کیارنگ علایی: جای خالی عکس مینی‌مال در شهر


کیارنگ علایی عکاس و مدرس هنر درباره تاثیر و کابردهای مدیای عکس در فضای شهری گفت: کاربرد عکس در فضای شهری بیشتر از هر چیز وابسته به موضوع کلی‏‌تری به نام گرافیک و تبلیغات محیطی است. در گرافیک محیطی ما شاهد استفاده از سمبل‎های مشترکی هستیم و در مورد عکس نیز با همین رویکرد مواجه هستیم. آنچه عمدتا به عنوان کاربرد عکس در فضای شهری با آن روبه‌رو هستیم استفاده تبلیغاتی از روی اتوبوس‎ها، ماشین‏‌های باری بزرگ و فضاهایی مثل ایستگاه‎های اتوبوس است. با این حال در سال‎های اخیر به دنبال پیشرفت فرآیند مجازی شدن اثر و حضور در شبکه‎های مجازی مانند اینستاگرام نوعی پوست‎اندازی در بیان عمومی عکس پدید آمده است. به عنوان مثال این موضوع موجب شده است که بعضی فعالیت‎های محیطی بر اساس عکس باشد یا حتی موجب تحول استفاده از عکس در تابلو سر در مغازه‎ها شده است؛ یا در نگاهی دیگر تبلیغات فیلم‎ها که بر سر در سینماها بسیار تغییر کرده و به روزتر شده است و حتی از مدیاهای دیگری که باز از عکس تاثیر گرفته‎اند استفاده می‎شود.

وجود پل-گالری‎ها یکی از پدیده‎های در حال رشد است. این پل‎ها، فضاهایی هستند که شرایط تبدیل شدن به گالری را دارند و مثلا دارای طول زیاد یا فضای بسته هستند. آنها می‎توانند مکان خاص و ویژه عکس باشند به شرط آنکه از سوی نهادهای اجرایی درک درستی از عکس وجود داشته باشد.

حتی عکسی که در ایستگاه اتوبوس استفاده می‎شود باید دارای ویژگی‎های مینی‎مالیستی باشد. متاسفانه در اکثر پل-گالر‌ی‌های ایران عکس‌های ماکسیمال استفاده می‌‎شود در حالی که چنین اثری به زبان ساده گرافیکی نیاز دارند تا عابر بتواند در زمانه ۳ ثانیه‎ای که از کنار عکس عبور می‎کند با آن ارتباط برقرار کند.

در المان‎های شهری مشهد و در مرحله بعد تهران و اصفهان استفاده از عکس افزایش یافته است و بیشتر عکاسان طراحی این المان‏‌های شهری را برعهده داشته‌‏اند. این کارها بیشتر جنبه نوستالژیک عکس را مورد توجه قرار داده‌اند و به این ترتیب به وجه فلسفی موضوعاتی مانند مرگ و از بین رفتن خاطره‎ها پرداخته‎اند. از این المان‎ها می‎تواند به تصاویری که با ابعاد بزرگ در فضاهای شهری قرار می‏‌گیرند و ۵۰ سال قبل همان مکان را نشان می‎دهند اشاره کرد.

به عنوان مثال در بندرانزلی شما با تصاویر بسیاری در مکان مختلف شهر از مرحوم سیروس قایقران مواجه هستید. این عکس به علاوه در بسیاری از مغازه‌های این شهر بندری نیز دیده می‎شود و از جمله نمونه‎های استفاده عکس به شکل خودجوش از سوی مردم است.

معمولا وقتی شهرداری یک شهر از یک المان شهری استفاده می‌کند یا طرحی را اجرا می‏‌کند در مدت کوتاهی پس از آن در شهرهای دیگر نیز می‎توان کپی‎های متعدد آن اثر یا طرح را دید. درحالی که کارهای بسیاری برای انجام دادن در زمینه طراحی المان‌های شهری می‎‏توان انجام داد.

چند سال قبل در سوییس نمایشگاهی برگزار شد، برای این نمایشگاه یکی از عکس‏‌های خانم سیندی شلمن در ابعاد یک هتل بسیار بزرگ چاپ شده بود به شکلی که کسانی که با هواپیما از فراز این مکان می‏‌گذشتند می‏‌توانستند این عکس را ببینند. چنین کارهایی در کشورهای مختلف انجام می‎شود اما ما به لحاظ منش فرهنگی هنوز با رویکردهایی از این قبیل فاصله داریم. برای آنکه چنین اتفاقات و رویکردهایی به عکس را در اینجا شاهد باشیم ابتدا به فرهنگ‌سازی در زمینه عکس نیازمندیم. مردم ما هنوز عکس را کاری ارزان قیمت می‏‌دانند و آن نفاستی که مثلا برای نقاشی قائل هستند را برای عکس قائل نیستند.

تلویزیون می‏‌تواند در این زمینه بسیار فرهنگ‌سازی کند اما به جای این کار ساده‏ترین راه‎ها را انتخاب می‏‌کند و مثلا در یک مسابقه عکاسی به جای هدایت مخاطبان به سمت رویکرد خلاقانه در نهایت همه افراد به این سمت برد که با نوشتن جمله‏‌ای روی یک کاغذ و عکس گرفتن با آن نوشته، هرچه بیشتر رویکردهای کلیشه‎ای را گسترش دهد.

منبع : هنرآنلاین

logo-samandehi