عکاس خبري چشم جامعه است؛ به او اجازه کار بدهيم

«عکاسان مطبوعاتي در روزهاي بحران، حتي پيش از نيروهاي امدادي در صحنه حاضر مي‌شوند تا وقايع را ثبت کنند، اما به‌جاي حمايت با بازداشت و برخوردهاي نامناسب مواجه مي‌شوند؛ در حالي‌ که همان عکس‌هاي سخت و پرهزينه بعدها به‌عنوان سند تاريخي و براي برپايي نمايشگاه‌ها مطالبه مي‌شود.»

به گزارش گالري آنلاين به نقل از ايسنا، نشست خبري و رونمايي از پوستر هفتمين دوره اعطا نشان عکس سال مطبوعاتي ايران يکشنبه ـ ۲۳ شهريور ماه ـ در خانه هنرمندان ايران برگزار شد.

حميد فروتن ـ رييس هيات مديره انجمن عکاسان مطبوعاتي ـ در اين نشست خبري گفت: اين رويداد به يک برند تبديل شده است؛ به‌گونه‌اي که هر ساله و با آغاز سال جديد، دوستان درباره تاريخ برگزاري دوره تازه آن پرس‌وجو مي‌کنند. عکاسان عضو انجمن همواره با ما همکاري داشته و آثار خود را ارسال مي‌کنند.

وي افزود: نشان عکس سال مطبوعاتي ايران در ژانرهاي مختلف برگزار مي‌شود و عکاسان آثار سال گذشته خود را انتخاب کرده و براساس ژانر مورد نظر داوري مي‌شوند. چهارشنبه ساعت ۱۶ در همين مکان، برنامه آغاز خواهد شد؛ ابتدا عکس يادگاري گرفته مي‌شود و سپس مراسم با حضور پيشکسوتان و برخي مسئولان مرتبط آغاز خواهد شد.

فروتن با اشاره به دبيري صبا طاهريان در اين دوره گفت: ايشان مسئوليت بسيار سنگيني داشتند و خوشحالم که هفتمين دوره جشنواره با موفقيت برگزار شد. کار عکاسي يک فعاليت ميداني است که با کار خبرنگاري تفاوت دارد؛ زيرا عکاس بايد در صحنه حضور داشته باشد تا لحظات را براي آيندگان ثبت کند. عکس‌ها سند تاريخ‌اند و بايد ميدان براي عکاسان آماده باشد تا بتوانند به وظيفه خود عمل کنند.

او تأکيد کرد: وظيفه عکاسان مطبوعاتي ثبت وقايع تاريخي، چه خوب و چه بد، و حتي بحران‌هاست. آنها بايد امکان فعاليت و تأمين معيشت داشته باشند و اميدواريم روزبه‌روز شرايط بهتر شود. يکي از اقدامات مهم انجمن، اهداي نشان سال است. در کنار آن، کميته‌هاي مختلفي مانند کميته حقوقي فعاليت مي‌کنند که پيگير حقوق عکاسان هستند و به نتايج خوبي رسيده‌اند که به‌زودي اعلام خواهد شد.

وي ادامه داد: در بخش آموزش، با همکاري آرش خاموشي هر ماه برنامه‌هاي آموزشي متنوعي برگزار کرديم که با استقبال بسيار خوبي مواجه شد. اکنون قصد داريم اين برنامه‌ها را به صورت آنلاين نيز اجرا کنيم تا همه عکاسان شهرستان‌ها هم امکان استفاده داشته باشند. در زمينه بيمه نيز با کمک صندوق هنر شرايطي فراهم شده که عکاسان از بيمه بهره‌مند شوند.فروتن تصريح کرد: کار ما در صحنه و نزديک به سوژه است و اگر اين امکان فراهم نشود، ادامه فعاليت دشوار خواهد بود. متأسفانه در بحران‌ها هماهنگي لازم براي حضور عکاسان صورت نمي‌گيرد. وظيفه اصلي ما توليد و انتشار عکس است و بايد براي ثبت واقعيت تاريخي و جلوگيري از تحريف عمل کنيم. اگر نهادي نگران انتشار فوري يک تصوير است، مي‌تواند تصميم‌گيري درباره زمان انتشار را به شوراي عالي امنيت ملي واگذار کند، اما نبايد جلوي اصل ثبت وقايع گرفته شود.

