کارگروه نمایشگاه های انجمن هنرمندان نقاش ایران برگزار کرد

مراسم جشن انتشار کتاب گزیده آثار محمود جوادی‌پور برگزار شد

قباد شیوا: تنها تابع عشق و نگاه خودش بود که برای فرهنگ ما مغتنم است

کتاب نقاش نوگرای ایران، محمود جوادی پور ساعت ۶ عصر روز جمعه ۳۰ فروردین ماه ۱۳۹۸ در سالن شهناز خانه هنرمندان ایران به همت کارگروه نمایشگاه های انجمن هنرمندان نقاش ایران، خانواده جوادی پور و نشر نظر رونمایی شد.

به گزارش گالری آنلاین، این مراسم با حضور هنرمندان و هنردوستان و با پخش بخشی از فیلم مستند محمود جوادی پور ساخته مهرداد شیخان آغاز شد. در این رویداد امیر راد، نیوشا جوادی پور، قباد شیوا، سیامک دل زنده، عباس مشهدی زاده، مهدی حسینی و محمودرضا بهمن پور سخنرانی کردند.

امیر راد رئیس هیئت مدیره انجمن هنرمندان نقاش ایران در ابتدای مراسم با خوشامدگویی به حاضرین و ضمن ابراز خرسندی از برگزاری بزرگداشت استاد محمود جوادی پور توسط انجمن هنرمندان نقاش ایران، با همکاری خانواده استاد جوادی پور، نشر نظر و مسئولین خانه هنرمندان ایران؛ از دست اندرکاران این برنامه از جمله مینا نادری و کارگروه نمایشگاه های انجمن هنرمندان نقاش ایران فرناز شعار، رویا ارمکیان و سپیده عابدی تشکر کرد. وی همچنین خواستار همراهی هنرمندان در برنامه های آتی انجمن هنرمندان نقاش ایران در رویداد "شهروند نقاش" و بزرگداشت بعدی انجمن برای خانم میرعماد، شد.

در ادامه نیوشا جوادی پور دختر استاد محمود جواد پور ضمن سپاس از حضور هنرمندان از افرادی که در شکل گیری کتاب ستایش روز نقش داشته اند تشکر کرد، از جمله مسئولین انجمن هنرمندان نقاش ایران، امیر راد و مینا نادری و اعضای کارگروه نمایشگاه های انجمن هنرمندان نقاش ایران، فرناز شعار، رویا ارمکایان ،سپیده عابدی و سایر همکاران، مسئولین خانه هنرمندان ایران، مجید رجبی معمار ، استاد ابراهیم حقیقی و آسیه مزینانی و جواد ملانوروزی، کافی زاده، مهتاب مفید و مدیر نشر نظر محمودرضا بهمن پور و سایر همکاران نشر نظر، هادی تقوی، زارعی، روشنک مافی، غزاله یعقوبی، توکا ملکی برای پژوهش در زمینه زندگی استاد جوادی پور، استاد رویین پاکباز و سیامک دل زنده، استاد قباد شیوا، استاد غلامحسین نامی، استاد مهدی حسینی، جمال اکرمی، ریاست موزه هنرهای معاصر تهران احسان آقایی. وی همچنین یادی کرد از عبدالمجید حسینی راد، استاد وزیری مقدم، استاد محمد ابراهیم جعفری و پرویز کلانتری. و همچنین از سهراب مهدوی، حمیدرضا مرعشی و دوستان و هنرمندان در آکادمی هنر مونیخ و ریاست این مرکز تشکر کرد. ایشان در پایان از مادر و همسر خود که در مسیر شکل گیری کتاب همراه وی بوده اند سپاسگزاری کرد.

دختر استاد جوادی پور صحبت های خود را با بیان خاطره ای از پدرش و همدوره ای های وی ادامه داد و از امکانات کم آن دوران و خلوص این هنرمندان گفت و افزود: این کتاب حتما مرجع موثقی برای استفاده هنردوستان خواهد بود و آثار ارزشمندی از هنر معاصر تهران را در بر دارد.

