معماري مساجد با هنر خط


به گزارش گالري آنلاين به نقل از ايرنا جلوه هاي بسياري از معماري و هنراسلامي در مساجد ديده مي شود، اين معماري و هنر آميخته با مهندسي، گچ بري، آجرکاري، موزاييک سازي، کاشي کاري، سفال گري، سنگ تراشي، مقرنس سازي، آيينه کاري، کنده کاري، منبت کاري و خاتم کاري است.
همچنين هنرهاي تجسمي نگارگري، خوشنويسي، تذهيب، از ديگر نمونه هايي است که به زيبايي اين مکان هاي معنوي افزوده است.
اموري در انسان مثل حقيقت جويي، گرايش به خير و فضيلت، هنر، خلاقيت و عشق و پرستش باعث مي شود تا از هنرهاي تجسمي در مساجد استفاده شود. خط يک هنر خيلي قديمي است خط بسيار زيبا براي انسان ارزش فوق العاده اي دارد وانسان آن را حفظ مي کند.

خوشنويسي هنري که در معماري مساجد بسيار به کار رفته است.

از بين شاخصه هاي به کار رفته در معماري مساجد، خوشنويسي جلوه بيشتري دارد. خوشنويسي از جمله عناصر اساسي و هويت بخش در معماري اسلامي است و از تزئينات در فن معماري به شمار مي آيد.
وجود آيه هاي قرآني و کتيبه ها در جاي جاي مساجد نمونه بارز اين هنر است که با خواندن آن توجه هر بيننده اي را جلب کرده و موجب آرامش مي شود.
امروزه هيچ مسجدي را نمي توان يافت که آيه اي ، حديثي يا مطلبي با خط زيبا خوشنويسي به ديواره هاي آن نباشد .

نوآوري در فضاي مساجد
نصرالله افجه اي هنرمند خوشنويس اظهار داشت:در معماري هاي سنتي مهمترين و معتبرترين آنها در زمان صفويه شکل گرفته است که شيخ بهايي با استفاده از فعاليت و ذهن خلاقش آن را بنا نهاده است. نقش خوشنويسي در معماري از همان دوران صفويه بارز است وبه چشم مي خورد.
درگذشته وقتي معمار طراحي بناي مسجد يا بناي ديگري را انجام مي داده است فضايي براي خوشنويسي آيات قرآني باز مي گذاشته که اين سياست معمار بوده تا راه را براي صعود خودش فراهم کند و خطاط هم همين نظر را داشته است.
مساجد و بناهاي مذهبي در تاريخ معماري ايران، همواره نقطه به اوج رسيدن هنر و معماري اسلامي بوده است.در معماري اسلامي ايران ، بدون شک جنبه هاي ساختماني و نو آوري در فضاهاي مساجد و ايجاد فضايي تازه در سير تاريخي خود، از اهميت بالايي برخوردار است.
معماري صفويه به دوره مدرن کشيده شده است و مي توان آن را در مسجد ميرداماد و مسجد الغدير، حسينيه ارشاد و هر بنايي که با طراحي خاص ساخته مي شود ديد که خط خوشنويسي در آنها اعمال شده است .حتي در بازسازي حرم معصومه (ع) در بخش اتصال حرم به حرم کلاسيک طراحي زيبا به کار برده شده که درآن آيات قرآني با خط زيباي خوشنويسي به کار رفته است .
تمام مساجد و مکان هاي مقدس و متبرکه با خط زيباي خوشنويسي آذين بندي شده است که چشم هر بيننده اي را به خود جلب مي کند.
خط و خطاطي نقش برتري در طراحي و معماري مساجد دارد که نمونه بارز آن را مي توان به 400 ساله پيش در پيشاني مسجد سپه سالار ديد که در کتيبه بالا خط ميرزا غلامرضا اصفاني است و نشانه مهارت خوشنويسان است.
متاسفانه مساجد ما که نمونه بارز معماري اسلامي هستند را با تابلوهايي که نشان يک دست است نشان داده اند در حالي که نيازي نيست مسجد را با علامت خاصي نشان دهيم مساجد خود موقع اذان با گفتن بانگ اذان متوجه مي شويم که مسجدي است و با گذاشتن تابلو براي نشان دادن مساجد نوعي اهانت است و مانند اين است که نشان مي دهيم استراحت گاه کجاست .

ملاقات دين و هنر در مساجد
در مساجد نه تنها دين با هنر ملاقات مي کند بلکه مهم ترين نمودهاي هنر اسلامي ، معماري مساجد و ويژگي هاي بارز آن است مساجد محل عبادت و رسيدن به آرامش است که متاسفانه برخي با استراحتگاه اشتباه گرفته اند .
هنر اسلامي نه تنها در مسجد بلکه در متن زندگي مردم جريان يافته و در طول قرون متمادي ، محيطي را فراهم آورده که در آن مسلمين با به ياد داشتن خداوند و با عنايت و تامل در باب زيبايي که نهايتا فقط ناشي از خداوند است که به مفهومي مطلق و زيبا منتهي مي شود کار هنري انجام مي دهند.

پیمایش به بالا