هفتمین سمپوزویم مجسمه‌سازی تهران در برج میلاد ادامه دارد

به نقل از روابط عمومی سازمان زیباسازی شهر تهران؛ سرپرست معاونت فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی ضمن اعلام این خبر گفت: آثار سمپوزیوم که طی روزهای اول تا ۲۴ مهرماه در برج میلاد توسط ۳۳ هنرمند ایرانی و خارجی ساخته شدند تا پایان آبان ماه در محل برج میلاد برای بازدید جانمایی شده‌اند و عموم علاقمندان می‌توانند از این آثار بازدید کنند.

سید مجتبی موسوی افزود: طاهر شیخ الحکمایی هنرمند باسابقه مجسمه‌سازی کشور نیز به عنوان هنرمند مدعو در سمپوزیوم هفتم حضور داشت که اثر او با عنوان «معراج» نیز در کنار آثار دیگر هنرمندان سمپوزیوم هفتم حضور دارد.

دبیر هفتمین سمپوزیوم بین المللی مجسمه‌سازی تهران همچنین از حمایت‌های مدیریت برج میلاد که فضای برگزاری این رویداد هنری را در اختیار سازمان زیباسازی قرار داد، قدردانی کرد.

موسوی درباره برگزاری هشتمین سمپوزیوم بین المللی مجسمه سازی تهران نیز گفت: از یک ماه دیگر دبیرخانه سمپوزیوم هشتم شروع به فعالیت خواهد کرد و بنا داریم که سمپوزیوم هشتم را در نیمه اول سال ۹۵ برگزار کنیم.

لازم به یادآوری است هفتمین سمپوزیوم مجسمه سازی تهران از اول تا ۲۴ مهرماه ۱۳۹۴ در سه بخش کارگاه سنگ، کارگاه آهن و بخش نمایشگاهی آثار، به ریاست دکتر عیسی علیزاده و به دبیری سید مجتبی موسوی در برج میلاد برگزار شد.

در این رویداد هنری ۱۴ هنرمند در کارگاه سنگ سمپوزیوم حضور داشتند که ۵ هنرمند ایرانی و ۹ هنرمند خارجی از کشورهای تایوان، صربستان، بلغارستان، یونان، آلمان، ایتالیا، کره جنوبی، بلاروس و آلبانی بودند.

در بخش کارگاه آهن نیز ۹ اثر ارائه شد که ۴ هنرمند ایرانی و ۵ هنرمند خارجی از کشورهای پرتغال، روسیه، رومانی، صربستان و پرو این آثار را خلق کردند. در بخش دانشجویی سمپوزیوم هفتم نیز ۱۰ هنرمند در کارگاه سنگ به ارائه آثار خود پرداختند.

مجسمه‌سازی ایران رشد کرده است

داور سوریه‌ای هفتمین سمپوزیوم بین المللی مجسمه سازی تهران گفت: آثار هر هنرمند نشأت گرفته از فرهنگ و آداب و رسوم کشورش است.

اکثیم عبدالحمید، یکی از داوران هفتمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران در حاشیه بازدید از آثار هنرمندان این رویداد هنری اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های مشترک میان تمام آثار این دوره از سمپوزیوم تاثیرپذیری اثر هنری هر هنرمند بر اساس فرهنگ و آداب و رسوم کشورش است.

وی ادامه داد: در این زمینه مجسمه‌های سنگ و فلزی که ایرانیان هم خلق کرده‌اند متأثر از همین موضوع است و بیشتر این آثار برگرفته از هنر ایرانی است.

داور هفتمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران با اشاره به آثار هنرمندان خارجی نیز گفت: با توجه به اینکه هنرمندان خارجی در سمپوزیوم‌های بسیاری شرکت کرده‌اند بیشتر کارهایی که در رویدادهای هنری مختلف ارائه می‌دهند به هم شباهت دارد. از این رو مجسمه‌هایی که در این سمپوزیوم هم ساخته‌اند بی‌شباهت به کارهای قبلیشان نیست.

عبدالحمید که از هنرمندان شرکت‌کننده در سومین سمپوزیوم بین‌المللی تهران است، با تأکید بر اینکه آثار هنرمندان ایرانی نسبت به دوره‌های قبل پیشرفت قابل توجهی داشته است، تصریح کرد: خوشبختانه مجسمه‌سازان ایرانی در هر دوره پیشرفت قابل توجهی دارند. سطح مجسمه‌سازی ایران خیلی رشد کرده و هنر مجسمه‌سازی شهری در ایران جا افتاده است. از طرف دیگر برخورد مجسمه‌سازان ایرانی بسیار حرفه‌ای است و این را از آثار خلق شده‌شان می‌توان به خوبی برداشت کرد.

این داور همچنین با اشاره به آثار خوبی که در بخش دانشجویی آماده شده است، اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های این سمپوزیوم نسبت به سمپوزیوم‌های سایر کشور‌ها وجود بخش دانشجویی است. در سمپوزیوم تهران نه تنها به دانشجویان بها داده می‌شود بلکه دانشجویان هم کارهای بسیار خوبی ارائه می‌دهند به طوری که این دوره از مشاهده کارهای دانشجویان شگفت زده شده‌ام و اینجای خوشحالی دارد.

مهم‌ترین ملاک داوری آثار سمپوزیوم خلاقیت و نوآوری بود

کوروش گلناری داور هفتمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران گفت: اولویت‌های اصلی برای داوری آثار سمپوزیوم هفتم بررسی نوآوری و خلاقیت هنرمندان بود.

