دوره ۲۰۲۵ فريز سئول روز شنبه، ۶ سپتامبر، پس از يک هفته شلوغ در مرکز COEX در گانگنام به کار خود پايان داد.

Installation view of MASSIMODECARLO’s booth at Frieze Seoul 2025. Photo by WeCap Studio. Courtesy of Frieze
به گزارش گالري آنلاين، در اين دوره بيش از ۱۲۰ گالري از ۳۰ کشور حضور داشتند و نمايشگاه بهعنوان نقطه مرکزي هفتهاي پر از رويدادهاي هنري در پايتخت کره شناخته شد. در سرتاسر سئول برنامههاي متنوعي برگزار شد؛ از شبهاي گالري در محلههاي اولجيرو تا چونگدام گرفته تا افتتاحيه موزهها، مهمانيها و همچنين نمايشگاه همزمان Kiaf SEOUL که ۱۷۵ غرفه گالري را در طبقهاي ديگر از COEX به نمايش گذاشت.
اين چهارمين دوره فريز سئول در شرايطي برگزار شد که صنعت هنر داخلي تحت فشار فزايندهاي قرار دارد. در کنار نشانههاي رکود گسترده بازار جهاني هنر، کره با چالشهاي خاص خود نيز روبهروست: از زمان برگزاري هفته هنر گذشته، کشور رئيسجمهور پيشين خود را استيضاح کرده، رئيسجمهور جديدي انتخاب نموده و اقتصادش از تعرفههاي آمريکا آسيب ديده است (هرچند هنر مشمول اين تعرفهها نيست).
با اين وجود، حضور بازديدکنندگان در طول نمايشگاه بالا بود و حالوهواي کلي مثبت گزارش شد. فريز اعلام کرد که طي برگزاري نمايشگاه، حدود ۷۰ هزار نفر از ۴۸ کشور—including نمايندگاني از بيش از ۱۶۰ مؤسسه—از آن ديدن کردند. حالوهواي پرشور نمايشگاه از روز نخست و بازديد ويژه ويآيپي آغاز شد؛ روزي که چهرههاي سرشناس کيپاپ مانند ليزا (بلکپينک)، آرام (بيتياس)، و The8 و ورنون (Seventeen) در آن حضور داشتند. مکس بوسيه، مدير گالري Lisson، گفت: «انرژي نمايشگاه امسال ما را شگفتزده کرد. مجموعهداران و موزههاي محلي در همان روز اول آمدند و بيشتر آثار غرفه ما را خريداري کردند. علاوه بر اين، با مجموعهداران جديدي از سراسر آسيا آشنا شديم.»
اين فضاي پرنشاط با ارائههاي شاخصي تقويت شد که ميان تجربهگرايي بينالمللي و نمايش هنرمندان بومي تعادل برقرار کرده بودند. غرفه گالري توکيويي Take Ninagawa که به زنان هنرمند اختصاص داشت، برنده جايزه غرفه برتر فريز سئول شد. همچنين ايم يونگزو، هنرمند سئولي، برنده جايزه هنرمند فريز سئول ۲۰۲۵ گرديد. اثر ويدئويي سهکاناله او با عنوان Calming Signal که در نمايشگاه رونمايي شد، در طول هفته توجه بسياري را به خود جلب کرد.
در ساعات اوليه روز ويآيپي، چندين فروش ميليوندلاري گزارش شد. مهمترين آنها فروش سهلتي از مارک بردفورد به قيمت ۴.۵ ميليون دلار توسط گالري Hauser & Wirth بود؛ که بهعنوان گرانترين فروش گزارششده از زمان آغاز فريز سئول در سال ۲۰۲۲ شناخته شد. اين فروش بخشي از چندين معامله هفترقمي در روز نخست بود؛ رقمي بسيار بالاتر از فروشهاي گزارششده در روز اول سال گذشته. در طول هفته، گزارش فروشها ادامه داشت و بسياري از فروشندگان از حضور مجموعهداران جديد خبر دادند. امي او، مدير اجرايي گالري سنگاپوري STPI، گفت: «تغييراتي در مخاطبان مشاهده کرديم، با چهرههاي جديد و انرژي بالا. واضح است که خريداران تازهوارد بيشتري وارد ميدان شدهاند و اين بسيار هيجانانگيز است.»

Taiki Yokote, installation view of CON__’s booth at Frieze Seoul, 2025. Photo by WeCap Studio. Courtesy of Frieze

Mark Bradford, installation view of Hauser & Wirth’s booth at Frieze Seoul, 2025. Photo by WeCap Studio. Courtesy of Frieze

Martha Jungwirth, Ohne Titel, 2022. © Martha Jungwirth /Bildrecht, Wien 2023 Photo by Ulrich Ghezzi. Courtesy of Thaddaeus Ropac

Robert Morris/Untitled, 1967/95Sprüth Magers

Installation view of Gallery Hyundai’s booth at Frieze Seoul 2025. Photo by WeCap Studio. Courtesy of Frieze

Installation view of Mennour’s booth at Frieze Seoul 2025. Photo by WeCap Studio. Courtesy of Frieze


Olga de Amaral/ Tabla 18, 1993/2011/ Lisson Gallery

Sarah Cunningham/ Untitled, 2024/ Lisson Gallery

Installation view of Lehmann Maupin’s booth at Frieze Seoul 2025. Photo by OnArt Studio. Courtesy of Lehmann Maupin

Amanda Baldwin/ Olympic Orbits, 2025/ Jason Haam

Lily Stockman/ Rhubarb Music, 2025/ MASSIMODECARLO

Xiyao Wang 王西瑶/ Lightly Floats and Drifts the Boat No.1, 2024/ Tang Contemporary Art

Installation view of David Zwirner’s booth at Frieze Seoul 2025. Courtesy of David Zwirner
