رمز گشایی آرم خودرو های معروف
یک آرم نمایانگر حجم زیادی از اطلاعات است که در بیان بصری، متراکم و فشرده شده است؛ به همین دلیل در طول تاریخ، از نمادها و نشانهها که دارای هویتی بصری هستند، به عنوان ابزاری برای ایجاد ارتباط استفاده شده است. نشانه یک سازمان باید مروج بصری آن باشد؛ هویتی که به آسانی و به سرعت قابلتشخیص باشد. لوگوی یک نشان (برند)، یکی از مهم ترین عناصر خارجی دیداری برای مشتریان است؛ از این رو صاحبان کسب وکار سعی میکنند برای جلب نظر مشتریان، هرچه بیشتر به زیبایی عناصر دیداری نشان (برند) خود توجه کنند.
در طراحی لوگو باید به رنگ، قالب و دیگر اجزای آن توجه کرد؛ زیرا هر یک از آنها معنا و مفهوم خاص خود را به مخاطبان منتقل میکنند و تاثیر خاص خود را بر آنها میگذارند. لوگوهای گرد را نشان دهنده تعامل و ارتباط میان محیط و داخل میدانند. گردی با نزدیک بودن، صمیمی بودن و هماهنگی ارتباط دارد. در مقابل، اشکال زاویه دار نشان دهنده انرژی، محکم بودن و قدرت هستند. لوگوی مطلوب فرهنگ های مشرق زمین، گرد است و در فرهنگ غربی لوگوهای زاویهدار بیشتر مورد توجه قرار میگیرند.
آرم تویوتا
در نظر اول لوگوی شرکت خودروسازی تویوتای ژاپن شبیه یک گاوچران است که کلاه بزرگی بر سر گذاشته است، اما در واقع این لوگو سه شکل بیضی است که قلب مشتری، قلب محصول و پیشرفتهای تکنولوژیکی و فرصتهای بیحد و مرز تویوتا را ترسیم میکند. در زبان ژاپنی Toyo به معنای فراوانی و ta به معنای برنج است.
آرم مرسدس بنز
آرم مرسدس بنز ستاره ۳ پری است که نشان مرسدس بنز بوده و به معنای تسلط آن بر زمین، دریا و آسمان است. این لوگو نخستین بار روی اتومبیل دایملر مدل ۱۹۰۹ دیده شد. لوگوی کنونی که در آن حلقهای به دور یک ستاره اضافه شده، در سال ۱۹۳۷ میلادی طراحی شد و تاج افتخاری برای این نشان (برند) است.
آرم آئودی
علامت تجاری خودروساز آئودی، چهار حلقه ی درهم تنیده است. این علامت، که در واقع از چهار حلقهی درهم تنیده درست شده نماد به هم پیوستن چهار شرکت خودروسازی Audi, DKW, Horch و Wanderer است که تا قبل از آن مستقل از هم فعالیت میکردند.
آرم سیتروئن
آرم این خودرو در ظاهر حرکت رو به بالا را نشان میدهد اما در واقع طراح آن با هدف دیگری آن را خلق کرده است. آندره سیتروئن ، خالق این خودرو کار در صنعت موتور را با تولید چرخ دنده آغاز کرد و علامت نظامی ۲ تایی آن را در واقع نماد دندانه های چرخ دنده برشمرده است.
آرم مزدا
آرم مزدا چیزی شبیه یک لاله خوش فرم و نمایانگر بالهای باز شده است. در فرهنگ ژاپن علامت ۷ به معنای ابتکار، درک هدف و لطافت است.
آرم رنو
آرم رنو شبیه الماس است و نخستینبار به صورت آرم ایستاده، روی در موتور به کار رفت و بوق اتومبیل پشت آن قرار میگرفت. در سال ۱۹۲۲ میلادی قسمت مرکزی آرم برای خروج هوا بریده شد. رنو آرم امروز خود را از سال ۱۹۲۴ میلادی با خود همراه دارد.
