي آلومينيومي که بر روي داربستهاي نزديک نماي ايستگاه آويخته و داربست هاي کوچک تر که در زمين Piazza Duca d’Aosta نصب شده اند.
تکنيک چاپ روي آلومينيوم به اين معني است که سنگ مي تواند در برابر شرايط مختلف اقليمي مقاومت کرده و به يک اثر تاريخي تبديل شود. متريال هاي موجود در آثار هنري عمومي، از داربستهاي بزرگ گرفته تا پشت بندهاي کوچکي که پانلها را نگه ميدارند، در پروژههاي آينده مورد استفاده مجدد قرار ميگيرند و آنهايي که قابل استفاده مجدد نيستند ذوب شده و بازيافت خواهند شد.
اين اثر هنري تاريخ ايستگاه قطار را بازگو مي کند و پادشاه ويکتور امانوئل سوم پس از افتتاح تونل سيمپلون (Simplon) در سال 1906، سنگ بناي نمادين ايستگاه قطار مرکزي جديد را پايه گذاري کرد.
براي ساخت تونل بسياري از صخره هاي آلپ حفاري شد. همين امر باعث شد JR تشويق شود تا با جان بخشيدن به ساختار هاي معدني و سنگي که از معماري کلاسيک رومي، التقاطي، خردگرايي، هنرنو و آرت دکو نشات مي گيرد، دين خود را به تاريخ ايستگاه مرکزي ميلان ادا کند.
در مرکز چيدمان La Nascita، تصوير اصلي چاپي که در زير قسمت مرتفع بنا نصب شده است، دهانه غار مانندي را نشان مي دهد که صخره را شکافته و از بازديدکنندگان دعوت مي کند تا در مسيري به سوي ناشناخته ها قدم بردارند.


















