يکهتازي تايپوگرافي ايراني در نمايشگاههاي جهان
به نوشته پايگاه خبري پرساند گايد ميشيگان، سهم هنرمندان ايراني، در نمايشگاه تايپوگرافي عرب و ايراني بيش از تمامي جهان عرب بود.
اين نمايشگاه که نام آن "محلي/غيرمحلي" بوده، از مدتها پيش بههمت و سرپرستي دو طراح سوري و ايراني به سراسر جهان سفر کرده و در اين ضمن، ماههاي آخر سال ميلادي گذشته را ميهمان "موزه ملي عرب و آمريکا" بوده است. ميس صيرفي بانوي هنرمند سوري الاصل عرصه تايپوگرافي يکي از اين دو سرپرست نمايشگاه بوده که طبعا پيشينه و آشنايي او با هنر جهان عرب باعث شده تا انتخاب آثار مربوط به اين حوزه با وي باشد. صيرفي که در سانفرانسيسکوزاده شده، سالهاي رشد خود را در دمشق گذرانده و سپس براي ادامه تحصيلات به آمريکا بازگشته است.
.jpg)
پويا جهانشاهي هم ديگر باني اين نمايشگاه است که سالهاست در عرصه تايپوگرافي فعاليت ميکند و در اين نمايشگاه هم تعدادي از آثار خود او درميان کارهاي ازايه شده قرار دارد. بهجز صيرفي و جهانشاهي، آثار متعددي در زمينه خوشنويسي، تايپوگرافي، قلم و برجستهکاري از هنرمنداني چون يوسف الاحمد، سام انواري، ميلکا، بروخيم، کوروش بيگپور، ريم حماد، پيمون پوژان، شيلا شکوري و ابراهيم پوستينچي نيز در اين نمايشگاه قرار گرفتهاند.
.jpg)
به نوشته جودي رمپالا خبرنگار پرساند گايد، اگرچه در سيماي برخي آثار، مفهوم و درونمايه نوشتار خاص آنها بر کليت و زيبايي اثر ميچربد اما در مجموع با يک نگاه کلي ميتوان نمايشگاه را داراي هويتي مستقل از نوشتار و مفاهيم ازپيش تعيين شده دانست. اين موضوع باعث شده تا مخاطب غربي هم در برخورد با اين آثار بتواند ارتباط خوبي با آنها برقرار کرده و بتواند آنها را بهمثابه آثار تجسمي خاص درک کند.
.jpg)
رمپالا سپس به جريان شکلگيري اين نمايشگاه گروهي پرداخته و چنين نوشته که صيرفي و جهانشاهي تلاش داشتهاند که تايپوگرافي را از دل هنر کهن خوشنويسي بيرون کشيده و با عرضه آن به جهان مدرن، توجه همگان را به هنرها و پديدههاي نهفته در خاورميانه جلب کنند. قرار است در روزهاي پاياني اين نمايشگاه، جلسات پرسش و پاسخ و بررسي آثار هم در محل موزه برگزار شده و علي هارپ، از اساتيد بهنام خوشنويسي هم کارگاه آموززشي خوشنويسي را برگزار خواهد کرد.
.jpg)
اين نمايشگاه تا روز ۲۶ بهمن ماه سال جاري در موزه ملي عرب و آمريکا ميشيگان ادامه خواهد داشت.