پورشه
نشان پورشه نشان محلی شهر اشتوتگارت است. اسب علامت مزرعه اشتات، شاخ ها و خطوط مشکی و سرخ بخشی از نشان سلطنتی پادشاهی وورتمبرگ است.
آرم سوبارو
سوبارو نخستین کارخانه ژاپنی تولیدکننده خودرو بود. نشان این شرکت به ستارگان خوشه پروین اشاره دارد.
آرم بی.ام.و
از وقتی بی.ام.و به تولید موتور هواپیما روی آورد، آرم امروز خود را برگزید. این آرم نشانگر یک ملخ خوشفرم و در حال چرخش هواپیما است و میگویند رنگ آبی آن یادآور آسمان است.
آرم هیوندای
آرم هیوندای یک بیضی است که حرف H با فونت خاص بیضی مانند، درون آن قرار دارد. میتوان آن را نمادی از هدف کارخانه برای پیشرفت قلمداد کرد؛ بدین صورت که بیضی نمادی از گسترش و افق جهانی است و حرف H مورب نمادی از ۲طرف یعنی کارخانه و مشتری است که به یکدیگر دست مشارکت دادهاند.
آرم ولوو
دایره پیکاندار در آرم ولوو، نشانه قرارداد فولادی است. دایره و پیکان همچنین یادآور سپر، نیزه و سیاره مریخ است که نماد شیمیایی برای آهن نیز است.
میتسوبیشی
گرچه میتسوبیشی فقط ۲۵ سال در انگلستان زندگی کرد اولین خودرو خود را در سال ۱۹۱۷ ساخت. تاریخچه شرکت به سال به سال ۱۸۷۰ بازمی گردد هنگامی که اولین کشتی خود را ساخت. سه الماس ملخ کشتی است. واژه میتسوبیشی به معنای سه منشور است. اخیرا مطرح شده است که این نشان از ترکیب دو نشان خانوادگی تشکیل شده و نمایان گر هیچ بخشی از یک کشتی نیست. ارتباط این نشان با کشتی تصور اشتباهی است که بدلیل سابقه کشتی رانی و کشتی سازی شرکت در اذهان ایجاد شده است.
پژو
چه رابطهای بین پژو و تندیس آزادی وجود دارد؟ پاسخ این است که یکی از اولین خودروهای پژو به نام مدل شیر شناخته میشد که نشان محلی شهر بلفورد (محل ساخت مدل مزبور) را روی خود داشت.
داستان آرم های کادیکلاک و فولکس و فراری
۲ دهه ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ میلادی سالهای اوج طراحی نمادهای گرافیکی برای خودروها بودند. خودروسازان برای مدلهای تازه خود نمادهای جدید تعریف میکردند و رقابتی جدی در این زمینه بین آنها شکل گرفته بود. کادیلاک نخستین شرکتی بود که در سال ۱۹۹۸میلادی لوگوی قدیمی خود را تغییر داد. برای این منظور یکی از طراحان صاحبنام را به خدمت گرفت.
آرم کادیلاک
نشان اولیه کادیلاک بر مبنای شناسه خانوادگی مردی که این شرکت را در سال ۱۷۰۱ میلادی تاسیس کرد، طراحی شده بود. آنتونی دلاموته که با نام سر کادیلاک هم شناخته میشد، مدیری میان پایه در دولت ایالات متحده بود که پایه گذار کادیلاک در دیترویت شد. شرکت او تا سالها ارابههای فلزی میساخت و نشانی که برای محصولاتاش انتخاب شده بود، برازندهاش میکرد.
