بررسی تأثیر تغییرات اقلیمی بر مناظر یخی در نمایشگاه "برف سفید بود"

نمایشگاه "برف سفید بود" (Weiss War Der Schnee) جدیدترین آثار توماس ورده، هنرمند عکاس، را به نمایش می‌گذارد. این مجموعه بر مناظر یخچال‌های طبیعی و تأثیر مداخله‌های انسانی بر آن‌ها تمرکز دارد.


به گزارش گالری آنلاین، ورده در این سری، ضمن بررسی تأثیرات بصری و زیست‌محیطی تغییرات اقلیمی، بر شکنندگی و زیبایی طبیعت تأکید می‌کند. این نمایشگاه تا ۱۹ آوریل ۲۰۲۵ در گالری برنهارد کنائوس فاین آرت، فرانکفورت برپا خواهد بود.

این نخستین نمایشگاه انفرادی گالری برای پروژه یخچال‌های طبیعی ورده محسوب می‌شود. آثار او همواره در مرز میان محیط‌های ساخته‌شده و طبیعی قرار داشته و موضوعاتی همچون تحول مناظر، تغییرات زیست‌محیطی و تأثیر فعالیت‌های انسانی را بررسی می‌کنند. مجموعه یخچال‌ها نیز با رویکردی مشابه، تعامل میان ساختارهای طبیعی و مداخلات مصنوعی را به تصویر می‌کشد.

ورده از ۲۰۱۷ این پروژه را آغاز کرده و در آن نماهای وسیع پانوراما و تصاویر داخلی غارهای یخی را ثبت کرده است. این مجموعه روند پوشاندن یخچال‌ها با پارچه‌های فلیس به‌منظور کاهش ذوب شدن یخ‌ها را بررسی کرده و تضادهای بافتی و تغییرات مواد را مستند می‌کند. تصاویر کلوزآپ این پوشش‌ها را در حال فرسایش نشان می‌دهند، جایی که برف تغییر رنگ داده و زباله‌ها نمایان می‌شوند.

بخشی از این مجموعه به پدیده "برف خونین" (Blutschnee) در یخچال پرسنا، جنوب تیرول اختصاص دارد. این پدیده که به دلیل رشد جلبک‌های صورتی در برف در حال ذوب رخ می‌دهد، تغییرات رنگی منحصربه‌فردی در منظره ایجاد می‌کند. تصاویر ورده بازتابی از تحولات زیست‌محیطی و تغییر شرایط یخچال‌های آلپ هستند.

عنوان نمایشگاه "برف سفید بود" به دگرگونی این محیط‌ها اشاره دارد و رابطه میان طبیعت و چشم‌اندازهای دستکاری‌شده‌ی انسانی را برجسته می‌کند. ورده در آثار خود به‌جای مستندسازی مستقیم، از عکاسی به‌عنوان ابزار تحلیل بصری استفاده می‌کند. آثار او در مجموعه‌های بین‌المللی نگهداری شده و در نمایشگاه‌هایی همچون بی‌ینال تغییرات اقلیمی در موزه هنرهای کاربردی وین (۲۰۲۱) و نمایشگاه "موتورهای آب‌وهوایی" در اوناسیس استگی، آتن (۲۰۲۲) به نمایش درآمده‌اند.


logo-samandehi