سجاد صفري، ديگر عضو انجمن، نيز درباره وقفه دوساله برگزاري رويداد بيان کرد: «نشان» رويدادي است که هر سال عکس‌هاي سال قبل را داوري مي‌کند. اما به دليل وقايع سال ۱۴۰۱، به عکاسان اجازه کار داده نشد و تصميم گرفتيم جشنواره را برگزار نکنيم. در سال ۱۴۰۳ نيز با مشکلات مالي و حجم بالاي اخبار مواجه بوديم، بنابراين عکس‌هاي سال‌هاي ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ به‌صورت مشترک داوري خواهد شد.

او با اشاره به نقش عکاسان در بحران‌ها گفت: وقتي کشور مورد حمله قرار گرفت، عکاسان مطبوعاتي نخستين افرادي بودند که در صحنه حاضر شدند و حتي پيش از نيروهاي امدادي به محل حادثه رفتند. با اين حال، در بسياري موارد نخستين مانع کار عکاسان همان افرادي بودند که بايد اجازه حضور مي‌دادند. متأسفانه حتي تعدادي از همکاران بازداشت شدند که انجمن پيگير وضعيت آنها شد. عکاسي خبري هنوز به رسميت شناخته نشده است و عکاسان به‌جاي حمايت، با برخوردهاي نامناسب و بازداشت روبه‌رو مي‌شوند.

صفري افزود: روز حمله به صداوسيما اجازه فعاليت به عکاسان داده نشد، درحالي‌که همزمان لايو اين اتفاق پخش مي‌شد. پس از پايان بحران از ما عکس مي‌خواهند و نمايشگاه برگزار مي‌کنند، اما وقتي اجازه کار داده نمي‌شود، چگونه مي‌توان چنين انتظاري داشت؟ همان عکس‌هايي هم که ثبت شد با سختي و مشکلات فراوان به دست آمد.

صبا طاهريان، دبير جشنواره نيز گفت: فراخوان اوايل ارديبهشت منتشر و مهلت آن تا سوم خرداد تمديد شد. در جلسه داوري سه نفر منتخب و يک نفر به‌عنوان برگزيده انتخاب شدند.

او ادامه داد: ما به‌دنبال جذب شرکت‌ها و سازمان‌هاي خصوصي به‌عنوان اسپانسر رفتيم اما با وجود مسئوليت اجتماعي، تمايلي به حمايت از عکاسي مطبوعات نشان ندادند. درحالي‌که بايد فرهنگ‌سازي کنيم که عکاسي خبري بخشي از تاريخ اين کشور است و بعدها به‌عنوان سند به آن مراجعه مي‌شود. اميدوارم در آينده همانند ساير حوزه‌هاي هنري بتوانيم در اين حوزه نيز اسپانسرهاي جدي داشته باشيم.

صبا طاهريان، دبير هفتمين دوره «نشان عکس سال مطبوعاتي ايران» اعلام کرد: فراخوان اين دوره در تاريخ سوم ارديبهشت ۱۴۰۴ منتشر شد و مهلت ارسال آثار که ابتدا تا ۳۰ ارديبهشت تعيين شده بود، تا پايان روز سوم خرداد تمديد شد. جلسه داوري اين دوره در تاريخ هشتم خرداد ۱۴۰۴ در دفتر انجمن صنفي عکاسان مطبوعاتي ايران با حضور داوران دانيال شايگان، عطا طاهرکناره، جاويد نيکپور، مهدي وثوق‌نيا و نيوشا توکليان (به‌صورت آنلاين)، همچنين حميد فروتن رئيس هيات مديره انجمن از ساعت ۹ تا ۱۸ برگزار شد.

او ادامه داد: در اين جلسه، داوران کانديداها و برگزيدگان بخش‌هاي مختلف را انتخاب کردند. تعداد شرکت‌کنندگان ۲۴۵ نفر بود که شامل ۶۹ زن و ۱۷۶ مرد بودند. هر عکاس مي‌توانست با حداکثر پنج تک‌عکس و دو مجموعه‌عکس در بخش‌هاي خبري، مستند اجتماعي و ورزشي، و همچنين يک مجموعه بلندمدت در اين رقابت شرکت کند. آمار آثار داوري‌شده در هفتمين دوره «نشان عکس سال»: تک‌عکس‌ها: ۱۴۶ ورزشي، ۳۹۸ مستند، ۲۲۶ خبري (در مجموع ۷۷۰ تک‌عکس). مجموعه‌ها: ۲۴ ورزشي، ۱۰۲ مستند، ۴۳ خبري و ۲۲ مجموعه بلندمدت. تعداد عکس‌هاي ارسالي در مجموعه‌هاي کوتاه بين ۳ تا ۱۰ فريم و در مجموعه‌هاي بلندمدت بين ۲۴ تا ۳۰ فريم بود. در مجموع، ۲۱۵۷ عکس در قالب مجموعه داوري شد. تعداد کل آثار داوري‌شده (تک‌عکس و مجموعه): ۲۹۲۷ عکس. همچنين هفت اثر مالتي‌مديا به دبيرخانه نشان ارسال شد که داوران هيچ‌يک را واجد شرايط داوري در اين رويداد ندانستند.

