سفري به دور دنيا با آثار فردريک ادوين چرچ، نقاش جهانگرد مکتب هادسون ريور

«فردريک ادوين چرچ» نقاش آمريکايي مکتب «هادسون ريور»‌، به معناي واقعي يک جهانگرد بود. او در دوران حيات خود از شمالگان، مکزيک، آمريکاي جنوبي، کارائيب،‌ اروپا و خاورميانه بازديد کرد.

به گزارش گالري آنلاين به نقل از ايسنا، «فردريک ادوين چرچ» (زاده ۱۸۲۶ – درگذشته ۱۹۰۰) از نقاط مختلف جهان بازديد و از مناظر آن‌ها تابلوهاي نقاشي خيره‌کننده‌اي خلق کرد. در ادامه با منتخبي از آثار اين هنرمند آشنا مي‌شويد:

۱. آمريکاي شمالي: آبشارهاي نياگارا

«آبشارهاي نياگارا»‌ اثر «فردريک ادوين چرچ» ۱۸۵۷ ميلادي

نخستين مقصد ما آبشارهاي نياگارا، در مرز بين نيويورک، ايالات متحده و انتاريو در کانادا است. اين آبشار از قرن نوزدهم تاکنون يک جاذبه توريستي محبوب بوده است. نقاشي «آبشارهاي  نياگارا» در گالري ملي هنر واشنگتن مشهورترين نقاشي از مجموعه تابلوهاي «چرچ»‌ با موضوع «نياگارا» است. «چرچ»‌ اين آبشارها را در قالب يک قاب پانوراماي عظيم به تصوير مي‌کشد. اين نقاشي در حين پويا و الهام‌بخش بودن، کمي ترسناک است زيرا به نظر مي‌رسد که بيننده نزديک به لبه آبشار ايستاده است.

۲. شمالگان

«کوه‌هاي يخ»‌ اثر «فردريک ادوين چرچ» ۱۸۶۱ ميلادي

اکنون، به سمت شمال يعني به سمت شمالگان سرد اما زيبا حرکت مي‌کنيم. «فردريک چرچ» در عصري زندگي مي‌کرد که اکتشافات بزرگ در قطب به وقوع مي‌پيوست و ماجراجويان از سراسر جهان براي رسيدن به قطب شمال و جنوب با يکديگر مسابقه مي‌دادند. مي‌توان درک کرد که اين تلاش مهيج و بسيار خطرناک تخيل عمومي را به خود جلب کرده بود. «چرچ» در سال ۱۸۵۹ ميلادي به مدت چند هفته از شمالگان بازديد کرد و بعداً کوه‌هاي يخ را بر اساس طراحي‌هاي که آنجا انجام داده بود،‌ نقاشي کرد.

اين صحنه نمونه کاملي از تعالي است، حس کردن عظمت قدرت طبيعت که در جنبش «رمانتيک»‌ مورد توجه قرار گرفته بود. کوه‌هاي يخ سفيد در برابر آسمان تاريک، عظيم به نظر مي‌رسند، در حالي که نور مايل به سبز حسي کمي وهم‌آور به فضاي نقاشي مي‌افزايد. يک دکل شکسته کشتي که بعداً توسط «چرچ» به نقاشي اضافه شده است، در پيش زمينه نقاشي به چشم مي‌خورد. اين کشتي احتمالا به کشتي کاوشي «فرانکلين» در حوالي ۱۸۴۰ و همچنين بسياري از کاوشگران ديگر اشاره دارد که در جستجوي گذرگاه شمال غربي جان باختند.

«شفق قطبي»‌ اثر «فردريک ادوين چرچ» ۱۸۶۵ ميلادي

سفر «فردريک ادوين چرچ» به شمالگان همچنين الهام‌بخش خلق نقاشي «شفق قطبي»‌ شد که پديده طبيعي را به تصوير مي‌کشد.

۳. آمريکاي جنوبي

«کوتوپاکسي»‌ اثر«فردريک ادوين چرچ» ۱۸۶۲ ميلادي

حالا وقت آن است که از سرما خارج شويم و به سمت جنوب برويم. مجموعه سفرهاي «فردريک ادوين چرچ» شامل دو سفر به آمريکاي جنوبي در سال‌هاي ۱۸۵۳ و ۱۸۵۷ بود. سفرهاي او در آمريکاي جنوبي براي او بسيار مهم بود. «چرچ» از طرفداران پر و پا قرص «الکساندر فون هومبولت» طبيعت‌شناس مهم پروسي بود. او اساساً نوشته‌هاي منتشرشده توسط اين محقق را با ولع مطالعه مي‌کرد و آموزه‌هاي «فون هومبولت»‌ به شدت بر نقاشي‌هاي «چرچ»‌ تأثيرگذار بود. «هومبولت» چندين سال را در آمريکاي جنوبي گذراند و در آنجا تاريخ طبيعي اين قاره را مطالعه کرد. «چرچ» در مدت زماني که در آمريکاي جنوبي بود، از نزديک مسير «هومبولت»‌ را دنبال کرد.