کوروش گلناری، هنرمند با تجربه مجسه‌سازی که در برگزاری هفتمین سمپوزیوم به عنوان داور حضور داشت، اظهار کرد: یکی از مسائلی که در تمام سمپوزیوم‌ها دیده می‌شود این است که آثار هنرمندان بیشتر تکنیک محور است تا ایده و اندیشه محور. در این میان تنها چند هنرمند از رویکرد تکنیک محور فرا‌تر رفته‌اند و ایده‌های متفاوت و جدیدی ارائه می‌کنند که این در قضاوت داوران در نظر گرفته شد.

وی ادامه داد: در داوری آثار هفتمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران به ایده‌پردازی دقت کردیم و آثار هنرمندانی را مورد توجه قرار دادیم که رفتار غیرمتعارف و غیر روتین نسبت به این سمپوزیوم داشتند.

گلناری تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های این سمپوزیوم استفاده از ۲ متریال سنگ و فلز است این در حالی است که در دوره‌های قبل بیشتر از متریال سنگ استفاده می‌شد به همین دلیل مجسمه‌ها خیلی شبیه به هم بودند اما وقتی از آهن استفاده می‌شود امکان بروز خلاقیت و تنوع کار افزایش پیدا می‌کند. این یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های استفاده از آهن است. آهن از نظر اندازه و تنوع بافت این امکان را به هنرمند می‌دهد این در حالی است که سنگ چنین امکانی را کمتر در اختیار هنرمند قرار می‌دهد.

این هنرمند مجسمه‌ساز گفت: اینکه هنرمند از نظر اجرا چقدر به تنوع بافت سنگ یا آهن دقت کرده است، کار را به چه صورت سامان داده، یا اثری که خلق کرده چقدر در قیاس به ماکت بهتر یا ضعیف‌تر است؛ از جمله مواردی بود که در رای داور تاثیرگذار بودند. مدیریت زمان هم یکی دیگر از مواردی بود که به آن دقت زیادی داشتیم.

وی با اشاره به اینکه در داوری آثار به سابقه هنرمند و آثاری که پیش از این خلق کرده هم توجه شده است، اظهار داشت: اینکه چقدر مجسمه‌ای که در این دوره ساخته شده شبیه کارهای قبلی هنرمند است و چقدر دراین سمپوزیوم نوآوری داشته نیز از دیگر مواردی بود که به آن توجه شد، به همین دلیل سابقه کار تک تک هنرمندان به دقت مورد بررسی قرار گرفت.

شاهد اتفاقات جدیدی در سمپوزیوم هفتم بودیم

محمدرضا یزدی داور هفتمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران گفت: خوشبختانه در این دوره شاهد اتفاقات جدید مثبتی در زمینه مجسمه‌سازی بودیم.

محمدرضا یزدی، یکی از داوران هفتمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران با اشاره به اینکه در این دوره شاهد اتفاقات جدید و نوآورانه‌ای در برخی آثار بوده است، گفت: در این دوره از برگزاری سمپوزیوم هم در بخش سنگ و هم فلز شاهد اتفاقات جدیدی بودیم. این در حالی است که مجسمه‌سازان در زمان محدودی باید مجسمه‌هایی در ابعاد بزرگ بسازند و این اصلا کار ساده‌ای نیست. با این حال به نظر می‌رسد این محدودیت‌ها باعث بروز خلاقیت شده است.

وی درباره اولویت‌هایی که هیات داوران برای بررسی آثار در نظر گرفتند، تصریح کرد: فرقی نمی‌کند آثار سنگ را داوری کنیم یا فلز، برای داوری هر اثری برخی اولویت‌ها یکی است. اتمام کار در زمان مقرر، خلاقیت و اتفاقات جدید، ‌ مهارت هنرمند در برقراری ارتباط با متریال و به کار بردن تکنیک مناسب برای متریال مورد نظر، حرکت هنرمند در امتداد ایده و تسلط هنرمند در پیاده کردن ایده از جمله مواردی بودند که برای داوری هر ۲ بخش سنگ و فلز سمپوزیوم هفتم تهران در نظر گرفتیم.

این داور جوان که برنده سومین سمپوزیوم مجسمه‌سازی بین‌المللی تهران است، با اشاره به محدودیت‌های سنگ در مجسمه‌سازی ادامه داد: سنگ متریالی است که محدودیت زیادی دارد به همین دلیل هنرمندانی که در بخش فلز کار می‌کنند امکان نوآوری و خلاقیت بیشتری داشتند. هنرمند در فلز راحت‌تر از توده به خط و سطح می‌رسد و با گستره بیشتری از امکانات فعالیت می‌کند. این در حالی است که سنگ چنین ظرفیتی ندارد.

یزدی همچنین ضمن انتقاد از اینکه ساخت برخی مجسمه‌ها در روز پایانی بطور کامل تمام نشده بود، اظهار داشت: یکی از نقاط ضعفی که در آثار برخی از هنرمندان این سمپوزیوم دیده شد، نبود زمان‌بندی دقیق برای اتمام کار است که این مساله عوامل مختلفی دارد. در مورد زمانبندی آثار توقع من به عنوان یک مخاطب یا داور برآورده نشد. این مشکل به زمانبندی هنرمندان بر می‌گردد زیرا به ابعاد و سایز مجسمه‌ای که برای این سمپوزیوم انتخاب می‌کنند، دقت نمی‌کنند. گاهی هم این مشکل به نبود مهارت هنرمند بر می‌گردد.

لازم به یادآوری است، نمایشگاه آثار خلق شده در هفتمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران، تا پایان آبان ماه در برج میلاد تهران برپاست و عموم علاقمندان می‌تواند به صورت رایگان همه روزه با حضور در سایت سمپوزیوم از این مجسمه‌ها دیدن کنند.

logo-samandehi