شهين وطيني: «هر اثر، يک ايستگاه موقت است؛ نه مقصد»

نمايشگاه انفرادي نقاشي‌هاي شهين وطيني با عنوان «بر مدار ايهام» از ۱۹ ارديبهشت‌ماه در گالري بزم تهران گشايش يافته است. 

در اين نمايشگاه، ۱۴ اثر در ابعاد عمدتاً بزرگ، در معرض ديد علاقه‌مندان هنرهاي تجسمي قرار گرفته است. وطيني که در دو دهه اخير، حضوري مستمر و پُررنگ در فضاي هنرهاي معاصر ايران داشته، در گفت‌وگويي از ايده، روند شکل‌گيري و نگاه فلسفي نهفته در اين مجموعه سخن گفته است.

او در بخشي از اين گفت‌وگو، در پاسخ به پرسشي درباره هدف و رويکرد اين مجموعه بيان داشت: «پرداختن به مفاهيمي چون هويت، ايهام در بازنمايي واقعيت و رابطه انسان با طبيعت، انگيزه اصلي من در گردآوري اين مجموعه بود. ايده‌ اوليه زماني شکل گرفت که در ذهنم، چهره‌هايي را مي‌ديدم که در ميان شاخ و برگ‌ها گم يا پنهان شده‌اند؛ گويي مرز ميان 'ديدن' و 'شناختن' مخدوش شده است.»

وي در ادامه افزود: «طي حدود چهار سال، با طراحي‌هاي متعدد و جست‌وجو در رنگ و فرم، به تدريج مجموعه‌اي شکل گرفت که نمايانگر اين مواجهه مبهم با چهره‌ها و نشانه‌ها بود.»

در ارتباط با تعداد و ابعاد آثار نيز چنين عنوان شد که ۱۴ تابلو در ابعاد عمدتاً بزرگ، براي اين نمايشگاه انتخاب شده است. وطيني دليل اين انتخاب را چنين شرح داد: «ابعاد بزرگ به من اين امکان را مي‌داد که فضاي محصور ميان شاخ و برگ‌ها را به‌گونه‌اي خلق کنم که مخاطب نيز در آن غوطه‌ور شود.»

درباره انتخاب عنوان «بر مدار ايهام» هم توضيح داد: «اين عنوان اشاره‌اي است به حرکت مداوم نگاه بين معناهاي چندگانه‌ي هر تصوير؛ چهره‌هايي که هم هستند و هم نيستند، حضور دارند اما در دل انبوهي از شاخ و برگ‌ها ناپيدا مي‌شوند. اين بازي با ايهام، جوهره اصلي مجموعه است و دعوتي به تأمل در چيزهايي که در نگاه اول شايد ساده يا بي‌معنا به‌نظر برسند.»

وي در پاسخ به سوالي درباره سبک و تکنيک اجرايي آثار گفت: «اين مجموعه در سبک اکسپرسيونيسم انتزاعي و با رويکردي کاملاً شخصي اجرا شده است. استفاده از رنگ روغن روي بوم و قلم‌گذاري‌هاي لايه‌لايه، فضايي مي‌سازد که هم واقعي و هم استعاري به نظر برسد؛ فضايي که هم شاعرانه است و هم اندکي ناآرام.»

در بخش ديگري از اين گفت‌وگو، به تأثيرات فکري و مکتب هنري او نيز پرداخته شد. وطيني در اين‌باره چنين اظهار داشت: «در اين مجموعه، تحت تأثير نگاه‌هاي فلسفي به مفاهيم 'رويت' و 'پنهان‌بودگي' بوده‌ام. از نظر بصري نيز، طبيعت ايراني و به‌ويژه درختان بي‌برگ زمستاني، که در ذهنم هميشه حامل معنا و نشانه بوده‌اند، الهام‌بخش من بوده‌اند.»

مسير آغاز اين جستجو نيز از دل سکوت‌ها و خلوت‌هاي طولاني شکل گرفته است. به گفته او: «تصوير ذهني چهره‌ها در لابه‌لاي شاخه‌ها و برگ‌ها در ذهنم نقش مي‌بست. مواجهه با طبيعت و يادآوري چهره‌هاي فراموش‌شده و تمايل به ديدن دوباره‌شان، اين سفر را آغاز کرد.»

وطيني در بخش پاياني گفت‌وگو، در پاسخ به اين‌که آيا اين جستجو به پايان رسيده، چنين بيان داشت: «خير. اين جستجو هنوز در جريان است. هر اثر، يک ايستگاه موقت است؛ نه مقصد. هنوز سوال‌هاي زيادي هست، چهره‌هاي زيادي که بايد دوباره ديد و معناهايي که بايد کشف شوند.»

او همچنين اظهار اميدواري کرد که مخاطبان اين نمايشگاه در ميان شاخه‌ها، برگ‌ها و چهره‌هاي ناپيدا، حسي از کشف، شک و تأمل را تجربه کنند و هر کس پرسش‌هاي خود را از دل آثار بيرون بکشد.

نمايشگاه «بر مدار ايهام» تا ۲۶ ارديبهشت‌ماه در گالري بزم برپا خواهد بود.

پیمایش به بالا