"فعل دنیای معاصر" در گالری نگر رونمایی شد / گزارش تصویری

جواد بیاد : رنگهای گرم به نوعی نمادی از گردونه ی حوادث زمانه است.

نمایشگاه نقاشی جواد بیاد تحت عنوان "فعل دنیای معاصر" از روز جمعه یکم اردیبهشت ماه 96 در گالری نگر گشایش یافت.

به گزارش گالری آنلاین، این نمایشگاه تا تاریخ ششم اردیبهشت ادامه دارد و 12 اثر مفهومی در ابعاد بین۱۰۰تا۲۰۰سانتی متر با تکنیک رنگ روغن به نمایش گذاشته خواهد شد. علاقه مندان میتوانند به آدرس قیطریه، ضلع جنوبی پارک، خیابان روشنایی، کوچه دلارارم، پلاک 33، زنگ سوم مراجعه نمایند.

جوادبیاد، متولد۱۳۶۷ است و شرکت در نمایشگاه صداثرصدهنرمند گالری گلستان، شرکت درهفت نگاه ،کاخ نیاوران و برگزاری نمایشگاههای متعدد انفرادی و گروهی را در کارنامه خود دارد.

جواد بیاد در گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین در رابطه با آثار خود توضیح داد:

به کارگیری رنگهای گرم به نوعی نمادی از گردونه ی حوادث زمانه است، که شاید برای بعضی از افراد، موجبات تعیش و ارتزاق را فراهم کند .که در فصل خود،همجوارشدن با این گرما ، شالوده افکار را درهم میریزد.

هدفِ من از خلقِ آثار روی بومِ نقاشی انتقالِ پیام است، گرچه شاید گاهی ممکن نباشد که این پیام را با انرژی رنگ‌‌ها، آنگونه که در دیدِ همگان تداعی می‌شود ، به تمامی معنا و جهت بخشید. همان‌‌گونه که ، نه سفیدی بیانگر پاکی است و نه سیاهی نشانه‌ی پلشتی! برای برخی از آدم‌ها، کفنِ سفید،نماد ترس و وحشت می‌شود و کعبه با پوششِ سیاهش، دلپذیر و دوست‌داشتنی...

وی در ادامه افزود:

فعل به معنای عامش، به دو معنا بکار برده شده، یکی کردار؛ رفتار، و یا کلمه ای که بر وقوع عمل در گذشته، حال و یا آینده دلالت دارد، گفته می شود. فعل همچون قول از ابزار بازگو کردن مافی الضمیر است. انسان برای فهماندن مقصود درونی خود به دیگران از رفتار، همانند گفتار بهره می گیرد و با درک نوع فعل ،مفاد مفعول را میتوان به خود اثر بخشی داد تا دقایقی از خود به حقیقت رسید.

در استیتمنت این نمایشگاه آمده است:

در این مجموعه سعی در به چالش کشیدنِ وقایع و اتفاقاتِ معاصر و مصور کردن هیاهوهایی که در این میان با مداخله‌ی انسان‌ها، ایفای نقش می‌کنند را داشته‌ام.
نمادها و تمثیل‌هایی که در این مجموعه به کار برده‌ام، هرکدام به معنا و مفهومی خاص اشاره دارند و ابزار و تکنیک‌های نقاشی مرا یاری کردند تا این اشارات را به مخاطب انتقال دهم.
برای مثال، انگیزه و شکل گیری استفاده من از "گل" در آثارم این گونه شکل گرفت : انسان‌های خوب و والا در نظر من تمثیلی از گل‌های قالی هستند، نه انتظارِ باران دارند، نه دلهره‌‌ی چیده شدن و صد البته ماندگارند
بازی تصویری با "تاس و اعداد" نیز در ذهنِ من اینگونه شکل گرفت: برخی از انسان‌ها نقشِ اعداد را در زندگی بازی می‌کنند، اگر این عدد " صفر" باشد، در هرچیزی که ضرب شود، همه چیز را از بین می‌برند.
هدفِ من از خلقِ آثار روی بومِ نقاشی انتقالِ پیام است، گرچه شاید گاهی ممکن نباشد که این پیام را با انرژی رنگ‌‌ها، آنگونه که در دیدِ همگان تداعی می‌شود ، به تمامی معنا و جهت بخشید. همان‌‌گونه که ، نه سفیدی بیانگر پاکی است و نه سیاهی نشانه‌ی پلشتی! برای برخی از آدم‌ها، کفنِ سفید،نماد ترس و وحشت می‌شود و کعبه با پوششِ سیاهش، دلپذیر و دوست‌داشتنی.
به اعتقادِ من، هنر همکاری میان خدا و هنرمند است و عطیه‌یی است از جانب حق و هرچه نقشِ هنرمند در بازیِ رنگ‌ها، هدف دارتر و مسئولیت پذیرتر باشد، آثاری متعالی تر پدید می‌آید که پیوند دهنده‌ی روح و جسم ادمی با خالقش می‌باشد.

یا حق
جواد بیاد – فروردین 1396

logo-samandehi