مجسمههای مشبک غولپیکر «جاومه پلنسا» در ساختمانی تاریخی به سکوت دعوت میکنند
هنرمند اسپانیایی، جاومه پلنسا، آثار مجسمهای عظیم خود را به یکی از تاریخیترین ساختمانهای شهر پالما د مایورکا آورده است.
به گزارش گالری آنلاین، این نمایشگاه که با عنوان "میرال" (به معنی "آینه" در زبان کاتالان) برگزار شده، در ساختمان "لا لوجا"، بنای گوتیک کاتالانی متعلق به قرن پانزدهم، برپا شده و به بررسی مفهوم دوگانگی در جهان میپردازد. در این نمایشگاه، دو مجسمه از جنس فولاد ضدزنگ و با ارتفاع ۲۳ فوت (حدود ۷ متر) زیر سقف طاقدار این بنا نصب شدهاند و پیوندی بینظیر بین هنر معاصر و این شاهکار معماری گوتیک ایجاد کردهاند.
این دو مجسمه با عناوین «لائورای نامرئی» و «رویروی نامرئی» رو به روی یکدیگر و پشت به در اصلی ساختمان قرار گرفتهاند. هر کدام از این مجسمهها با اشاره انگشت به لبهایشان، مخاطب را به سکوت دعوت میکنند. ظاهر شبحگونه این آثار، به لطف استفاده از فولاد مشبک، همزمان حالتی شفاف و ملموس به آنها میبخشد. این ویژگی موجب میشود این مجسمهها بخشی از فضا باشند، اما در عین حال توسط محیط اطراف نیز احاطه شوند. ما آنها را میبینیم، اما همچنین میتوانیم از میانشان به دنیای اطراف نگاه کنیم؛ چیزی که با مفهوم دوگانگی در آثار پلنسا کاملاً هماهنگ است.
پلنسا درباره این پروژه میگوید:
«این پروژهای است که من با آن درباره دوگانگیهای جهان تأمل میکنم. ژانوس، یکی از خدایان اصلی در دین روم باستان، الههای با دو چهره بود: یکی رو به گذشته و دیگری رو به آینده. انعکاس چهره ما در آینه، در چهره دیگران، در چهره عاشقان و دوستان، غریبهها و آشنایان، بازتاب این دوگانگی است.
مردان و زنان چهرههایشان را در یکی از سخاوتمندانهترین اعمال انسانی با یکدیگر به اشتراک میگذارند. دوگانگی بدن و سایه، روز و شب، شادی و درد... دوگانگی تمام رؤیاهای ما که هنوز در انتظار تحقق در بازتاب یک آینه هستند.»
تأملات پلنسا درباره دوگانگی با فضای این بنا کاملاً همخوان است. "لا لوجا" که ابتدا به عنوان مقر انجمن بازرگانان و همچنین بازار ماهی استفاده میشد، در سالهای اخیر میزبان نمایشگاههای هنر معاصر بوده است. پلنسا سومین هنرمندی است که از سال ۲۰۲۳ تاکنون آثارش را در این مکان به نمایش گذاشته است. این بنای تاریخی اکنون با پذیرش نقش جدید خود در هنر معاصر، پلی میان گذشته و حال ایجاد کرده است.