طراحی شگفت‌انگیز ساعت شنی برای گالری هانوا سئول

این طرح شامل دو ساختمان کریستالی متقارن با نماهای شیشه‌ای موج‌دار و بام‌های پوشیده از گیاه است که ارتباط جدیدی بین مرکز خرید و فضای شهری اطراف ایجاد می‌کند.


به گزارش گالری آنلاین، استودیوی هدر ویک طرحی به شکل ساعت شنی موج‌دار برای گالری هانوا، مرکز خرید معروف در سئول، رونمایی کرده است. این طرح شامل دو ساختمان متقارن کریستالی با آتریوم‌های روشن و بام‌های پوشیده از گیاه است. نماهای شیشه‌ای موج‌دار این ساختمان‌ها در طول روز تأثیر بصری نرم و درخشان ایجاد می‌کنند. این طراحی از یک مسابقه به‌دست آمده که هدف آن بازتصور شش مکان در پایتخت کره جنوبی بود. هدف از این طرح، به چالش کشیدن مفاهیم سنتی فروشگاه‌های لوکس و تأیید نفوذ رو به رشد کره جنوبی به‌عنوان یک قدرت فرهنگی جهانی است. این پروژه پس از اعلام انتصاب توماس هدر ویک، بنیان‌گذار استودیو، به‌عنوان مدیر کل پنجمین دوره دوسالانه معماری و شهرسازی سئول در سال ۲۰۲۵ ارائه شده است.

گالری هانوا در تقاطع مهمی با نمایی از رودخانه هان، در محله آپگوچئونگ-دونگ سئول قرار دارد. این پروژه به‌عنوان نقطه‌ای محوری بین مناطق مسکونی و خرید در گانگنام عمل می‌کند و با چشم‌انداز شهر برای احیای سواحل رودخانه هان همخوانی دارد. طراحی استودیوی هدر ویک، ارتباط این فروشگاه با منطقه محلی را با تبدیل نمای بیرونی و فضاهای اطراف به مناطق عمومی که برای همه افراد، چه مشتریان و چه افرادی که فقط از محیط لذت می‌برند، قابل دسترس است، بازتعریف می‌کند. این رویکرد با مراکز خرید سنتی که بیشتر به سمت داخل هستند و از خیابان‌های اطراف جدا به نظر می‌رسند، در تضاد است و محیطی شهری و فراگیرتر ایجاد می‌کند.

نیل هابارد، شریک و رهبر گروه در استودیوی معماری بریتانیایی می‌گوید: «به‌طور سنتی، فروشگاه‌های بزرگ بیشتر به سمت داخل گرایش دارند و از خیابان‌های اطراف جدا به نظر می‌رسند. اما در اینجا، با وجود یک تقاطع مهم در آپگوچئونگ و دو ساختمان در شرق و غرب، این فرصتی برای گردهم آوردن مردم بود.» او اضافه می‌کند: «ترکیب این ایده با هدف هانوا برای ایجاد فعالیت بیشتر در این ساختمان‌ها، ما را به سمت ارائه سیلوئت قوی و در عین حال ایجاد فضاهای باغ‌ مانند جدید برای شهروندان سئول هدایت کرد تا در آن‌ها ملاقات کنند، خرید کنند و از شهرشان لذت ببرند.»


logo-samandehi