کيانوش غريبپور دبير نخستين جايزه پوستر زمين سبز، درباره اين جايزه و آثار رسيده به آن به خبرنگار هنرهاي تجسمي هنرآنلاين گفت: دربرخورد با مسابقههايي از اين دست انتظاراتم از آثار را با سطحي که اکنون شاهد آن هستيم تنظيم کرده بودم زيرا از اتفاقاتي که در سطح عمومي گرافيک ما در حال وقوع است باخبر هستم.
او با بيان اينکه ما سه گروه طراح گرافيک در کشور داريم افزود: گروه نخست طراحان نخبه گرافيک هستند که در يک فضاي گلخانهاي، براي مخاطبان خودشان و با نوعي از فرهنگ تصويري که بالاتر از سطح جامعه است کار ميکنند. گروه دوم بدنه گرافيک ايران را تشکيل دادهاند و گروههاي گوناگوني را شامل ميشوند. اين گروه براي نيازهاي عمومي طراحي گرافيک ايران مشغول به کار هستند و سطوح کار اين هنرمندان از بالاترين تا پايينترين سطح متغير است. گروه سوم نيز در حقيقت دانشجويان و هنرجوياني هستند که علاقهدارند با شرکت در جشنوارهها و دريافت جايزه خود را به گروه اول نزديک کنند. اما از آنجا که جريان گرافيک ما بسيار بيتحرک است و مناسباتي که جامعه طراحان نخبه ما را تشکيل داده از فرم نخستين خود خارج شده است؛ گروه سوم در همان وضعيت قبلي خود باقي ماندهاند و تبديل به جشنوارهشرکتکنهاي حرفهاي شدهاند. از اين جهت ميتوانم بفهمم وضعيت جشنوارههاي ما به چه شکل است.
دبير جايزه پوستر زمين سبز ادامه داد: موضوع اين مسابقه ميتوانست با ايدهپردازي تصويري و آن کارهايي که ما با آن به عنوان گرافيک تجربي مواجهيم مورد توجه هنرمندان قرارگيرد. از اين من منظر انتظار داشتم که کارهاي بيشتري در مورد اين موضوع انجام شود و موضوعات ناب در آن اتفاق بيفتد. در اين آثار خلاقيتهاي عجيب و غريبي وجود نداشت البته يهطور کلي از کارها راضي هستم اما فکر ميکنم رقابت ميتوانست فشردهتر باشد.
غريبپور با اشاره به اينکه آثار منتخب در اکسپوي ميلان به نمايش گذاشته خواهد شد درباره زبان جهاني پوستر نيز اظهار کرد: براي آنکه يک اثر زباني جهاني داشته باشد بايد از مولفههاي تصويري يا ساختمان طراحي استفاده کند که در فرهنگ جهاني شناخته شده باشد. از سوي ديگر آثار بايد بتواند تا آنجا که مقدور است گرافيک معاصر ايران را نمايندگي کند و نشان دهد که طراحان ما در چه حال و هوايي کار ميکند. در حقيقت براي داوران اين جايزه مهم بود که يک هنرمند در پوستر خود از موتيفهاي ايراني استفاده کرده باشد تا اگر اين پوستر در کنار يک کار از اروپاي شرقي يا شرق آسيا قرار گرفت بتوان گفت که يک کار ايراني است و تفاوتهاي حسي با کار گرافيستهاي ديگر جهان دارد.
وي افزود: سختگيري داوران هنگام بررسي و انتخاب آثار به اين دليل است که فکر ميکنيم به عنوان صاحبان يک تمدن بزرگ و کشوري که طراحان خوبي را معرفي کرده است بايد از اين پس نيز آثار خوبي در زمينه طراحي گرافيک به نمايش بگذاريم.
اين طراح و گرافيست همچنين با اشاره به اينکه جشنوراههاي هنري کارکرد خود را در ايران از دست دادهاند افزود: کار ورکشاپي و برگزاري کارگاهها مفيدتر است و بيشتر ميتواند سطح گرافيک ما را ارتقا دهد. از سوي ديگر من با سفارش اثر و مسابقه در فضايي محدودتر بيشتر موافق بودم هرچند اين تصميمي است که از پيش گرفته شده است. اگر امکانات مالي کافي وجود داشت مطمئنا بخشي از اين کارها را به طراحان حرفهاي سفارش ميدادم.
گفتني است؛ آيين گشايش نمايشگاه و اهداي جايزه برگزيدگان اين مسابقه با حضور داوران و منتخبين روز پنجشنبه ۳ ارديبهشت ماه ساعت ۱۵ در نگارخانه موزه هنرهاي معاصر برگزار خواهد شد.