امضای تفاهم‌نامه بین موزه هنرهای معاصر و بنیاد آلمانی «پروس»

تفاهم‌نامه همکاری میان موزه هنرهای معاصر تهران و بنیاد فرهنگی «پروس» امضا شد.

وزیر امور خارجه آلمان در سفرش به ایران همراه مدیر بنیاد فرهنگی «پروس» از نمایشگاه «ذهنیت ملموس» در موزه هنرهای معاصر دیدن کرد. همچنین تفاهم‌نامه همکاری میان موزه هنرهای معاصر تهران و بنیاد فرهنگی «پروس» توسط مجید ملانوروزی - مدیر موزه هنرهای معاصر تهران - و شاوتر - مدیر بنیاد فرهنگی پروس - امضا شد.

براساس این تفاهم‌نامه، نمایشگاهی شامل 30 اثر از هنرمندان ایرانی و 30 اثر از هنرمندان خارجی از گنجینه موزه هنرهای معاصر در برلین برپا می‌شود. این نمایشگاه اواخر سال 2016 و اوایل سال 2017 میلادی برگزار خواهد شد.

طبق این تفاهم‌نامه، کشور آلمان به مرمت آثار موجود در موزه هنرهای معاصر کمک می‌کند و نیز به برگزاری دوره‌های مرمت و گنجینه‌داری برای موزه‌داران ایرانی می‌پردازد.

به گفته ملانوروزی، عواید حاصل از فروش بلیت‌های این نمایشگاه با پیش‌بینی بیش از 500 هزار تا یک میلیون نفر بازدیدکننده، صرف خریدن آثار بیشتر برای گسترش گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران و نیز بهبود شرایط نگهداری آثار و نورپردازی موزه مطابق تکنولوژی‌های روز دنیا خواهد شد.

او همچنین این رویداد را بهترین فرصت برای معرفی موزه هنرهای معاصر دانست و گفت: اجرای این تفاهم‌نامه موجب می‌شود کشورهای دیگری که درخواست برگزاری این‌گونه نمایشگاه‌ها را دارند، براساس تجربه‌های‌مان به درخواست‌های‌شان رسیدگی کنیم.

ملانوروزی همچنین از رایزنی با هنرمندی فرانسوی به نام «پرسولاژ» و هنرمندی آلمانی به نام «کیفر» برای برگزاری نمایشگاه در دو سال آینده خبر داد. همچنین نمایشگاه آثار هنرمندی بلژیکی به نام «ویم» زمستان امسال در موزه هنرهای معاصر برگزار خواهد شد.

در مراسم امضای تفاهم‌نامه میان ایران و آلمان، علی مرادخانی - معاون هنری وزیر ارشاد - اظهار امیدواری کرد که این رویداد بتواند برای همکاری‌های فرهنگی و هنری میان دو کشور، اقدامی متناسب و موثر باشد.

او همچنین گفت: ما این تفاهم‌نامه را به فال نیک می‌گیریم و آن را دریچه‌ای می‌دانیم تا هنر ایرانی و گنجینه‌های موجود در ایران را برای افراد علاقه‌مند در سراسر جهان به منصه ظهور برسانیم.

مرادخانی همچنین از حضور نداشتن وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - علی جنتی - در این مراسم عذرخواهی کرد.

فرانک والتر اشتاین‌مایر - وزیر امور خارجه آلمان - نیز با شاره حضور نداشتن وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، خطاب به مرادخانی گفت: نیازی به عذرخواهی از این بابت نیست، زیرا به‌دلیل طولانی شدن ملاقات با رییس‌جمهوری ایران، حضورمان در این مراسم با تأخیر همراه شد.

او با اشاره به پیش‌داوری‌هایی که درباره ایران و اسلام در اروپا وجود دارد، اظهار کرد: ایران از نظر هنرهای سنتی و هنرهای اروپایی، غنی‌ است و امضای این تفاهم‌نامه می‌تواند نقش بزرگی در دیپلماسی فرهنگی دو کشور داشته باشد.

logo-samandehi