در جشنواره روز جهاني گرافيک مطرح شد استقلال گرافيست در جاودانگي اثر تأثيرگذار است

سجاد فروغي – مدير گروه گرافيک مرکز آموزش علمي کاربردي جهاد دانشگاهي کرج – در چهارمين جشنواره روز گرافيک، گفت: جايگاه مدير هنري در گرافيک ايران سليقه‌اي انتخاب مي‌شود و اختلافات در پروژه‌هاي گرافيکي در شرکت‌هاي مختلف حاصل شناخت نداشتن نسبت به جايگاه مدير هنري است.

وي ادامه داد: چهارمين جشنواره روز معمار با محوريت �نقش مدير هنري در گرافيک ايران� در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي کرج برگزار شد تا دانشجوياني که به بازار کار وارد مي‌شوند با جايگاه واقعي يک مدير هنري آشنا شوند، چون يک مدير هنري در روند صحيح اجراي فعاليت‌هاي گروهي و هنري بسيار تأثيرگذار است. هر گروهي که براي انجام پروژه‌ي فرهنگي و هنري گردهم مي‌آيد به يک مدير نياز دارد و در برنامه‌هاي مختلف از جمله انتشارات و جشنواره‌ها، يک مدير هنري نياز است که فعاليت‌هاي هنري را به درستي پيش ببرد.

اين مدرس دانشگاه اظهار کرد: يک مدير هنري بايد جايگاهش را به‌درستي بشناسد و در انجام فعاليت‌هاي گروهي تقسيم وظايف کند؛ اما در بيشتر مواقع يک مدير هنري در پروژه‌ها، فعاليت‌هايي مانند صفحه‌آرايي، طراحي نشانه و طراحي جلد را شخصا انجام مي‌دهد، در حالي‌ که يک مدير هنري بايد طراح نشانه، طراح جلد و صفحه‌آرا را انتخاب کند تا فعاليت‌ها جداگانه انجام شود.

فروغي يادآوري کرد: نمايشگاهي شامل حدود 70 اثر از آثار گرافيکي اساتيد مرکز علمي – کاربردي جهاد دانشگاهي کرج در نگارخانه اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي از امروز به مدت يک هفته، همزمان با روز جهاني گرافيک در معرض ديد علاقه‌مندان قرار گرفته است.

وي با بيان اين‌که بيش از 500 نفر از دانشجويان مرکز علمي – کاربردي جهاد دانشگاهي کرج در رشته‌هاي گرافيک و تصوير‌سازي مشغول به تحصيل هستند، گفت: ديدن آثار اساتيد توسط دانشجويان بسيار جذاب است و اين فرآيند، شرايط يک گفتمان را براي نقد آثار اساتيد توسط دانشجو آماده مي‌کند و قطعا دانشجو تحت تأثير آثار استاد قرار خواهد گرفت و آثار گرافيکي خود را جدي‌تر انجام خواهد داد.

عباس مشهدي‌زاده – گرافيست – نيز در اين جشنواره گفت: گرافيک در طول تاريخ وجود داشته، ولي نام �گرافيک� بر آن گذاشته نشده و در واقع در 70 سال اخير اين نام شکل گرفته است.

وي ادامه داد: وقتي اولين فارغ‌التحصيلان اين رشته از دانشگاه هنرهاي تزييني به بازار کار وارد شدند، کمتر شخصي نسبت به اين رشته آگاهي داشت؛ اما در عصر حاضر حتي يک کودک خردسال از يک نقاشي ساده به‌عنوان يک اثر گرافيکي ياد مي‌کند. خوشبختانه به‌تدريج علاقه‌مندان به اين رشته رو به افزايش است و استقبال خوبي از اين رشته مي‌شود و آينده خوبي را مي‌توان براي اين رشته در نظر گرفت.

وي با اشاره به عمده مشکلات گرافيک در ايران يادآوري کرد: عمده مسأله‌اي که در گرافيک با آن مواجه مي‌شويم، اين است که اصولا کارفرما به‌صورت فرمايشي کار را ديکته مي‌کند و خود کارفرما زمينه و مدل کار گرافيکي را تعيين مي‌کند؛ اما اگر استقلال به گرافيک داده شود، گرافيک مي‌تواند شرافت و حيثيت کار رسانه‌اي را افزايش ‌دهد.

مشهدي‌زاده افزود: براي اين‌که طراحي گرافيکي به‌طور کامل به گرافيست واگذار شود، بايد وضعيت فرهنگي جامعه نيز به حدي رسيده باشد که به گرافيست استقلال داده شود، همان‌طور که به پزشک استقلال داده مي‌شود. داشتن استقلال قطعا در جاودانگي و خروجي اثر گرافيکي تأثير زيادي خواهد داشت.

در ادامه، يک پانل تخصصي با محوريت �نقش مدير هنري در گرافيک ايران� با حضور کيانوش غريب‌پور – گرافيست -، آرش تنهايي – عضو انجمن طراحان گرافيک ايران – و کيوان روشن‌بين – گرافيست – برگزار شد.

منبع : ايسنا

پیمایش به بالا