موزه پرادو از تابلو نقاشی کشف‌شده کاراواجو رونمایی کرد

موزه «پرادو» از تابلو نقاشی «کاراواجو» که مدت‌ها به هنرمند دیگری نسبت داده شده بود، برای عموم مردم رونمایی کرد.


به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا،‌ یک تابلو نقاشی اثر «کاراواجو»، نقاش چیره‌دست ایتالیایی که زمانی به هنرمند دیگری نسبت داده شده بود و در یک حراجی به قیمت ناچیزی به مزایده گذاشته شده بود، اکنون در موزه «پرادو» واقع در مادرید به نمایش گذاشته شده است.

«الجزیره» نوشت، این نقاشی که در فاصله ۱۶۰۵ تا ۱۶۰۹ میلادی در اتمسفری تاریک نقاشی شده است، عیسی مسیح را با چهره‌ای خونین و درحالی به تصویر کشیده است که تاجی از جنس خار بر سر او گذاشته شده است و پیش از آنکه مصلوب شود، توسط «پونتیوس پیلاطس»، والی رومی به مردم نشان داده می‌شود.

بر اساس بیانیه‌ای که توسط موزه «پرادو» در روز دوشنبه منتشر شده است،‌ این نقاشی یکی از حدود ۶۰ نقاشی به جای مانده از «کاراواجو»‌ است و در نتیجه یکی از ارزشمندترین آثار استادان قدیم نقاشی در سطح جهان محسوب می‌شود. نقاشی «اینک انسان»‌ پس از اینکه سه سال پیش شناسایی شد، یکی از بزرگترین اکتشافات تاریخ هنر را رقم زد.

در سال ۲۰۲۱، یک حراجی در مادرید قصد داشت این نقاشی را به قیمت تخمینی ۱۵۰۰ یورو به عنوان اثری از «یوسپه د ریبرا»، نقاش اسپانیایی قرن هفدهم میلادی به مزایده بگذارد.

اما کمی پیش از برگزاری مزایده، وزارت فرهنگ حراجی را لغو و این احتمال را مطرح کرد که این نقاشی توسط «میکل‌آنجلو مردیسی دا کاراواجو» خلق شده باشد که آثارش میلیون‌ها دلار ارزش دارند.

مداخله وزارت فرهنگ پس از آن انجام شد که مسئولان موزه «پرادو»‌ اعلام کردند که «شواهد مستند و کافی» در اختیار دارند که نشان می‌دهد این اثر به «کاراواجو»‌ تعلق دارد.

«کاراواجو» که در فاصله ۱۵۷۱ تا ۱۶۱۰ میلادی زندگی کرد، پیشگام سبک نقاشی باروک به نام «کیاروسکورو» یا سایه‌روشن بود که در آن نور و سایه در تضاد شدید با همدیگر به تصویر کشیده می‌شوند.


حالا این شاهکار هنری برای نخستین‌بار در قالب نمایشگاهی به نام «کاراواجو گمشده» برای عموم مردم به نمایش گذاشته شده است. این نمایشگاه از روز دوشنبه آغاز شده است و فعالیت آن تا ۹ ماه ادامه خواهد داشت.

کارشناسانی که تاریخچه این نقاشی را بررسی کرده‌اند، می‌گویند که «اینک انسان»‌ در اواسط قرن هفدهم میلادی در مجموعه خصوصی «فلیپه چهارم» پادشاه اسپانیا نگهداری شده است و سپس در سکونت‌گاه پسرش یعنی «کارلوس دوم» به نمایش گذاشته شده است.

این نقشی بعدها به آکادمی سلطنتی هنرهای زیبا سان فرناندو در مادرید واگذار شد و در سال ۱۸۲۳ به «اواریستو پرز دکاسترو»، دیپلمات اسپانیایی رسید. پس از درگذشت او، این نقاشی به نوادگانش رسید و حدود دو قرن از نظر دور ماند تا اینکه در آوریل ۲۰۲۱ دوباره ظاهر شد.

logo-samandehi