قورباغه هیتلری
ریمپیسه همان کسی بود که در اواخر دهه ۳۰ میلادی موتور فولکس قورباغهای را طراحی کرد. در سال ۱۹۳۹میلادی فولکس قورباغهای محبوب هیتلر بود و از آن به عنوان لذت از مسیر یاد میکرد. لگوی اصلی که ریمپیسه در رقابتی درون سازمانی آن را طراحی کرده و به خاطر این خلاقیت ۵۰ مارک برنده شده بود، با چرخ دندهای احاطه شد که نشان رسمی جبهه کارگری آلمان بود اما پس از جنگ دوم جهانی این دنده از لوگو حذف شد.
ماجرای اسب فراری
یکی از معروف ترین کارخانههای اتومبیل سازی که محصولات آن از گران قیمت ترین اتومبیلهای دنیا است و تمام علاقه مندان سرعت در دنیا با این کارخانه آشنا هستند، فراری است. لوگوی مربوط به این شرکت یک اسب بلند شده روی ۲ پا در یک زمینه زرد رنگ است که معمولا حروف S F به علامت Scuderia Ferrari در پایین آن مشاهده میشود. این آرم در حقیقت مربوط به یک خلبان بسیار ماهر ایتالیایی در جنگ جهانی اول است که همیشه این آرم را بر روی هواپیماهای خود ترسیم میکرد.
برخی میگویند، لوگوی فراری علامت مربوط به شهر اشتوتگارت است و عدهای نیز میگویند، انتخاب این لوگو به این علت بوده است که خانواده کنت فرانسیسکو باراکا اسبهای زیادی نگهداری میکردند و عدهای معتقدند وی این آرم را از روی یک هواپیمای سقوط کرده آلمانی که نشان شهر اشتوتگارت را بر روی خود داشته، الهام گرفته است.
نکته جالب اینکه اشتوتگارت یک لغت قدیمی آلمانی به معنای مزرعه است که در ایتالیایی scuderia تلفظ میشود.در ۱۷ ژوئن ۱۹۲۳ انزو فراری یک مسابقه سرعت را در شهر راونا برد و با مادر فرانسیسکو ملاقات کرد. کنتس پاولینا (مادر فرانسیسکو) به او پیشنهاد کرد که از آرم اسب روی اتومبیلهای خود استفاده کند تا برای وی خوش شانسی بیاورد اما نخستین باری که وی از آرم اسب روی خودروهای خود استفاده کرد ۱۱ سال بعد، در ۲۴ سپتامبر ۱۹۳۴ بود.
داستان آرم شورولت
گفته میشود، ریشه آرم شورولت، که یکی از نشان (برند)های جنرال موتورز به عنوان پرفروش ترین خودروساز دنیاست، به یکی از سفرهای ویلیام دورانت ، موسس این شرکت به پاریس در سال ۱۹۰۷میلادی باز میگردد. دورانت آنچنان مسحور طرح زیبای کاغذ دیواری خود قرار گرفته بود که تکهای از آن را کند و داخل کیف پول خود قرار داد. چند سال بعد در سال ۱۹۱۳میلادی او این تکه را مبنای طراحی لوگوی طیفی از خودروهای تولیدی خود که نام شان را از لوئیس شورولت ، راننده مسابقات سرعت به عاریت گرفته بودند، قرار داد.
باور کردن اینکه یک تکه کاغذ دیواریالهام بخش دلیلی بوده که با کنار هم قرار دادن چند شرکت خودروساز، بزرگترین تولیدکننده خودرو را به وجود آورد، شاید کمی سخت باشد اما این داستان تقریبا با واقعیت انطباق دارد. سفر او به پاریس و آن تکه کاغذ دیواری لوگوی شرکتی را رقم زد که اکنون از آن به عنوان ضربان قلب صنعت امریکا یاد میشود. در ابتدا همه شرکتها اصرار داشتند، نماد فلزی از لوگوی خود را در قسمت جلویی کاپوت روی رادیاتور نصب کنند اما بعدها بیشتر به استفاده از نمادهای رنگارنگ که روی حفاظ جلویی رادیاتور یا به اصطلاح جلوپنجره قرار میگرفت، روی آوردند.
منبع : طرح و چاپ