«رویكرد حِكمی و عرفانی مخاطب در خوانش هنر؛ با تأكید بر نگارگری اسلامی ایران» به نقد و بررسی گذاشته شد
چهاردهمین نشست تخصصی حقوق مخاطب، یکشنبه، 14 مرداد 1403، در فرهنگستان هنر برگزار شد.
به گزارش گالری آنلاین به نقل از روابطعمومی فرهنگستان هنر، معاونت پژوهشی این فرهنگستان چهاردهمین نشست از نشستهای راهبردی حقوق مخاطب را با سخنرانی محمدعلی رجبیدوانی به بررسی رویكرد حِكمی و عرفانی مخاطب در نگارگری اسلامی ایران اختصاص داد.
رجبیدوانی، رئیس گروه تخصصی هنرهای سنتی و صنایعدستی فرهنگستان هنر، در این نشست، با ذکر اینکه آنچه از گذشته درباره فرهنگ شرقی مطرح بوده و شرق را به آن میشناسند این است که فرهنگ شرقی نگاه درونی دارد و از درون شروع میکند و از انسان سخن میگوید، گفت: ما خودمان اینجا اینگونه عمل نمیکنیم و کسانیکه مدعیان فکر هستند نگاهشان به بیرون از خود است و همه چیز را در آنجا جستوجو میکنند؛ بهجای اینکه نگاهشان به درون باشد.
این عضو پیوسته فرهنگستان هنر، با بیان اینکه برای فهم هر چیز باید در آن عالم قرار گرفت، گفت: برای مطالعه فلسفه و جامعهشناسی و نشانهشناسی و...، باید در عالم آن تفکر قرار بگیرید و آنجا سعی کنید که به فهم از آن برسید؛ بر همین اساس، برای فهم از آیینی مانند اربعین، باید بر اصول فکری و عالَم آن نحوه تفکر وارد شد. متأسفانه امروزه، میبینیم در دانشگاهها هنر اسلامی را بر اساس روش بینامتنیت فلان مفسر غربی تفسیر میکنند که اصلاً به آن مفهوم اسلامی ربط ندارد؛ اما پژوهشگر و دانشجو اگر این چارچوب و ساختار فکری را در نظر نگیرد، اصلاً نمرهای دریافت نمیکند.
این پژوهشگر، در ادامه، به تفسیر هنر اسلامی و متعهد از منظر فلسفه و نگاه اسلامی پرداخت.
این نشست تخصصی، با پرسش و پاسخ حاضران و مخاطبان برخط، به پایان رسید.
نسخه شنیداری این نشست اینجـادر دسترس است.