۴. اکوادور:‌ کوه‌هاي آند

«قلب آند»‌ اثر «فردريک ادوين چرچ» ۱۸۵۹ ميلادي

تابلو نقاشي «قلب آند»، که جاه‌طلبانه‌ترين نقاشي منظره «چرچ»‌ است، در حقيقت اداي احترامي به «هومبولت»‌ بود. همچنين مي‌توان اين نقاشي را به عنوان خلاصه مصور از کار اين محقق در نظر گرفت. متاسفانه «هومبولت»‌ قبل از اينکه بتواند اين نقاشي را ببيند، درگذشت.

در «قلب آند»، چرچ به وضوح به خواسته هومبولت براي توجه دقيق به طبيعت توجه کرده است. اين نقاشي بيش از صد گونه گياهي قابل شناسايي را به تصوير مي‌کشد. با اين حال، هيچ نماي واحدي از کوه‌هاي آند را به تصوير نکشيده است و در عوض، پنج آب و هواي مختلف اکوادور را به نمايش مي‌گذارد.

۵. جامائيکا

«دره سن توماس،‌ جامائيکا»‌ اثر «فردريک ادوين چرچ» ۱۸۶۷ ميلادي

نقاشي‌هايي که «فردريک ادوين چرچ» در جامائيکا خلق کرد زيبا هستند،‌ اما با غم و اندوه آميخته‌اند،‌ چراکه که چرچ و همسرش ايزابل در سال ۱۸۶۵ پس از دست دادن هر دو فرزند خردسال خود به دليل بيماري ديفتري، چندين ماه را در جامائيکا گذراندند. با وجود غم و اندوه «چرچ»، دوره جامائيکا او بسيار پربار بود. او در سراسر جزيره سفر کرد و گياهان و فضاي آن را به تصوير کشيد.

۶. اروپا

«طراحي، پارتنون در شب»‌ اثر «فردريک ادوين چرچ» ۱۸۶۹ ميلادي

فردريک و ايزابل چرچ براي بازديدي طولاني در سال ۱۸۶۷ به اروپا سفر کردند. در قرن نوزدهم، بيشتر هنرمندان آمريکايي براي تماشاي آثار استادان قديمي به اروپا رفتند. بنابراين، قابل توجه است که «چرچ» اين کار را تقريبا ديرتر انجام داده بود. نقاشي‌هاي اروپايي «چرچ» معروف‌ترين يا تعداد زيادي از نقاشي‌هاي او نيستند، اگرچه مي‌توانند بسيار لذت‌بخش باشند. «چرچ» در مکان‌هاي مختلف اروپايي طراحي‌هايي خلق کرد و بعداً از آن‌ها براي خلق نقاشي‌هاي رنگ روغن در مقياس بزرگ استفاده کرد.

۷. خاورميانه: اورشليم

«اورشليم از کوه زيتون»‌ اثر «فردريک ادوين چرچ» ۱۸۷۰

با ترک اروپا، سفر «فردريک ادوين چرچ» به «سرزمين مقدس» ادامه يافت. واضح است که در خاورميانه چيزهاي زيادي براي الهام بخشيدن به «چرچ» وجود داشت، چراکه خانه‌اش که خود طراحي کرده بود، شامل بسياري از نقوش اسلامي است. نقاشي «اورشليم از کوه زيتون» منظره مورد علاقه فردريک و ايزابل از شهر را نشان مي‌دهد.

۸. خاورميانه: پترا، اردن

«خزانه،‌ پترا»‌ اثر «فردريک ادوين چرچ» ۱۸۷۴ ميلادي

«خزانه»‌ بخشي از «پترا»، شهر باستاني «نبطي»‌ در اردن کنوني است. «پترا» که يکي از مکان‌هاي ثبت‌شده در فهرست ميراث جهاني يونسکو و از عجايب هفتگانه جديد جهان است، در حقيقت کلان‌شهري غول پيکر متشکل از مقبره‌ها، بناهاي تاريخي و ديگر سازه‌هاي مذهبي استادانه است که مستقيماً در دل صخره‌هاي ماسه‌سنگي تراشيده شده‌اند. ترکيب‌بندي زيباي تابلو نقاشي «خزانه‌،‌پترا»‌ خيره‌کننده است. در اين نقاشي  بخشي از نماي چشم‌نواز اين بنا از ميان باريکه‌ بين صخره‌ها به تصوير کشيده شده است. اين يک نماي مرموز از بنايي مرموز است. اما اين به تصوير کشيدن «خزانه» از اين نما، يک تصميم هنري نبود؛‌ حتي امروزه نيز نخستين نمايي که بازديدکنندکان با ورود به اين مکان باستاني با آن مواجه مي‌شوند، تقريبا همين نما است.

۹. خانه:‌ هادسن، نيويورک

«اولانا»،‌ خانه‌اي که «فردريک ادوين چرچ» خود در «هادسن»‌ طراحي کرد

سفر به دور دنيا خوب است، اما بازگشت به خانه پس از يک سفر طولاني نيز مملو از حس آرامش است. براي «ادوين چرچ»، اين خانه در «هادسن»‌ واقع شده بود. او ساختمان اين خانه را خودش با الهام از تمام سفرهايش طراحي کرده بود. بسياري از مردم  ساختمان اين خانه که با نام «اولانا» شناخته مي‌شود،‌ به عنوان بهترين ترکيب منظره‌اي او ياد مي‌کنند که اين بار نسخه واقعي از آثار هنري است که معمولا با استفاده از قلم‌مو خلق مي‌کرد.

پیمایش به بالا