اين عکاس تصريح کرد: در هر بخش، به‌جز بخش مجموعه مستند که دو کانديدا انتخاب شدند، سه کانديدا معرفي شدند که آثارشان به نمايشگاه راه يافت و در نهايت يک نفر در هر بخش به‌عنوان برگزيده معرفي شد. در مجموع، هفت عکاس به‌عنوان برگزيدگان اصلي هفتمين دوره انتخاب شدند. در راستاي پاسداشت جايگاه پيشکسوتان، کميته پيشکسوتان انجمن متشکل از سيف‌اله صمديان، محمد صيادصبور، فرهاد سليماني، سيدعباس ميرهاشمي و اسماعيل عباسي در تاريخ ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۴ در دفتر انجمن، «آلفرد يعقوب‌زاده» را به‌عنوان برگزيده پيشکسوت معرفي کردند. شاخصه‌هاي انتخاب عکاس پيشگام مطبوعاتي شامل اخلاق حرفه‌اي، شرايط سني، تأثيرگذاري در عکاسي مطبوعاتي و فعاليت‌هاي مستمر و مؤثر (مانند حضور رسانه‌اي، برگزاري نمايشگاه، انتشار کتاب، تدريس و فعاليت‌هاي اجتماعي) بود. اعضاي کميته بر ضرورت تداوم چنين تجليل‌هايي در راستاي حفظ حافظه تاريخي و حرفه‌اي جامعه عکاسان مطبوعاتي تأکيد کردند.

طاهريان همچنين با اشاره به مشکل نبود حمايت مالي گفت: ما به‌دنبال جذب شرکت‌ها و سازمان‌هاي خصوصي به‌عنوان اسپانسر رفتيم، اما با وجود مسئوليت اجتماعي که دارند، تمايلي براي حمايت از عکاسي مطبوعات نشان ندادند. درحالي‌که بايد فرهنگ‌سازي شود، زيرا عکاسي خبري بخشي از تاريخ اين مملکت است و بعدها به‌عنوان سند به آن مراجعه خواهد شد. اميدوارم در اين حوزه نيز بتوانيم همانند ساير رويدادهاي هنري اسپانسر داشته باشيم.

او تأکيد کرد: بايد پذيرفت عکاس خبري چشم جامعه است؛ آموزش ديده تا روايت‌گر دقيق و جامع حوادث باشد. هرکسي نمي‌تواند جاي او را بگيرد. اگر به عکاسان حرفه‌اي اجازه فعاليت داده شود، روايت‌ها واقعي‌تر و کامل‌تر خواهد بود. اين عکاسان با تأييد وزارت ارشاد و جامعه صنفي و با داشتن مجوز ناجي هنر بايد امکان فعاليت در سطح شهر را داشته باشند. با اين حال، در بسياري موارد با برخوردهاي سليقه‌اي مواجه مي‌شوند. ما مورد اعتماد و داراي مجوز هستيم و نبايد نگران حذف و تبديل شدن به عکاسان روابط‌عمومي باشيم. وظيفه ما حضور در جامعه و ثبت وقايع، به‌ويژه در زمان بحران، است.

مرتضي فرج‌آبادي، گرافيست و عکاس که طراحي پوستر اين رويداد را بر عهده داشت نيز درباره اين پوستر توضيح داد: پوستر مفهوم يا ايده خاصي نداشت؛ عکس انتخابي با تأکيد بخش اجرايي بر موضوع صلح بود. باتوجه به شرايط کشور، تصميم گرفتيم نمادي از صلح را انتخاب کنيم؛ بر اين اساس عکسي از نازنين همايون‌پور انتخاب شد. در طراحي پوستر نيز از همان رنگ‌هاي طبيعي عکس استفاده کردم. اميدواريم اين تصوير نويد آرامش براي ايران نيز باشد.

در اين مراسم با حضور محمد صياد و جهانگير رزمي ـ دو پيشکسوت عکاسي مطبوعاتي ـ‌ پوستر هفتمين دوره اعطا نشان عکس سال مطبوعاتي ايران رونمايي شد.

پیمایش به بالا