همزمان با برگزاری نمایشگاه گروهی نقاشی «اسطوره نگاری» برگزار می شود

اولین نشست "اسطوره ها و نقاشی ایرانی" در خانه هنرمندان ایرانی

انجمن هنرمندان نقاش ایران با همکاری انجمن علمی هنر و ادبیات تطبیقی اولین نشست "اسطوره ها و نقاشی ایرانی" را دوشنبه 30 دی ماه به دبیری شیما خشخاشی برگزار می‌کند.

شیما خشخاشی دبیر این نشست، در گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین در رابطه با موضوع نشست توضیح داد: این نشست همزمان با نمایشگاه اسطوره نگاری در خانه هنرمندان ایران، سالن امیرخانی، برگزار می شود. شاید درگذشته نشست هایی با موضوع مشابه در جاهای دیگر برگزار شده باشد ولی این بار در تکمیل یک نمایشگاه نقاشی با محوریت مضامین اسطوره ای انجام شده است. به این وسیله علاقمندان می توانند مباحث مطرح شده در نشست را با آثار ارائه شده مطابقت دهند و رد یا قبول آن را به چالش بکشند. در نظر داریم که تداوم این موضوع را در نمایشکاه­ها و نشست­های بعدی حفظ کنیم زیرا به نظر می­رسد برخی هنرمندان نسل نو برای بیان مسائل روز جامعه، دوباره به اساطیر روی آورده اند که شناخت دلایل آن به پژوهش و نقد و بررسی نیازمند است.

برای رسیدن به این هدف، ضرورت برگزاری نشست های تخصصی اسطوره شناسی و نگاهی نو به آثار هنری با نقد اسطوره ای احساس می شود. لازم است پیوند پژوهش و نقاشی همواره برقرار باشد. هنرتصویری ایران بسیار به اساطیر خصوصا شاهنامه وابسته بوده است و باید دید که چگونه برخی از نقاشان معاصر ایران ، اسطوره را وسیله بیان دغدغه هایشان قرار می دهند.

دبیر نشست "اسطوره ها و نقاشی ایرانی" در مورد سخنرانان این نشست بیان کرد: سخنرانان این نشست ترکیبی است از استادان اسطوره شناس مطرحی چون خانم دکتر سودابه فضایلی و آقای دکتر بهمن نامور مطلق و نقاش و پژوهشگری چون دکتر بهنام کامرانی. به نظر من تلفیق این دو دیدگاه می تواند مسایل بحث برانگیزی را پیش روی مخاطبان قرار دهد وانگیزه مطالعات اسطوره در نقاشی ایرانی را دو چندان کند.

از نقاط قوت این نشست حضور هنرمندان شرکت کننده در نمایشگاه "اسطوره نگاری" است و توضیحات آنان در خلق آثارشان، تجربه های نابی را قابل طرح می کند.

وی در آخر افزود: در پایان از زحمات اعضای هیئت مدیره انجمن نهایت تشکر را دارم به خصوص آقای دکتر جمال عرب زاده و خانم هلنا شین دشتگل که نظرات ایشان برای من بسیار راه گشا بود.

علاقمندان جهت حضور در این برنامه می توانند از ساعت 17 الی 19 به سالن استاد امیرخانی خانه هنرمندان ایران به نشانی خیابان طالقانی، موسوی شمالی، ضلع جنوبی باغ هنر مراجعه نمایند.

طراح پوستر: سامان اسطلخی

logo-samandehi