کيانوش غريب‌پور: آثار رسيده به جايزه پوستر زمين سبز راضي‎کننده بود

کيانوش غريب‎پور دبير نخستين جايزه پوستر زمين سبز، درباره اين جايزه و آثار رسيده به آن به خبرنگار هنرهاي تجسمي هنرآنلاين گفت: دربرخورد با مسابقه‏‌هايي از اين دست انتظاراتم از آثار را با سطحي که اکنون شاهد آن هستيم تنظيم کرده بودم زيرا از اتفاقاتي که در سطح عمومي گرافيک ما در حال وقوع است باخبر هستم.

او با بيان اينکه ما سه گروه طراح گرافيک در کشور داريم افزود: گروه نخست طراحان نخبه گرافيک هستند که در يک فضاي گلخانه‎اي، براي مخاطبان خودشان و با نوعي از فرهنگ تصويري که بالا‌تر از سطح جامعه است کار مي‌‏کنند. گروه دوم بدنه گرافيک ايران را تشکيل داده‎اند و گروه‎هاي گوناگوني را شامل مي‌‏شوند. اين گروه براي نيازهاي عمومي طراحي گرافيک ايران مشغول به کار هستند و سطوح کار اين هنرمندان از بالا‌ترين تا پايين‎‌ترين سطح متغير است. گروه سوم نيز در حقيقت دانشجويان و هنرجوياني هستند که علاقه‎دارند با شرکت در جشنواره‎‌ها و دريافت جايزه خود را به گروه اول نزديک کنند. اما از آنجا که جريان گرافيک ما بسيار بي‌تحرک است و مناسباتي که جامعه طراحان نخبه ما را تشکيل داده از فرم نخستين خود خارج شده است؛ گروه سوم در‌‌ همان وضعيت قبلي خود باقي مانده‎اند و تبديل به جشنواره‎شرکت‎کن‎هاي حرفه‌‏اي شده‎اند. از اين جهت مي‌‎توانم بفهمم وضعيت جشنواره‎هاي ما به چه شکل است.

دبير جايزه پوستر زمين سبز ادامه داد: موضوع اين مسابقه مي‌‎توانست با ايده‌پردازي تصويري و آن کارهايي که ما با آن به عنوان گرافيک تجربي مواجهيم مورد توجه هنرمندان قرارگيرد. از اين من منظر انتظار داشتم که کارهاي بيشتري در مورد اين موضوع انجام شود و موضوعات ناب در آن اتفاق بيفتد. در اين آثار خلاقيت‏‌هاي عجيب و غريبي وجود نداشت البته يه‌طور کلي از کار‌ها راضي هستم اما فکر مي‌‎کنم رقابت مي‌‎توانست فشرده‎‌تر باشد.

غريب‎پور با اشاره به اينکه آثار منتخب در اکسپوي ميلان به نمايش گذاشته خواهد شد درباره زبان جهاني پوستر نيز اظهار کرد: براي آنکه يک اثر زباني جهاني داشته باشد بايد از مولفه‌‏هاي تصويري يا ساختمان طراحي استفاده کند که در فرهنگ جهاني شناخته شده باشد. از سوي ديگر آثار بايد بتواند تا آنجا که مقدور است گرافيک معاصر ايران را نمايندگي کند و نشان دهد که طراحان ما در چه حال و هوايي کار مي‌‏کند. در حقيقت براي داوران اين جايزه مهم بود که يک هنرمند در پوستر خود از موتيف‎هاي ايراني استفاده کرده باشد تا اگر اين پوستر در کنار يک کار از اروپاي شرقي يا شرق آسيا قرار گرفت بتوان گفت که يک کار ايراني است و تفاوت‎هاي حسي با کار گرافيست‎هاي ديگر جهان دارد.

وي افزود: سخت‌گيري داوران هنگام بررسي و انتخاب آثار به اين دليل است که فکر مي‌‎کنيم  به عنوان صاحبان يک تمدن بزرگ و کشوري که طراحان خوبي را معرفي کرده است بايد از اين پس نيز آثار خوبي در زمينه طراحي گرافيک به نمايش بگذاريم.

اين طراح و گرافيست همچنين با اشاره به اينکه جشنوراه‎هاي هنري کارکرد خود را در ايران از دست داده‎اند افزود: کار ورکشاپي و برگزاري کارگاه‎‌ها مفيد‌تر است و بيشتر مي‌‏تواند سطح گرافيک ما را ارتقا دهد. از سوي ديگر من با سفارش اثر و مسابقه در فضايي محدود‌تر بيشتر موافق بودم هرچند اين تصميمي است که از پيش گرفته شده است. اگر امکانات مالي کافي وجود داشت مطمئنا بخشي از اين کار‌ها را به طراحان حرفه‌‏اي سفارش مي‌دادم.

گفتني است؛ آيين گشايش نمايشگاه و اهداي جايزه برگزيدگان اين مسابقه با حضور داوران و منتخبين روز پنجشنبه ۳ ارديبهشت ماه ساعت ۱۵ در نگارخانه موزه هنرهاي معاصر برگزار خواهد شد.

پیمایش به بالا