درختی از دست‌های جهان در قلب مون‌پلیه

اسکن دست‌های بیش از ده هزار نفر از سراسر جهان به نماد همبستگی دستمایه چیدمان اخیر هنرمند نام‌آشنای فرانسوی JR در کلیسای تاریخی کاره سنت‌آن در مون‌پلیه، شد.


به گزارش گالری آنلاین، پس از هفت سال مرمت، ساختمان تاریخی «کاره سنت-آن» در مون‌پلیه بار دیگر با افتتاح یک اثر بزرگ مشارکتی از هنرمند فرانسوی JR به روی عموم باز می‌شود. این اثر که «آدوِنتیس» نام دارد، یک نصب هنری بزرگ و مشارکتی به شکل درخت است که در داخل شبستان کلیسای نئوگوتیک سابق جان می‌گیرد. این پروژه، فضای تاریخی را به یک اثر زنده تبدیل کرده که از ۱۰ هزار دست اسکن‌شده از مردم سراسر جهان تشکیل شده است. این دست‌ها در قالب یک درخت کنار هم قرار گرفته و به سمت سقف طاق‌دار کشیده شده‌اند، نمادی از ریشه‌دار بودن، مهاجرت و هویت جمعی به شمار می‌روند.

در اصطلاحات گیاه‌شناسی، «آدوِنتیس» به گیاهانی گفته می‌شود که به‌صورت ناخواسته و بدون کشت هدفمند در مکانی رشد می‌کنند و معمولاً به عنوان علف‌های هرز شناخته می‌شوند. این نمایشگاه این واژه را بازتعریف می‌کند و به آن موجودیت‌هایی اشاره دارد که بدون دعوت وارد می‌شوند اما در زمینه طبیعت، شهرها و جوامع نقشی حیاتی ایفا می‌کنند. درخت عظیم دست‌ها که درون «کاره سنت-آن» آویزان است، این مفهوم را به تصویر می‌کشد؛ هر دست نمایانگر یک داستان فردی است و در عین حال همه دست‌ها با هم یک ساختار یکپارچه و پیوسته را شکل می‌دهند که با هر بازدیدکننده جدید رشد می‌کند. همچنین، امکان اسکن دست‌های بازدیدکنندگان در محل وجود دارد تا به اثر افزوده شوند و این نصب در طول زمان برگزاری نمایشگاه که تا ۷ دسامبر ۲۰۲۵ ادامه دارد، تکامل یابد.

در «آدوِنتیس» هنرمند فرانسوی JR به بخشی کمتر شناخته‌شده از تاریخ مون‌پلیه اشاره می‌کند؛ ورود بذرهای خارجی از طریق تجارت پارچه در قرون وسطی. پشم‌هایی که از اسپانیا، شمال آفریقا، قسطنطنیه و ازمیر آورده می‌شد، در رودخانه لز شسته می‌شد و به طور ناخواسته بذرهایی را رها می‌کرد که در سواحل رودخانه ریشه دواندند. این گیاهان، هرچند بومی نبودند، با محیط سازگار شدند و به تدریج چشم‌انداز منطقه را تغییر دادند و به تنوع زیستی آن کمک کردند. این نصب هنری از این پدیده‌ی بوم‌شناختی به عنوان استعاره‌ای برای تبادل فرهنگی و مهاجرت بهره می‌برد و نشان می‌دهد که چگونه تأثیرات خارجی به شکل‌گیری هویت مون‌پلیه کمک کرده‌اند.

علاوه بر نصب مرکزی، «آدوِنتیس» شامل پنج اثر جدید دیگر از جنس چوب و کاغذ است که به مضامین نمایشگاه وسعت می‌بخشند. این قطعات مجسمه‌ای که برای نخستین بار به نمایش گذاشته شده‌اند، زبان ارتباط انسانی JR را به بیان‌های مادی و صمیمی‌تری منتقل می‌کنند.



logo-samandehi