تجربیات مرمت و احیای خانه‌ تاریخی حیرانی بررسی می‌شود

در دومین جلسه از سلسله نشست‌های روایت احیا موضوعاتی همچون روایت تاریخی بنا، بیان شکل‌گیری تاریخی و قدمت بنا، ویژگی‌ها و اتفاقات تاریخی، افسانه‌ها، خاطرات جمعی و مستندات فنی و ارزش‌های هنری بنا بررسی می‌شود.


به گزارش گالری آنلاین به نقل از میراث آریا، دومین جلسه از سلسله نشست‌های روایت احیا، از سوی صندوق توسعه و احیا با همکاری بهره‌بردار خانه تاریخی حیرانی یا خانه خلاق زینو، همزمان با هفته صنایع دستی در یزد برگزار می‌شود.

این نشست که با حضور شهاب طلایی، مدیر عامل صندوق توسعه و احیا، سید محمد رستگار مدیر کل میراث فرهنگی استان یزد، سید مرتضی نقیبی، بهره‌بردار خانه‌های تاریخی حیرانی، مسئولان شهری و استانی و همچنین استادان و علاقه‌مندان به میراث فرهنگی، چهارشنبه ۲۳ خرداد، از ساعت ساعت ۱۷ تا ۱۹ در خانه خلاق زینو واقع در محله فهادان یزد، برگزار می‌شود.

موضوع این سلسله نشست‌ها که قرار است هر ماه در یک بنای تاریخی در استان‌های مختلف برگزار شود، شامل روایت تاریخی بنا، بیان شکل گیری تاریخی و قدمت بنا، ویژگی‌ها و اتفاقات تاریخی رخ داده در بنا، مستندات تاریخی شامل روایت‌ افسانه‌ها و خاطرات جمعی و مستندات فنی و بیان ارزش‌های هنری و فنی بناست.

شرح مرمت و عملیات اجرایی و نکات مثبت مشارکت در مرمت و احیای بنا شامل تشریح انواع حمایت‌ها و استقبال عمومی و سودآوری و ایجاد اشتغال‌زایی و همچنین شرح معضلات مرمت و احیای بناها از دیگر موضوعات این سلسله نشست‌هاست.

خانه حیرانی در بافت تاریخی شهر یزد به عنوان اولین شعبه خانه خلاق و نوآوری زینو فعالیت خود را در فروردین ماه ۱۳۹۸ آغاز کرده است. خانه خلاق زینو، در زمینه شتابدهی استارت‌آپ‌ها و حمایت از کسب و کارهای نوپا در زمینه صنایع خلاق فرهنگی، فعالیت می‌کند.

۲۱ خردادماه برابر با دهم ژوئن، روز جهانی صنایع دستی است، در ایران نیز از ۱۷ تا ۲۶ خردادماه به عنوان هفته صنایع دستی نامگذاری شده است.

logo-samandehi