کوروش ادیم از تاثیر عکاسی دیجیتال می‌گوید


کوروش ادیم درباره تاثیر عکاسی دیجیتال در زندگی شهری امروز گفت: ما دو مقطع را در عکاسی دیجیتال پشت سر گذاشتیم. مقطع اول آفرینش و خلق دوربین‌های دیجیتال و توسعه آن بود که بعد از آن به فاصله چند سال امکان عکسبرداری توسط تلفن همراه ایجاد شد و سرنوشت تکثیر مکانیکی تصویر را تغییر داد.
وقتی شما توسط گوشی توانستید عکس بگیرید و به فاصله کمی، کیفیت تصاویر نیز بالا رفت و لحظه به لحظه زندگی، توسط دوربین غیر حرفه‌ای زیر نظر گرفته شد، سرنوشت تصاویر نیز تغییر کرد. چرا که تمام لحظات با سوژه‌های مختلف توسط آدم‌هایی که تربیت بصری ندارند به ثبت می‌رسد. این تغییرات موجب بوجود آمدن تئوری‌های بزرگی توسط اهل فکر که مطالعات اجتماعی انجام می‌دادند شد. چیزی که باعث تاثیرگذاری می‌شود این است که آنچه را که می‌بینیم باور ما را بیشتر راضی می‌کند تا آنچه را که فقط می‌شنویم.
از سوی دیگر در بعد دوم به دلیل اینکه همیشه گوشی تلفن، همراه ماست تمام زوایای زندگی را زیر نظر داریم و همین امر نیز سرنوشت تصویر و نقش تصویر را تغییر داده و در زندگی امروز پررنگ شده است. این‌که چیزهایی را که می‌بینیم، می‌توانیم به سرعت به دیگران منتقل کنیم و آنچه که می‌بینیم به سرعت با ابعاد مختلف دست به دست می‌شود و در مقاطع تاریخی نبوده، موجب شده تاثیرگذاری تصویری صفر و یک بیشتر شود.طبیعتا وجود عکاسی دیجیتال در زندگی امروز باعث شده تا برخی افراد به صورت جدی در امر تصویر به مطالعه پرداخته و آن را از زوایای مختلف در حوزه‌های علوم انسانی، علوم اجتماعی، مردم شناسی و ... مورد بررسی قرار دهند.

مشروح خبر

منبع : هنرآنلاین

logo-samandehi