انسانیت و مثبت فکر کردن، دوری از تجملات و ظاهر سازی، احترام به بزرگ و کوچک از ویژگی های تاثیرگذار پدرم بود. پرده ها، آباژورها و میزها و ... در خانه و آتلیه را خودش طراحی می‌کرد و می‌ساخت و خلاقیت اش جلوه خاصی به زندگی ما می‌داد.

خوشحالم که امروز می‌توانیم کتاب ستایش روز را به عنوان بخشی از تاریخ هنر معاصر کشورمان با همراهی نشر نظر به شما ارائه نماییم.

در ادامه برنامه محمودرضا بهمن پور مدیر نشر نظر روی سن آمد و در رابطه با کتاب مطرح کرد: آیدین آغداشلو در رابطه با استاد جوادی پور گفته است، او مردی مبادی آداب، دقیق، مهربان و پرکار بود. چنین دیدگاهی را تقریبا اغلب هم‌دوره ای های استاد جوادی پور مطرح کرده اند. وی با اشاره به نقل قول هایی از هنرمندان دیگر در رابطه با وی ادامه داد، گستره کارهای جوادی پور از چنان تنوعی برخوردار است که معدود کسانی چنین تنوع و گستردگی ای را در کارهایشان دارند و در نگاهی دیگر من می‌توانم محمود جوادی پور را به عنوان یکی از پیشروان هنر معاصر کشور مطرح کنم. گالری آپادانا در سال 1328 افتتاح شده است و نزدیک 70 سال از تاسیس این گالری می‌گذرد و بنیان و پایه بحث های جدی در هنر معاصر را دامن می‌زند.

اهمیت کتاب ستایش روز از اینروست که تلاش ما برای ثبت اسناد تاریخی ای است که به مرور نابود می‌شوند یا در صندوق ها خاک میخورند و سعی کردیم بازنگری کنیم بر آنچه در فاصله کمی از ما رخ داده. وی با اشاره به توجه و دقت استاد جوادی پور در نگه داری و ثبت اسناد کار و زندگی خود بر نظم و حساسیت های استاد جوادی پور تاکید کرد.

وی افزود: قباد شیوا اعتقاد داشت افرادی از جمله استاد جوادی پور بنیان آکادمیک و درست هنر گرافیک را در هنر ایران گذاشته بود و در میان دوستان نظرات متفاوتی در این مورد به وجود آمده بود، تا اینکه در مراحل پایانی کار، روزی نیوشا جوادی پور با یک نامه به دفتر آمد و گفت این نامه نشان می‌دهد چه کسی بنیان هنر گرافیک را در دانشگاه هنرهای زیبا گذاشته و یک سند قابل اتکا است؛ این نامه ای بود که در واقع هوشنگ سیحون در سال 1342 از محمود جوادی پور خواسته بوده رشته visual design را که گروه وسیعی از فعالیت ها را در بر می گرفته تدوین و آماده کند و این سند در کتاب درج شده است.

وی در پایان از نیوشا جوادی پور برای زحمات بسیاری که در آماده سازی کتاب کشیده تشکر کرد. وی همچنین از خانم نزهت جوادی پور همسر استاد و دکتر سیگاری داماد استاد جوادی پور برای همراهی هایشان سپاسگزاری کرد.

در ادامه برنامه قباد شیوا به روی صحنه آمد و یکی از خوشبختی های خود را بودن در کنار این هنرمند دانست.وی جوادی پور را در چند دسته بندی تقسیم کرد، نقاش، طراح گرافیک و دیزاینر و معلم. نقاش بود بدون اینکه بگوید نقاشم. طراح بود بدون اینکه بگوید طراحم.

وی در ادامه از شخصیت و رفتار پدرانه استاد جوادی پور با شاگردانش گفت و خاطره ای از دوران جنگ و حمله سربازان به دانشگاه هنر و مراقبت وی از دانشجویان بیان کرد.

او تنها تابع عشق و نگاه خودش بود که برای فرهنگ ما مغتنم است. زیبایی های مینیاتور به طوری دیگر در آثارش منعکس شده است، بدون اینکه مینیاتور باشد. چقدر خوب شد که این کتاب منتشر شد تا نسل امروز بداند چه کسانی بی سرو صدا آمدند و رفتند و چقدر عاشقانه زندگی کردند. همواره درِ خانه و آتلیه ایشان به روی همه باز بود.

