پس از يک تابستان کوتاه و پرخبر، جمعيتي پرانرژي روز پنجشنبه، ۴ سپتامبر، براي پيشنمايش ويژه ويآيپي در مرکز جاويتس نيويورک گرد هم آمدند و نمايشگاه Armory Show ۲۰۲۵ آغاز به کار کرد. اين دوره که تا ۷ سپتامبر ادامه دارد، بيش از ۲۳۰ شرکتکننده از ۳۵ کشور را گرد آورده و بار ديگر بهعنوان شاخصي از وضعيت بازار هنر آمريکا در آستانه فصل پرکار پاييز عمل خواهد کرد.

به گزارش گالري آنلاين، اين شاخص از آن جهت بهدقت زير نظر است که فصل گذشته در بازار هنر ايالات متحده پرسشهايي درباره سلامت کلي صنعت برانگيخت. فضاي روز نخست ويژه ويآيپي تصويري چندلايه به نمايش گذاشت: برخي گالريها از روند محتاطانهتر معاملات در بخش آثار گرانقيمت خبر دادند، در حاليکه بسياري از عرضهکنندگان آثار در سطوح قيمتي پايينتر با تقاضاي بالاي مجموعهداران روبهرو شدند؛ نشانهاي از خوشبيني تازه در ميان فروشندگان. اين روند بهويژه در بخش «پريزنتس» مشهود بود؛ بخشي که به ارائه فردي يا دوگانه هنرمندان نوظهور اختصاص دارد. برخي گالريها از جمله مگان مولروني، تا پايان روز نخست کل غرفه خود را فروخته بودند.

اين دومين دوره برگزاري نمايشگاه تحت مالکيت فريز (که همزمان نسخه سئول را در کره جنوبي برگزار ميکند) و نخستين دوره تحت مديريت کامل کارلا مکميلان است. مکميلان بر اهميت پلتفرمي گسترده تأکيد کرد و به حضور ۴۸ گالري در بخش «پريزنتس» اشاره نمود. او گفت: «شگفتانگيز است که ببينيم اين نمايشگاه چه فرصت و چه جايگاهي ميتواند باشد. اميدواريم اين نمايشگاه براي آنها پلي به آينده باشد.» او بر دسترسپذيري بهعنوان بخشي محوري از مأموريتش تأکيد کرد: «چه خود را مجموعهدار بدانيد چه نه، بايد بتوانيد اينجا بياييد.»
بازديدکنندگان با طيف گستردهاي از تجربهها مواجه شدند. بسياري از غرفهها با ارائههاي تکنفره درخشيدند. ميکائلا لامارش، مدير ACA Galleries، گفت: «در نمايشگاهي با بيش از ۲۰۰ شرکتکننده بايد موضعي روشن گرفت و آنچه نشان ميدهيد را با اقتدار عرضه کنيد.»

اين وضوح ديدگاه به نمايشگاه تازگي و تنوع بخشيد. حضور حدود ۷۰ شرکتکننده تازهوارد مانند ILY2، Superposition و JO-HS و بازگشت بيش از ۲۰ گالري باسابقه از جمله Andrew Kreps و Tanya Bonakdar Gallery در نيويورک و White Cube و Esther Schipper در سطح بينالمللي، جايگاه نمايشگاه را بهعنوان «لنگر فرهنگي در نيويورک» تقويت کرد.
در ادامه، ۱۰ غرفه برتر Armory Show ۲۰۲۵ معرفي ميشوند:
Patel Brown – غرفه P15
با آثار: Alexa Kumiko Hatanaka

هاتاناکاي کانادايي-ژاپني با اثر Rumination (2025)، لينوچاپي عظيم روي کاغذ دستساز واشي، غرفه گالري تورنتويي پاتل براون را در تسلط خود دارد. موجي نيلي که با خطي سفيد شکسته ميشود، نمودار استفاده تاريخي واژه «تفکر عميق» را بازنمايي ميکند. اين اثر همزمان منظرهاي دريايي و نموداري دادهمحور است که شکنندگي طبيعت شمال کانادا را به آشفتگي ذهني پيوند ميزند. اثر با قيمت ۳۶ هزار دلار عرضه شده است.
هاتاناکا همچنين آثاري موزاييکگونه شبيه پردههاي پارچهاي ژاپني (نورن) و چاپهاي سري «برف نرم، آب سخت» را به نمايش گذاشته است. نسخههاي اين سري هر کدام ۵۸۰۰ دلار قيمت دارند.
Swivel Gallery – غرفه P5
با آثار: Alejandro García Contreras

