ابراهيم حقيقي عضو هيات داوران جشنواره پوستر زمين سبز، درباره آثار رسيده گفت: از زماني که فراخوان را ديدم متوجه شدم که به شکل پيچيدهاي نوشته شده و طراح براي آنکه براساس مفاد آن کار کند به توضيح نياز دارد. اکنون که داوري انجام شده است نيز ميبينم که بعضي مفاهيم به درستي درک نشده است به عنوان مثال "سفره ايراني" موضوعي بسيار پيچيده براي طراحي يک پوستر است و من در ميان آثار کمتر اثري با اين موضوع ديدم؛ درحاليکه "تغذيه براي زمين" از آنجا که روايت بصري بيشتري ارائه ميکند بيشتر مورد توجه طراحان قرار گرفته است. همچنين "پاسداشت زمين از آلودگي محيط زيست" نيز موضوعي است که قابل درک است و هنرمندان آثار بيشتري با اين موضوع خلق کردهاند.
با ديدن آثار رسيده، به نوعي در مورد اين جشنواره نسبت به رويدادهاي مشابه اميدوار شدم، شايد به اين دليل که نوع آثار خواسته شده متفاوت بود و هنرمندان بايد نگاهي جهاني و بينالمللي به پوستر داشته باشند، به علاوه اين آثار را نسبت به کارهاي ديگر جشنوارهها موفقتر ديدم و به نظرم تنوع آثار بيشتر بود. از سوي ديگر اين آثار به نظر من طراحانهتر از پوسترهايي بود که در جشنوارههاي قبلي ديدهام، در اين آثار آن تکرارهايي که بسيار رايج شده بود کمتر ديده ميشد و همه ما در هيات داوران از اين موضوع خوشحال شديم.
ترجيح ما در انتخاب آثار بر اين بود که پوسترهايي انتخاب شوند که با زبان جهاني همخوان باشند؛ به اين معنا که روايت زبان بصري آنها بينالمللي باشد.
با رعايت اين نکته اگر يک طراح رفتار خاصي را با فرمهاي ايراني کرده باشد اين موضوع جزو مزاياي کار او محسوب شده است زيرا علاوه بر آنکه اين آثار پيام خود را مطرح کردهاند روحيه ايراني نيز در آنها حفظ شده است.
�نخستين نکتهاي که ما به آن توجه ميکنيم اين است که طراح با موضوع مطرح شده برخوردي خلاقانه داشته باشد.
سپس اينکه توانسته باشد اين نکته خلاقانه را، هنرمندانه در اثر خود روايت کند. به اين معنا که اثرش با يک ترکيببندي درست و رفتار يک گرافيست حرفهاي شکل گرفته باشد.
منبع: هنرآنلاين