گالري ايرانشهر دي ماه 1395
دريافت مکاشفات شخصي
رويدادي از داوود بني اردلان با تاکيد بر تابلوي مهشيد رحيم تبريزي
دريافت مکاشفات شخصي
رويدادي از داوود بني اردلان با تاکيد بر تابلوي مهشيد رحيم تبريزي
سالهاست که مواد تبليغي توليدات سينمايي ديگر توسط مدياي هنرنقاشي وبه دست نقاشان تجارتي انجام نمي شود .نقاشاني که درسالهاي نه جندان دور ، کار طراحان گرافيک امروزي را بر روي سردر سينماها ( پلاکارد) و پوستر، ” ديوارکوب ” يا ” اعلان ” به روايت مرسوم دهه هاي 20 و 30 نقاشي و رسامي مي کردند. ساختار بصري اعلان سينمايي در ايران ، ازهمان ابتدا تحت تاثير پوسترسازان هندي يا آذربايجاني و بعدها تحت نفوذ پوسترهاي سينماي غرب قرار داشت ؛ و به سياق پوسترهاي آمريکايي عمدتا چهره هنرپيشه ها را سعي مي کردند درحد مقدور استادانه مصورسازي کنند.
شروع جدي فعاليت هاي هنري ايليا تمتني باز مي گردد به حدود سال 1373، که حاصل آن تا به امروز حضور در بيش از 40 نمايشگاه انفرادي و گروهي ، انتشار بيش از 15 عنوان کتاب، ساخت 10 فيلم کوتاه و ويديو و حضور در چندين فستيوال داخلي و خارجي و کسب عناويني چند و اجراي چندين پرفورمنس بوده است.
به مناسبت چند رويداد مهم ، به ترتيب :
1. بزرگداشت ميراحمدغفاري درموزه هنرهاي معاصر تهران ، 2. شرکت در دوسالانه بين المللي پکن ، 3. راه يابي اين هنرمند در فهرست اوليه برترين هنرمندان درسال 2016 در سطح بين المللي ، به ارزيابي آخرين آثار او که در نگارخانه غفاري به نمايش گذاشته شده مي پردازيم .
يک حکمت قديمي هندو مي گويد : ” ذهن براي کساني که آن را کنترل نمي کنند مثل يک دشمن عمل مي کند”.
ذهن هنرمند آبرنگ ، با اوکار مي کند نه بر عليه او… و همه راز يک قطعه کوچک آبرنگ نه الزاما در تمهيدات تکنيکي ؛ که در تهميدات ذهني و حسي هنرمند نهفته است .
نمازخانه برادر کلوس فيلد از پيتر زومتور که در سال 2007 به پايان رسيده به جهت احترام زيباي به متريال هاي استفاده شده در بنا به شهرت رسيده است. فضاي داخلي اين کليساي کوچک همچون غاري سياه است که توسط 112 تنه درخت سوخته بر در و ديوارهاي بتني ساخته شده. بيست و چهار لايه از بتن در يک قاب به دور تنه درخت ريخته شده، فرم مخروطي آن را به خود گرفته و تضادي واضح با زاويه هاي کاملا صاف آن به خود گرفته اند.
در پايان کتاب پيچيدگي و تضاد در معماري، رابرت ونتوري مي نويسد:”معماري برامده از پيچيدگي و تضاد به معناي انکار کليت نيست.” ونتوري نهايتا بر تعهد خود نسبت به کليت موکد مي شود و از نسبيت مبتني بر تکه هاي رهايي که به يک زبان فرمال، پيچيده و غامض معمارانه شخصيت مي دهند تبري مي جويد. او بر يک کل دشوار difficult whole تاکيد مي کند، “چرا که تحقق کليت سخت است.” البته در اين جا ميزان سختي کليت در گرو تعداد بخش هايش است. براي ونتوري، متعهد ماندن به طيفي از يک تا چند قطعه يا بخش، حتي تاکيد موکد بر خود دوگانگي ـ دو بخش بودگي ـ تلاشي مشعوف و پرشور است براي تحقق يک يگانگي دشوار difficult unity.
معمار ونزوئلايي، کروز کرولو، طرح پيشنهادي خود براي رقابت کاستا دل اسپراول با نام "ماک؛ موزه هنر آلترناتيو در کالاهوندا"
عکاسي پيش از هر چيز ديگري، پيش از آنکه هنر باشد و ارتباط، ارجاع است. ارجاعي به گذشته، به لحظهاي خاطرهانگيز، که آدمي را به ثبت آن لحظه واداشته است؛ ثبت قابي از زمان که بيشک پرسپکتيوي رو به گذشته دارد، گذشتهاي که در قالب عکس به اکنون ما رسيده و به آيندهي ما محول ميشود.
فستيوال معماري هاي درخشان، برنامه اي سالانه است که به دنبال شروع انعکاسي از معماري و توسعه آن در ميان بستر شهري ست و از طريق تورهاي گردشگري شهري، بازديدکنندگان را به کشف آثار معاصر در سايت هاي منحصر بفرد برده و به برجسته سازي پروژه هاي معماران و برنامه ريزان شهري جوان مي پردازد که گاهي براي مردم محلي شهر ناآشنا هستند. اين فستيوال که اکنون در شهر مونپليه فرانسه برقرار مي باشد از حياط هتل هاي خصوصي استفاده مي نمايد تا با گشودن درهاي خود به روي عموم مردم، ميزبان اينستاليشن ها، نمايشگاه ها و رويدادهاي هنري اين فستيوال باشند.