روایت هلنا شین دشتگل از رویداد "چهره معتبر"

"چهره معتبر"، عنوان رویدادی است که کارگروهِ پژوهش انجمن هنرمندان نقاش ایران برای هنرمند پیشکسوت "منوچهر معتبر" در روز پنج شنبه هفدهم بهمن ماه 98 در خانه هنرمندان ایران، برگزار می کند.

در مورد جزئیات این رویداد گفتگویی با هلنا شین دشت گل عضو هیئت مدیره انجمن هنرمندان نقاش ایران و رابط کارگروه پژوهش داشته ایم که در ادامه، خواننده آن هستید.

هلنا شین دشتگل در گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین در رابطه با جزئیات برگزاری مراسم "چهره معتبر" بیان کرد: در ابتدا باید به دوستداران استاد منوچهر معتبر، پژوهشگرانِ تاریخ نقاشی معاصر و نقاشان و ناشران در این حوزه تخصصی، عرض کنم، حضور در این رویداد را از دست ندهند.

مجموعه نفیسِ آثار نقاشان منتشر شده در کتاب ها، یکی از ضرورت های برقراری این رویداد بود. چرا که کتاب خودنگاره های منوچهر معتبر که رونمایی آن جمعه گذشته همراه با آثار ایشان در گالری طراحان آزاد انجام شد به یکی از هنرمندان معاصر ایران می پردازد که نقش چشمگیر و تاثیرگذار و جریان ساز در هنر نقاشی امروز و طراحی آن دارد. نقاشی که در اجرای آثار بی شمارش، با خودش مواجه می شود. نقاشی که بسیار شاگردان حرفه ای پرورانده. نقاشی که سال ها بر روی آثارش گزارش ها می نویسند و مطالعه می کنند.

در روز پنج شنبه، هفدهم بهمن ماه در تالار استاد شهناز درخانه هنرمندان ایران مراسمی با حضور و سخنرانیِ استادان بهرام دبیری و عباس مشهدی زاده همراه با نمایش فیلمی ارزنده به کارگردانی جناب محمدرضا عینی که مستندسازی هنرمندان نقاش را هنرمندانه به تصویر می کشد، برگزار می شود. این نشست با حضور جناب "مصور رحمانی" ناشرِ گرامیِ کتاب گرانمایهِ خودنگاره های منوچهر معتبر برگزار خواهد شد. نقاشی و نشر آثار نقاشان، یکی از اهداف کارگروه پژوهش است که در این روز به آن توجه ویژه خواهد شد. پیش از این نیز ، مجلس نشستِ "یادنامه بانو منیژه میرعمادی، نشرِ هنر ایران و فصلنامه طاووس" را با اهداف مراجعه به اهل فن و هنرِ نقاشی، برگزار کرده ایم.

همچنین، اجرای این نشست با حضور پژوهشگرِ نقاش جناب "محمدرضا شاهرخی نژاد"، ایراد می شود، که ایشان نیز درباره زندگی و آثارِاستاد نگارش و پژوهش ویژه، داشته اند.

به گفته این نقاش و پژوهشگر آثار تاریخی هنر ایران، مدت ها پیش توسط هیئت مدیره محترم، برای برگزاری این رویداد تصمیم گرفته شد. در این مدت با استاد "منوچهر معتبر" چند دیدار و گفتگو داشته ایم تا زمینه برگزاری "چهره معتبر" را فراهم آوریم. این رویداد فرهنگی_ هنری به کوشش کارگروه پژوهشِ انجمن هنرمندان نقاش ایران و همراهی و همکاری خانم مژگان قدوسی و آقای مصور رحمانی درباره منوچهر معتبر و شرایط توسعه کار هنری ایشان، رقم خواهد خورد. نشست و گفتگویی که تحولات فرهنگی_ هنری با نقاشان معاصر را بیان می دارد.

ضمن این که در "سلسله نشست های مجالس نقاشی خوانی"، گفتگوی مفصل با ایشان ضبط و فیلم برداری شده که بیشتر در زمان دیگر به پخش و معرفی آن خواهم پرداخت.

علاقه مندان به حضور در این مراسم میتوانند روز پنج شنبه هفدهم بهمن 98 به خانه هنرمندان ایران تالار شهناز ساعت ۶ تا ۸ مراجعه نمایند.

logo-samandehi