نمايشگاه «فرسايش قدرت» که اين روزها در گالري دانژه برپاست، مجموعهاي است از نقاشيهاي هاوار اميني که در ادامهي جستوجوهاي پيشين اين هنرمند در باب تاريکي، انسان و قدرت شکل گرفته است. در اين نمايشگاه، بخشي از آثار که پيشتر در قالب مجموعهاي با عنوان سور (Feast) در گالري ماه به نمايش درآمده بود، در کنار آثار جديد با محوريت مفهوم «فرسايش» به تماشاي عموم درآمده است.

در گفتوگويي که با اين هنرمند انجام شد، از او درباره ايده شکلگيري اين مجموعه و مفاهيمي که در دل آن نهفته است، پرسيده شد. اميني در پاسخ گفت که ايدهها و مفاهيمي که در اين آثار ديده ميشود، به سالها پيش از ۱۳۹۷ بازميگردد. او در اينباره چنين توضيح داد: «در آن دوران تصوير روشن و دقيقي از مجموعه در ذهنم نداشتم؛ حتي پس از اجراي بيشتر کارها. نميخواهم اشارهاي صريح به موضوع آثار داشته باشم، چرا که اين مفاهيم براي خود من هم پيچيده و مبهماند؛ مانند خود انسان و دستاوردهايش که بيشتر به ويراني ميماند.»
در ادامه، در پاسخ به پرسشي مبني بر اينکه برخي از آثار يادآور لحظاتي تاريک و معمولا ناديده از تاريخ معاصرند و مرداني که خود حامل اين تاريکيها هستند، اميني تأييد کرد که بخشي از روايت مورد نظر او، به همين مفاهيم ميپردازد؛ به بازي دادن و بازي گرفته شدن. او افزود: «تکنيک اجرايي در اين مجموعه، تجربهي جديدي برايم بود، اما در سالهاي قبل نيز تم کلي اين موضوع را با شيوههاي مختلف کار کرده بودم؛ بدون آنکه آنها را به نمايش بگذارم. به همين دليل وقتي مخاطب براي نخستين بار با اين مجموعه روبهرو شد، با رويکردي متفاوت مواجه شد که در نگاه اول هم در مضمون و هم در شيوهي اجرا با آثار پيشين من متفاوت بود.»

در بخشي از گفتوگو، از او درباره نقش عکس و تصوير در نقاشيهايش پرسيده شد؛ اينکه چه ميزان از عکسهاي شخصي و چه ميزان از تصاوير آرشيوي در کارهايش استفاده شده است. هاوار اميني در پاسخ به اين پرسش گفت: «در اغلب نقاشيهاي دورههاي مختلف و در همين مجموعهي تازه، رد عکس را ميتوان به وضوح ديد؛ چه عکسهايي که خودم گرفتهام و چه تصاويري که متعلق به من نيست و در اينترنت يافتهام. گاهي عکسهاي رسمي از خبرگزاريها و گاهي تصاوير نامتعارف شخصي که در وبسايتها پيدا کردهام. اين حجم انبوه تصاوير، زماني بدون دليل مشخص آرشيو شدهاند و زماني نيز سر از يک نقاشي درآوردهاند.»
در پايان، زماني که از او دربارهي تأثير رسانهها، جنگ و انباشت تصويري که اين روزها بر ذهن انسان معاصر تحميل ميشود، سؤال شد، هنرمند چنين پاسخ داد: «رسانهها، جنگ و تبعات آن و اين حجم انبوه تصاوير، پايهي شکلگيري کارهايم بودهاند. سعي کردهام در دل اين تاريکي، براي لحظهاي چراغي کمسو براي خودم روشن کنم.»
مجموعه «فرسايش قدرت» در گالري دانژه، ادامهي مواجههي هاوار اميني با تاريخ معاصر، تصوير، قدرت و سايههاي آن است؛ تلاشي براي خوانش دوبارهي خشونت و ويراني در دل بسترهاي تصويري امروز.












علاقمندان جهت بازديد از آثار مي توانند تا ۱۶ خردادماه به نشاني سمنان، بلوار قائم، نبش کوچه ميرحاج، گالري دانژه مراجعه نمايند.
