٦٠ میلیون براى نقاشى كه نقاشش معلوم نیست !
به گزارش سرویس نقاشی گالری آنلاین به نقل از ایسنا ، تعدد حراجهاى هنرى مىتواند بهترین خبر براى جامعه هنرى باشد، به شرط آنكه هر یك استانداردهاى لازم در این باره را رعایت كنند؛ دومین حراج ملى، در حالى جمعه پیش برگزار شد كه بنا به مشاهدات ذیل انتظارات را بر آورده نكرد و این براى رویدادى كه پسوند"ملى" را یدك مىكشد مایه تاسف افزونتر است:
١- وقتى كاتالوگ خوب حراج به دستم رسید، جلد، صحافى، چاپ خوب ... امیدوارم كرد كه با حراجى تمام عیارى مواجهیم كه بار دیگر گرمایى تازه به بازار هنر خواهد دمید؛ اما با ورق زدن این كاتالوگ روشن شد با پوستهاى شیك روبروییم كه در فقدان آدمهاى حرفهاى این عرصه، نابلدى در آن موج مىزند؛ كار حتى به دقت در قیمتگذارى و یا ارزیابى كیفیت آثار نرسید زیرا مثلا در كاتالوگ سال تولد هنرمندان نوشته نشده (كه ممیزهاى مهم در ارزیابىست)،
براى آثارى كه ٤٠ میلیون قیمت پایه دارند چهار صفحه در نظر گرفته مىشود و براى گرانترین اثر حراج، كارى از میرزا آقاامامى با قیمت پایه ٧٥٠ میلیون تومان فقط دو صفحه اختصاص یافته هم اندازه یك نقاشى خط كه هفت میلیون قیمت پایه دارد!!
این مجلد فاقد هرگونه متون كارشناسانه درباره آثار است و فقط درباره چند هنرمند اطلاعاتى مىدهد كه در گوگل یافت مى شود ...
كاتالوگ سرشار از این ناشىگرىهاست كه فهرست همه آنها در این مجال نمىگنجد؛ همین كاتالوگ براى یك حرفهاى این عرصه، میزان جدى بودن رویدادى را عیان ساخت كه پسوند " ملى" دارد.
٢- همه اینها به كنار، در همان تورق اولیه كاتالوگ وقتى متن آغازین آن را نگاه كردم گویى آب سردى روى سرم ریخته باشند تا آخر ماجرا را خواندم:به حتم متن پیش درآمد معرف شخصیت و هویت "حراج ملى" ست، حتما براى شما هم عجیب است این متن تقریبا كپى پیست متن كاتالوگ "حراج تهران" است !! گویا این حراج آنقدر براى مسئولین آن مهم نبوده كه به خود زحمت نوشتن یك متن دیگر را بدهند.
٣- حراج باید محل ارائه آثارى از مهمترین و یا دستكم بهترین دورههاى هنرى یك هنرمند باشد، اما در حراج ملى در خصوص بسیارى چهرهها، آثارى عرضه شدهاند كه به هیچ روى شانیت حراجى ندارند؛ به همین جهت هم بیش از ٣٠ اثر در همان قیمت پایه چكش خوردهاند؛ نكته قابل تامل اینجاست كه از اساتید مسلم و مبرز نقاشى خط و خط ، آثار كوچك و متوسطى به حراج آورده شده كه حتى مىتواند به بازار و ماركت بینالمللى این هنرمندان آسیب رساند.
حال آنكه با مراجعه به خود اساتید، گالرىهاى معتبر و البته مجموعهداران و دیلرهاى شاخص، دسترسى به آثار شایان توجه براى یك حراجى نباید چندان دشوار باشد.
٤- بدیهىست مهمترین ملاك ارزیابى یك اثر، آفریننده آن است، فروش دو اثر كه خالق شان معلوم نیست به چه معناست؟!
به خصوص نقاشى كه قید شده مربوط به دوره پهلوى اول است لذا قدمت چندانى هم ندارد و حراج ملى ٦٠ تا ٨٠ میلیون تومان براى آن تخمین قیمت زده است!
اثرى بسیار معمولى كه وقتى معلوم نیست متعلق به كیست، چگونه به چنین عددى رسیده است؟!
آثار آن دوره به شرط اصل و حائز امضاى مهمى مانند شاگردان كمال الملك بودن (بزرگانى مانند حیدریان و رخساز) باید چنین برآوردى را اخذ كنند، حالا چرا یك نفر در همین قیمت پایه، این اثر بىنام و نشان را مىخرد مىتواند شاخكهاى هشیار جامعه هنرى را متوجه این حراج كند.
٥- ابهامات درباره این حراج بسیار است: ركورد ٣٦٠ میلیونى و دوم حراج ملى براى هنرمندى كه از او رزومهاى در دسترس نیست، اشتباهات عجیب غریب مجریان حراج كه مثلا نمىداند نسخه خطى كه مىفروشند چند صفحه تذهیب دارد یا موزه رضا عباسى را به نام یك خوشنویس سند مىزنند و صداى حضار را در مىآورند...
دهها نمونه دیگر شاهد مثال است تا نتیجه گرفته شود شلختگى، سهل انگارى و رفتارى آماتور كه انگار قرار است "حراج ملى" تاتى تاتى كند و یاد بگیرد افق پیش روست، حال آنكه اقتصاد هنر و بازار هنر این روزگاران بسیار جدىست و به هیچ وجه عرصه آزمون و خطا و به مخاطره انداختن سرمایهگذارىهاى نوآمده نیست.
٦- ٢٩ مهر سال گذشته اولین حراج ملى در غیاب خبرنگاران برگزار شد، اواخر آذر ٩٣، روابط عمومى گروه مینیاتور در خبرى كه براى خبرنگاران ایمیل کرد، كل فروش این رویداد را سه میلیارد تومان اعلام كرد این خبر را هم اكنون در اینترنت مىتوان خواند؛ اما در كمال تعجب خانم محمودوند كه مدیر حراج معرفى شدهاند به خبرگزارى مهر گفتهاند سال گذشته شش میلیارد فروش داشتهایم كه این تناقض مایه تاسف بسیار است.
٧- شایسته است حراج ملى كه عنوانى سترگ را یدك مىكشد با رعایت استانداردهاى اولیه یك حراج هنرى، كارنامهاى از خویش به جاى گذارد كه عنوان "ملى" آسیب نبیند و مایه مباهات جامعه هنرى شود؛ هر چند كه این گلایه از سازمان میراث فرهنگى به جاست كه در هنگام مجوز دادن به چنین عناوین عام و بزرگى به سابقه و كار حرفهاى متقاضیان دقت نكرده است.
این یادداشت امروز سه شنبه ٢١ مهر در روزنامه شرق صفحه ١٤ به چاپ رسیده است.
اخبار مرتبط:
دومین دوره حراج ملی مهرماه برگزار میشود
چکش دومین ˝حراج ملی˝ در دست آتیلا پسیانی
جدیدترین اطلاعات از دومین حراج ملی آثار تجسمی
فروش آثار آغداشلو، بهزاد، زاویه و مافی در حراج ملی
نیمى از آثار ˝دومین حراج ملى˝ فقط یک خریدار داشت / سؤالات خبرنگاران بیپاسخ ماند!