در ادامه مراسم قطعه ای از موتزارت نواخته شد و فیلمی از افتتاحیه نمایشگاه مروری بر آثار استاد محمود جوادی پور پخش شد.

سیامک دل زنده سخنران بعدی این رویداد است که با تشویق حضار به روی صحنه آمد و به عنوان پژوهشگر در مورد اهمیت این کتاب گفت: این کتاب مطالعه دقیقی بر تاریخ هنر مدرن است و با وسواس بسیاری مطالب کتاب تنظیم شده است. استاد جوادی پور از دل مکتب کمال المک بر آمده اند و محصول آن مکتب و امپرسیونیسم دهه بیست ایران است.

آنچه در کار آقای جوادی پور برای من اهمیت داشت علاقه ایشان به رئالیسم بود که در معنای شبیه سازی و رویکرد ناتورالیستی تعریف نمی کرد و به یک مورد خاص در یک تصویر عام می اندیشید. هنگامی که پرتره می‌سازد تاکید بر اشیا و لوازم اطراف سوژه دارد. وی بستری برای ورود به تاریخ هنر نوگرای ایران فراهم می‌کند.

دل زنده سخنان خود را اینطور ادامه می‌دهد: در نقاشی "یادی از گذشته ها" شخصیت های فرهنگی و شاخص دوران خود را جمع کرده است و این شخصیت ها قابل شناسایی هستند، البته در مقاله داخل کتاب تمام جوانب را شرح داده ام. در آثار این هنرمند تک تک اشیا و تاریخچه آنها اهمیت دارند و تیپ های مختلف افراد با حساسیت تصویر شده اند. که ترکیب اینها معنای خاصی را برای مخاطب تداعی می‌کند.

تاریخ هنر ما به عنوان یک مسئله پیش چشمان ما است، افرادی که در این حوزه فعالند با این مسئله مواجه هستند که تاریخ هنر ایران از چه زمانی شروع می‌شود و هنر نوگرا را چطور می‌توان بررسی کرد و ... این یک پرسش زنده ایست که جوابی برای آن نیافته ایم. در نهایت اینکه پرداختن به تاریخ هنر ایران بسیار اساسی است.

وی در آخر بیان کرد افتخار داشته ام از نزدیک استاد را ببینم و مهر ایشان را تجربه کردم، و هم‌صحبتی در مورد تاریخ هنر ایران با ایشان را فراموش نمی کنم.

" کلمه گالری کلمه ای است حدود 50 ساله و نگارخانه مترادف فارسی آن است، پیش از این اگر از خیابان حافظ رد شده اید روی کاشی های آبی نوشته شده تالار فرهنگ، اولین تالار هنری را جوادی پور راه اندازی کرد. " عباس مشهدی زاده سخنان خود را اینطور آغاز کرد و اینکار را راه اندازی مرکزی دانست که سواد بصری را به جامعه تزریق کرد.

وی ادامه داد: آرام محض بود، چقدر یک نفر می‌تواند آرام باشد. به همراه دوستان دیگر آن دوران تالار آپادانا را راه اندازی کرد، که اولین مدرسه غیر آکادمیک هنر در ایران بود.

مهدی حسینی به عنوان سخنران بعدی برنامه ضمن ارزشمند برشمردن کتاب ستایش روز نکاتی را در مورد این مجموعه ی جمع آوری شده بیان نمود. وی بیان کرد ما ایرانی ها در شرایط بد بهتر کار می‌کنیم و در این شرایط سختِ چاپ، چنین کتاب نفیسی چاپ شده است.

من اگر جای آقای بهمن پور بودم در مورد بخش تصویرسازی، گرافیک و چهره ها مطلبی را در نظر می‌گرفتم که نوشته شود. بخش عمده فعالیت استاد جوادی پور تحقیقات ایشان بود و جای داشت این مطالب هم در کتاب گنجانده شود.

وی در پایان چاپ این کتاب را به خانواده جوادی پور، انجمن هنرمندان نقاش ایران و نشر نظر تبریک گفت.

در انتهای مراسم بهمن پور از همسر و داماد استاد جوادی پور دعوت کرد به روی صحنه بیایند و از حضور هنرمندان و پیشکسوتان در این مراسم تشکر کرد.


logo-samandehi