درخشش هنرمندان ایرانی در مزایده پاریس

اثر صادق تبریزی به قیمت ۴۲ هزار یورو فروش رفت

خیابان گرانژ باتِلیِره پاریس در یک شب به یادماندنی یک بار دیگر شاهد درخشش هنرمندان ایرانی در یکی از مزایده‌های معروف خود بود.


اثر صادق تبریزی، "بدون عنوان"


به گزارش گالری آنلاین به نقل از هنرآنلاین، موسسه حراج «میلون اند اَسوسیز» پاریس در حالی پنج شنبه 21 تیر (11 ژوئیه) مزایده هنرمدرن و معاصر ایران، ترک و عرب خود را برگزار کرد که اثری بدون عنوان از صادق تبریزی پیشگام فقید مکتب سقاخانه به رقم 30 هزار یورو چکش خورد که این رقم با احتساب پرداخت سی درصد کمیسیون از سوی خریدار طبق عرف رایج تمام حراج‌ها، 42 هزار یورو اعلام شد.

این نقاشی آکریلیک روی بوم که جزو مجموعه سوارهای این هنرمند است، در ابعاد 112 در 159 سانتی متر مربوط به سال 2010 میلادی است که با برآورد اولیه 12 تا 18 هزار یورور عرضه شده بود و توانست در بین آثار ایرانیِ این حراج بالاترین رقم مزایده را از آن خود کند. در این حراج اثری از رضا درخشانی با عنوان شکار شب بنفش با برآورد 18 تا 22 هزار یورو، به مبلغ 26 هزار یورو فروخته شد. از هنرمند تحسین شده فقید ایرانی عباس کیارستمی نیز عکسی از مجموعه «پنجره‌ای رو به حیات» به رقم 19 هزار یورو فروش رفت.


اثر سیراک ملکُنیان، "بدون عنوان"


اثری از سیراک ملکُنیان به مبلغ 15 هزار یورو چکش خورد. از ایران درودی نیز تابلویی به رقم 11 هزار یورو فروخته شد. مجموعه ای از سه طبیعت بی جان بهمن محصص به رقم 10 هزار یورو و یک نقاشی از اردشیر محصص به مبلغ 6 هزار یورو فروش رفت. همچنین دو اثر از ناصر اویسی به رقم 8 و 9 هزار یورو به فروش رفت. از جعفر روح بخش دو اثر (8 و 15 هزار یورو)، خسرو حسن زاده (9500 یورو)، سمیرا علیخانزاده (4500 یورو)، علی اصغر پتگر (2500 یورو)، منوچهر یکتایی (2500 یورو)، فرشید ملکی 2800 یورو)، رکنی حائری زاده (1200 یورو)، صادق تیرافکن (1400 یورو)،شادی قدیریان (1400 یورو) و محمود بخشی مؤخَّر (900 یورو) فروخته شد. در این حراج که «مزایده خاورمیانه ،هنر قرن بیستم/ استانبول - مونپارناس» نام داشت، حدود نیمی از آثار (59 اثر) متعلق به هنرمند فقید ترکیه اُرهان مبین (Orhon Mubin) )مربوط به مجموعه آقای اوغوز اوربی (Oğuz Orbey) بود که با رقم‌های 400 تا 40 هزار یورو فروخته شدند.

اثر ایران درودی، "ترکیب سوررئالیستی"


مهرداد فلاح ، نقاش و نماینده خانواده مرحوم صادق تبریزی- درباره این حراج و رکوردشکنی اثر تبریزی در آن گفت: «موسسه حراج میلون یکی از مهم‌ترین مؤسسات حراج اروپا و مهم‌ترین حراج فرانسه است که در مزایده خود اثری منحصر به فرد از صادق تبریزی را عرضه کرد. این اثر جزو مجموعه سوارهای این هنرمند است که به لحاظ ترکیب بندی و رنگ بندی حائز اهمیت است. در عین حال ابعاد این اثر نیز بزرگ است که همین آن را متمایز می‌کند.» فلاح درباره عملکرد هنرمندان ایرانی در حراج‌های خارجی و اقبال خریداران به آنها افزود: «باید در نظر بگیریم که این حراج در یک کشور اروپایی برگزار شده و آثار هنرمندان ایرانی فروش خوبی در آن داشته است. فروش بالای آثار هنرمندانی همچون صادق تبریزی و ناصر اویسی و جعفر روح بخش نشان از آن دارد که نوسنت گرایان ایرانی هنوز خواهان دارند و آثار هنرمندان مکتب سقاخانه با گذشت شش دهه از شکل گیری این مکتب همچنان می‌درخشد. در این اوضاع اقتصادی نامساعد جهان، فروش بالای اثر هنرمندان ایرانی می‌تواند نوید بخش آینده‌ای روشن برای هنر کشور ما باشد.»


گفتنی است صادق تبریزی یکی از ﻣﻬﻢﺗﺮﯾﻦ پیشگامان ﻫﻨﺮ ﻣﺪرن و ﻣﻌﺎﺻﺮ اﯾﺮان و چهره ﺷﺎﺧﺺ مکتب ﺳﻘﺎﺧﺎﻧﻪ است که پیش از ﻫﻢﻧﺴﻼﻧﺶ ﺑﻪ اﻫﻤﯿﺖ رواﯾﺖﻫﺎى ﺗﺼﻮﯾﺮى ﻋﺎﻣﯿﺎﻧﻪ و ﻣﺬﻫﺒﻰ اﯾﺮاﻧﻰ پی ﺑﺮد و ﺧﯿﻠﻰ زود از ﻧﺸﺎﻧﻪﻫﺎ و ﻧﻤﺎدﻫﺎى ﻣﻮﺟﻮد در ﻫﻨﺮﻫﺎى ﺻﻨﺎﻋﻰ ﺑﻪ زﺑﺎن ﺗﺼﻮﯾﺮى ﻣﻨﺤﺼﺮ ﺑﻪﻓﺮدى دﺳﺖ ﯾﺎﻓﺖ. تبریزی سال ۱۳۳۶ اثری ارائه کرد که برخی معتقدند شروع نقاشی‌خط از آن اثر بوده است. «عشاقِ بی‌زمان، افق‌های بی‌کران» آخرین نمایشگاه این هنرمند فقید بود که خرداد 1403 در گالری سهراب برگزار شد و طی آن چهار دوره هنری صادق تبریزی ازجمله ریتم‌خط‌ها و نقاشی‌های انتزاعی او روی دیوار رفت.

logo-samandehi