گالري نيويورکي سوئيول غرفه خود را همچون زيارتگاهي طراحي کرده است. پيکرهي اسکلتي کونترراس با عنوان Quién no ha intentado convertir una piedra en un recuerdo? (2024) در مرکز فضا قرار دارد و با شش ظرف سراميکي پرجزئيات احاطه شده است. آثار با نمادهاي جهنم و بهشت، فرهنگ عامه، انيمه و فولکلور تزئين شدهاند. قيمت آثار بين ۱۴٬۵۰۰ تا ۳۰ هزار دلار است و نيمي از آنها در روز نخست فروش رفتند.
Albertz Benda – غرفه 305
با آثار: Christopher Le Brun, Brie Ruais, and Tony Marsh

سه رويکرد متفاوت در اين غرفه با هم تلفيق ميشوند: نقاشيهاي انتزاعي نوراني لبران، سراميکهاي پرانفجار رواِس و ظروف سوراخکاريشده مارش. آثار از ۱۳٬۵۰۰ تا ۱۲۰ هزار دلار قيمتگذاري شدهاند.
K Contemporary – غرفه F8
با آثار: Elizabeth Alexander

الکساندر با استفاده از کاغذديواريهاي قديمي و ظروف چيني شکسته، مجسمههايي درباره نژاد و جنسيت در جنوب آمريکا ميسازد. نصب بزرگ او Let Him Speak First (2019) بر پايه راهنمايي قديمي براي تازهعروسان است. آثار کوچکتر از ۱۰۰۰ دلار و نصبهاي بزرگ تا ۵۷ هزار دلار قيمت دارند.
Saatchi Yates – غرفه 306
با آثار: Tesfaye Urgessa

نقاش اتيوپيايي، پس از حضور در بينال ونيز، اين بار آثاري با لحن اميدوارانهتر نمايش داده است. در اثر School of one love (2025) سلاحها به جاي تهديد، در حال ذوبشدن ديده ميشوند. قيمت آثار از ۱۰ هزار تا ۲۰۰ هزار دلار متغير است.
SECRIST | BEACH – غرفه 215
با آثار: Jacqueline Surdell

اثر عظيم ۱۴ فوتي Suddenly she was hell-bent and ravenous (after Giotto) (2025) بازآفريني قضاوت نهايي جوتو است که با طنابهاي دريايي و پارچههاي پارهشده خلق شده. قيمت اين اثر ۳۰۰ هزار دلار و آثار متوسط بين ۳۰ تا ۴۰ هزار دلار است.
Public Gallery – غرفه 434
با آثار: Amanda Baldwin

بالدوين با مناظري رويايي و آسمانهاي مارپيچي، مخاطب را به جهاني فراواقعي ميبرد. قيمت آثار بين ۱۴ تا ۴۵ هزار دلار است.
Ronchini Gallery – غرفه 445
با آثار: Josh Raz

رَز مناظري ميآفريند که همچون خاطره يا رؤيا بهنظر ميرسند. آثار او با قيمت ۲۰ تا ۲۵ هزار دلار عرضه شده و دو اثر در همان روز نخست فروش رفت.
ACA Galleries – غرفه 124
با آثار: Doowon Lee

نقاشيهاي پشمي لي پر از موجودات خيالي و رنگهاي زندهاند. اثري الهامگرفته از سفرهايش به پاکستان در مرکز غرفه قرار دارد. آثار بين ۵ تا ۴۲ هزار دلار قيمت دارند.
Bienvenu Steinberg & C – غرفه 225
نمايش گروهي «اختراع طبيعت»

اين غرفه با تمرکز بر رابطه هنرمندان با طبيعت، مجموعهاي متنوع از آثار را ارائه ميدهد: مجسمههاي رزيني مايکل وانگ (۲۶ هزار دلار)، نقاشيهاي اميليو پرز درباره کوبا، و آثار مدرن شيکو دا سيلوا (۳۸ هزار دلار). بالاترين قيمت غرفه، ۱۲۰ هزار دلار براي اثري از ژان دوگوتکس تعيين شده است.
اين گزارش تصويري چندلايه از Armory Show ۲۰۲۵ ارائه ميدهد: نمايشگاهي که هم ميراثداران باسابقه و هم تازهواردان جسور را در کنار هم گرد آورده و با چشماندازهاي متنوع و انرژي تازه، جايگاه خود را بهعنوان يکي از مهمترين رويدادهاي هنري نيويورک تثبيت کرده است.
