زاها حدید از رقابت استادیوم المپیک توکیو کنار کشید

به گزارش سرویس معماری گالری آنلاین به نقل از هنرآنلاین ، تنها دو هفته پس از دومین فراخوان شورای ورزشی ژاپن برای پیشنهادات جدید استادیوم ملی، معماران زاها حدید و همکارشان نیکن سکی از این مسابقه خارج شدند. این انصراف در حالی روی می‌دهد که دولت ژاپن فرصتی دوباره به معماران زاها حدید داده بود تا طرحی "مقرون به صرفه" برای ادامه روند ساخت این پروژه پرهزینه ارائه کنند.

درحالی‌که چندی پیش شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن از توقف ساخت استادیوم ملی ژاپن و بازنگری در طراحی مجدد آن به دلیل افزایش سرسام‌آور هزینه‌ها خبر داده بود، اما نگرانی‌ها در خصوص میزبانی این کشور از رقابت‌های المپیک موجب شده تا وضعیت این بنا همچنان موضوع اصلی گفتگوها و تیتر روزنامه‌ها باشد.

بر اساس این گزارش، تصمیم مقامات دولتی ژاپن برای توقف این پروژه، در پی افزایش هزینه ساخت به ۲.۱ میلیارد دلار یعنی تقریباً دو برابر پیش‌بینی‌های اولیه صورت گرفته است. این افزایش هزینه‌ها اعتراضات مردمی را نیز به دنبال داشته که معتقدند اختصاص بودجه‌ای به این میزان، آن‌هم در شرایطی که ژاپن عواقب فاجعه سال ۲۰۱۱ را تحمل می‌کند، هیچ توجیه منطقی ندارد.

در شرایطی که پروژه استادیوم ملی توکیو هم‌اکنون برای بازنگری متوقف شده و صحبت از طرح جایگزین برای این مجموعه در میان است، تادائو آندو، معمار ژاپنی که مسئولیت انتخاب و هدایت این طرح را بر عهده دارد، اخیراً در یک کنفرانس خبری قول داده تا راهی برای کاهش هزینه‌های بعدی ارائه کند.

بااین‌حال و بر اساس گزارش رویترز، یوشیهیرو کیزاوا، مقامی رسمی در سازمان استادیوم با اعلام این‌که دولت هنوز درخواستی برای تغییر طرح این پروژه نداده است، رشد هزینه‌های ساخت‌وساز و کارگران، همراه با افزایش مالیات بر فروش در ژاپن را عامل این افزایش هزینه‌ها عنوان کرده است.

زاها حدید معمار مشهور عراقی بریتانیایی که طراحی این پروژه را بر عهده داشته نیز پیش‌ازاین و در پاسخ به انتقادها، بالا بودن هزینه‌های ساخت‌وساز در ژاپن، همچنین زلزله‌خیز بودن این کشور و لزوم رعایت استانداردهای ایمنی پیشرفته در پروژه‌های معماری را عامل اصلی این افزایش هزینه عنوان کرده است.

گفته می‌شود این پروژه تا این مرحله ۲۵۲ بیلیون ین معادل ۲ میلیارد دلار هزینه دربر داشته و این در حالی است که برآورد اولیه چیزی حدود ۱۶۳ بیلیون ین بوده است.

بر این اساس؛ طرح مورداشاره که جایگزین استادیوم تخریب‌شده میزبان المپیک ۱۹۶۴ توکیو بوده، با فاصله زیادی گران‌ترین استادیوم المپیک تاریخ دوران معاصر محسوب می‌شود. استادیوم المپیک ۲۰۱۲ لندن ۷۰۰ میلیون دلار هزینه داشته است.

انصراف این گروه معماری از ادامه این پروژه در حالی روی می‌دهد که تأثیر مستقیم آن بر فعالیت گروه معماری زاها حدید که اکثر قریب به‌اتفاق فضاهای ورزشی برای مسابقات بین‌المللی ازجمله المپیک لندن، المپیک توکیو و جام جهانی قطر را طی سال‌های اخیر بر عهده داشته، دور از انتظار نخواهد بود.

logo-samandehi