فروش موز چسب‌خورده «مائوریتسیو کاتلان» به قیمت ۶.۲۴ میلیون دلار در ساتبیز

موزی که به «گران‌ترین موز جهان» مشهور شده است، چهارشنبه شب در حراجی ساتبیز نیویورک به فروش رسید. این جمله‌ای بود که «الیور بارکر»، حراج‌دار ساتبیز، برای توصیف اثر هنری مشهور «کمدین» اثر مائوریتسیو کاتلان در حین تلاش برای دریافت آخرین پیشنهادها بیان کرد.


به گزارش گالری آنلاین، این اثر هنری معروف که شامل یک موز چسب‌خورده به دیوار است، با قیمت ۵.۲ میلیون دلار چکش خورد و قیمت نهایی آن، با احتساب هزینه‌های جانبی خریدار، به ۶.۲۴ میلیون دلار رسید. این اثر به یکی از مشتریان «جن هوا»، معاون ارشد و نایب رئیس ساتبیز در آسیا، فروخته شد. اندکی پس از فروش این اثر، ساتبیز اعلام کرد که خریدار آن «جاستین سان»، میلیاردر چینی و بنیان‌گذار پلتفرم رمزارز TRON، بوده است. از سال ۲۰۲۱، او به یکی از خریداران بزرگ در حراجی‌ها تبدیل شده است.

اثر «کمدین» برای اولین بار پنج سال پیش در نمایشگاه آرت بازل میامی به شهرت رسید، جایی که اولین نسخه از این اثر در سال ۲۰۱۹ توسط گالری «پروتن» به قیمت ۱۲۰ هزار دلار فروخته شد. نسخه دوم این اثر نیز بلافاصله با همین قیمت فروخته شد و قیمت نسخه سوم به ۱۵۰ هزار دلار افزایش یافت که آن را موزه گوگنهایم خریداری کرد.


چهارشنبه شب، ساتبیز نسخه دوم «کمدین» را در حراجی «آثار جدید و معاصر» خود به فروش گذاشت. این اثر بیش از چهار برابر برآورد اولیه ۱.۵ میلیون دلاری خود فروخته شد. رقابت برای خرید آن شدید بود و بارکر طی حدود ۱۰ دقیقه توانست قیمت را از طریق پیشنهادهای آنلاین، تلفنی و حضوری افزایش دهد.

به گفته «گرگوار بیو»، رئیس هنر معاصر ساتبیز، این اثر یکی از بیش از هزار مقاله و بحث‌هایی است که تاکنون درباره این موز نوشته شده است. زمانی که این اثر در سال ۲۰۱۹ به نمایش درآمد، «اندرو روسث» در نشریه ARTnews نوشت: «برای بسیاری، "کمدین" نمادی از افراط‌گرایی دنیای هنر، پوچی بازار هنر و نابرابری‌های فاحش اقتصادی در جهان امروز است. تمام این انتقادات درست و بجاست. حتی می‌توان گفت تقریباً هر انتقادی که به این موز وارد کنید، به هدف می‌خورد: این اثر تنبل، بدبینانه و حتی خیلی هم خلاقانه نیست (هر چه که این واژه به معنای آن باشد).»

با این حال، همان‌طور که قیمت نهایی آن نشان داد، هیاهوی ایجادشده واقعی نبود. بیو در مقایسه‌ای تاریخی، این اثر را به «چشمه» اثر «مارسل دوشان» (۱۹۱۷) تشبیه کرد؛ همان اثر اورینالی که یک قرن پیش در نیویورک نمایش داده شد و شوکی به دنیای هنر وارد کرد. (یک نسخه از «چشمه» نیز ۳۰ سال پیش در ساتبیز به قیمت ۲ میلیون دلار فروخته شد.) او افزود: «اما به دلیل اینکه اکنون در عصر دیجیتال زندگی می‌کنیم، موج‌های اثر "کمدین" بسیار گسترده‌تر از آن زمان است.»

پیش از حراج، ARTnews از بیو پرسید که آیا تخمین ۱.۵ میلیون دلاری برای این اثر با توجه به شهرت آن بیش از حد محتاطانه نیست؟ او پاسخ داد: «باید ببینیم چهارشنبه به کجا می‌رسیم، اما به نظر من، نبوغ این مفهوم از هر ارزشی فراتر است.» به نظر می‌رسد او درست می‌گفت.


logo-samandehi