کيانوش غريب پور گفت: اهميت جشنواره هنرهاي تجسمي جوانان امروز به اين دليل است که اصولاً ميدان زندگي و فکر در دست جوانهاست و براي همين تغيير در هويت بصري و لوگو جشنواره بايد مطابق با فرهنگ جوانان باشد و آن را انعکاس دهد.
به گزارش گالري آنلاين به نقل از روابط عمومي اداره کل هنرهاي تجسمي، کيانوش غريب پور مدير هنري جشنواره با اشاره به اين موضوع گفت: هويت بصري و استراتژي برند يکي از مهمترين مباحث در حوزه اجرايي جشنواره هنرهاي تجسمي جوانان است و هويت يکپارچه و هماهنگ، البته که فراتر از طراحي پوستر است. در اين دوره لوگو را تغيير دادم. چرا که لوگو قبلي از لحاظ گرافيکي و توسعه عناصر بصري، تحرک نداشت و بيعمل بود. سعي کردم در طراحي جديد ظرفيتي براي توسعه وجوه گرافيکي ايجاد شود و اسم جشنواره را با خودش حمل کند.
غريب پور در ادامه گفت: جشنواره هنرهاي تجسمي جوانان بايد از رويدادي که يکبار در سال برگزار ميشود، به پلتفرمي مستمر براي مشارکت جوانان در طول سال تغيير هويت يابد.
از آنجا که بعضي از جشنوارههاي هنري در ادوار پيشين با هويتهاي پراکنده طراحي و برگزار ميشدند، غريب پور در انتقاد به اين شيوه و ضرورت طراحي يکپارچه و هويتسازي برند جشنوارهها گفت: با توجه به تجربههاي پيشين خودم به عنوان داور در اين جشنواره و طراح در رويدادهاي ديگر بايد بگويم که در گذشته، پوستر تکيهگاه کليّت هويت بصري يک رويداد بود. اما تحت تأثير مدياهاي مختلف و اتفاقاتي که در برندهاي حيطه صنعت و کسب و کار افتاده، مفهوم توسعه هويت ديداري به يک پهنه بزرگتر، در بخشهاي فرهنگي هم جديتر شده است. حالا پوستر زير مجموعه رفتار تصويري قرار گرفته است و لزوماً محور اصلي نيست و شايد به عنوان يک آيکون، مرکز تجمع برآيند هويتهاي ديداري باشد که در اصل قابليت توسعه به عناصر ديگر را دارد.
کيانوش غريب پور با اشاره به قدرت جوانان در جهان امروز گفت: در طراحي پوستر اين دوره جسارتهاي مفهومي و فرمي لازم بود که دلايل آن به ماهيت جشنواره برميگردد. چرا که دولت با برگزاري جشنواره به جوانها لطف نميکند. اصلاً ميدان زندگي دست آنهاست و دولت است که بايد با آنان همراهي کند. نگاه جوانان به هستي، انسان، ايران، دين و زندگي طبيعي در گفتمان فرهنگي –زيستي امروز ايران غالب و تبديل به باوري شده است که از آن تبعيت ميکنيم. که در اين ميان دختران به علت آمار حضور در جشنواره و همچنين هژموني اجتماعي که به آن دست پيدا کردهاند اهميت ويژهاي دارند.
طراح و مدير هنري جشنواره هنرهاي تجسمي جوانان در زمينه توسعه برند جشنواره گفت: يک سامانه هويت بصري جامع که توسعه يافته باشد فراتر از طراحي لوگو خواهد بود. ايجاد بستري براي مشارکت هنرمندان جوان در طول سال مي تواند به حفظ و توسعه برند جشنواره بيانجامد.
غريب پور درباره افزودن شعار جشنواره در طراحي هويت بصري جشنواره گفت: شعار اين دوره «من ريشه در خاکم» قابليت توسعه در عناصر بصري دارد و مي تواند در يک پوستر جداگانه باشد نه اينکه در گوشه پوستر فقط نوشته شود.
وي درباره برگزاري جشنواره در تهران نير گفت: تهران به عنوان برگزارکننده جشنواره جذابيتهايي براي جوانان کشور دارد. تهران به گونهاي پايتخت فرهنگي است. تعدد موزهها و گالري و فضاهاي فرهنگي موضوعي است که براي جوانان هنرمند مهم است.
مدير هنري جشنواره در پايان گفت: حفط ارتباط هنرمندان جوان در فاصله اجرايي دو جشنواره به نظرم از برگزاري خود جشنوارهها مهمتر است. چرا که اگر در طول سال با برنامههايي به حفظ برند جشنواره کمک کنيم برگزار کردن جشنواره در دوره بعد تسهيل خواهد شد.
گفتني است که سي و دومين جشنواره هنرهاي تجسمي جوانان از ۳۱ شهريور تا ۴ مهر با لوگو و طراحي جديد در تهران برگزار خواهد شد.