مونالیزای نیومارک در لندن رونمایی می‌شود

نسخه‌ای تازه کشف شده از مونالیزا، احتمالاً مشهورترین اثر هنری جهان، در لندن در اواخر امسال رونمایی خواهد شد.


به گزارش گالری آنلاین، این اثر از طریق حراجی کریستی در نیویورک توسط یک مجموعه‌دار هنری مستقر در لندن خریداری شده و می‌تواند چراغی بر فصل جالبی از تاریخ هنر بیفکند.

دکتر آرون رونی نیومارک، یک مجموعه‌دار است و زمان زیادی را صرف حفظ آثار هنری ارزشمند می‌کند. او به عنوان ناظر و متولی «مؤسسه و مجموعه نیومارک»، در یک مجموعه هنری که از قرن نوزدهم در آلمان تأسیس شده است، فعالیت می‌کند.

دکتر نیومارک با کنجکاوی و نگاه تیزبین خود به تازگی نسخه‌ای دیگر از مونالیزا را به دست آورده است. او متوجه شد که این نقاشی از طریق بخش «استادان قدیمی» کریستی در نیویورک در دسترس است و تمایل داشت اطلاعات بیشتری درباره منبع آن به دست آورد. اعتقاد عمومی این است که حدود پنج نسخه اصلی از مونالیزا توسط لئوناردو داوینچی و شاگردانش نقاشی شده است و دکتر نیومارک مصمم بود بررسی کند که آیا این اثر می‌تواند یکی از آن‌ها باشد.

کریستی در کاتالوگ خود، این نقاشی را به عنوان اثر یک «دنبال‌کننده لئوناردو داوینچی» معرفی کرد. این نقاشی که متعلق به یک مجموعه‌دار خصوصی در ژاپن بود و حدوداً در سال ۱۹۹۰ به دست آمده، اطلاعات بیشتری درباره منبع تاریخی، سن، زنجیره مالکیت و فرآیندهای ترمیم نداشت.


دکتر نیومارک احساس کرد که این اثر نیاز به بررسی بیشتری دارد و تصمیم به شرکت در حراج گرفت. پس از موفقیت در خرید نقاشی، نیومارک به جستجو برای تعیین این‌که آیا این اثر مرموز می‌تواند یک اثر معتبر از قرن شانزدهم باشد، پرداخت. او تیمی از دانشمندان برجسته علوم قانونی را استخدام کرد تا با دقت رنگ‌ها، نمونه‌های رنگدانه، ساختار لایه‌ها و فرآیندهای پیری را تحلیل کنند تا اصالت و تاریخ این اثر را تأیید کنند. پس از بررسی‌های فراوان، آن‌ها تأیید کردند که این اثر احتمالاً در قرن شانزدهم نقاشی شده است.


سپس دکتر نیومارک از مشاوره و درمان متخصص برجسته حفاظت و ترمیم آثار هنری، سایمون گیلزپی و تیم او استفاده کرد. سایمون به خاطر حضورهای مکرر خود در برنامه‌های BBC مانند «شاهکارهای گمشده بریتانیا» و «جعلی یا ثروت» شناخته شده است و تاریخ هنر پنهان را با ترمیم‌های کلاس جهانی خود آشکار می‌کند. او آثار هنری از هنرمندانی مانند پیکاسو، بنکسی، هاوکنی، بروگِل، لاوری، کاوز و غیره را ترمیم کرده و ترمیم‌های او به کشف شاهکارهای گمشده از تیتین، روبنس، بوتیچلی و رمبراند منجر شده و حالا نوبت به مونالیزای مرموز نیومارک رسیده است.

logo-samandehi