نگاهی به تصورات و واقعیت‌های سنگ‌مانند در استکهلم

دیوون دجاردین در نمایشگاه انفرادی خود به نام «پریدولیا» در استکهلم، پرتره‌های سنگ‌مانند را ارائه می دهد.


به گزارش گالری آنلاین، جدیدترین نمایشگاه دیوون دجاردین، با عنوان پریدولیا، به عنوان نمایشی از ترکیب منحصر به فرد او از عناصر آشنا و خیالی افتتاح شده است. عنوان نمایشگاه به پدیده روان‌شناختی پریدولیا اشاره دارد، حالتی که در آن الگوهای آشنا در محرک‌های تصادفی دیده می‌شوند، مانند دیدن چهره‌ها در ابرها. این مفهوم در آثار دجاردین بسیار برجسته است، جایی که تصاویر سنگ‌مانند او بینندگان را دعوت می‌کند تا معانی و تفسیرهای خود را کشف کنند.

استفاده ماهرانه او از رنگ و نورپردازی نمایشی چیاروسکورو، حس استحکام و دیگر جهانی بودن را در این فرم‌ها ایجاد می‌کند و به طور همزمان حس راحتی و رمز و راز را برمی‌انگیزد. پریدولیا تا ۲۱ ژوئیه ۲۰۲۴ در گالری کارل کوستال در بیمارستانت، استکهلم به نمایش گذاشته می‌شود.

هنرمند درباره الهامات و فرایندهای پشت آثارش که در گالری کارل کوستال به نمایش گذاشته شده‌اند، توضیح می‌دهد که «نگهبانان»، شخصیت‌های مرکزی نقاشی‌هایش، از ترکیبی از تأثیرات تاریخی، فرهنگی و مدرنیستی الهام گرفته‌اند. این شخصیت‌ها هم به صورت مجسمه‌ها و هم به صورت فرم‌های انتزاعی ظاهر می‌شوند و قصد دارند نماد جستجوی انسان برای حفاظت و درک از طریق نظام‌های اعتقادی مختلف باشند. با ترکیب عناصر گذشته و آینده، واقعیت و خیال، این آثار بینندگان را به تأمل در مورد ادراکاتشان از واقعیت، ایمان و قدرت تصاویر دعوت می‌کنند.


logo-samandehi