"فرسایش قدرت"؛ نمایش نقاشی های هاوار امینی در گالری دانژه

گالری دانژه از روز جمعه 26 اردیبهشت ماه میزبان نقاشی های "هاوار امینی" تحت عنوان "فرسایش قدرت" می شود.


هاوار امینی با بازخوانیِ تصویر، تاریخ را از میان لایه‌های محو حافظه بیرون می‌کشد. گروهی از مردان در لباس‌های رسمی، همچون سایه‌هایی بی‌چهره و بی‌صدا، در دل فضایی سرد، پاره‌پاره و اغتشاش‌آلود ایستاده‌اند. چهره‌هایی که به عمد محو شده‌اند، نه‌فقط نشانه‌ای از زوال هویت فردی، بلکه اعتراضی بصری به تکرار تاریخ از زبان قدرت بی‌نام و نشان‌اند.

در بیانیه نمایشگاه آمده است:

فرسایش قدرت

و در روز هفتم، خدا از همه‌ی کار خود که ساخته بود، فارغ شد.
سفر پیدایش
در این مجموعه، هاوار امینی بدن را چون صفحه‌ای از تاریخ معاصر بازخوانی می‌کند؛ بدنی که هم نشانهٔ قدرت بوده و هم بستر فروپاشی. او با رجوع به نشانه‌هایی از سیاست، لباس، حافظه و تن، تصویری از اقتدار ارائه می‌دهد که نه در اوج اعمال قدرت، بلکه در لحظه‌های افول و ازکارافتادگی‌اش دیده می‌شود.
در آثار او، گاه با چهره‌هایی مواجه‌ایم که با لباس‌های رسمی، مدال‌ها، پرچم‌ها یا یونیفورم‌هایی ایستاده‌اند؛ اما هیچ‌کدام حامل شکوهی نیستند. بدن‌ها در خود فرو رفته‌اند، نگاه‌ها خاموش‌اند، و پرچم‌ها ــ اگر هنوز بر تن باشند ــ دیگر کسی را نمایندگی نمی‌کنند. اینجا قدرت، از فرم تهی شده و تنها پوسته‌ای از نشانه‌های گذشته است. این دسته از آثار، ما را در برابر مفهوم فرسایش قدرت قرار می‌دهد: جایی که سیاست از درون فرسوده، نمایشش تهی، و زبانش دچار لکنت شده است.
اما در بخش دیگری از این مجموعه، با بدن‌هایی مواجه‌ایم که در موقعیت‌های نامعمول، حتی مضحک یا اندوه‌بار، ظاهر شده‌اند. مردانی مسن، با لباس‌های نیمه‌رسمی یا یونیفورم‌های ناقص، در حال انجام اعمالی ساده و شخصی‌اند: بستن کمربند، گرفتن جوراب، ایستادن در آستانهٔ دستشویی. اینان بازماندگان اقتدارند، اما در انزوای خود، اقتدار نهفته‌ای ندارند. اقتدار در انزوا، در اینجا نه تمسخر است و نه ترحم؛ بلکه نوعی تماشای بی‌قضاوتِ لحظه‌ای‌ست که هویت رسمی و قدرت اجتماعی از بدن جدا می‌شود و بدن، دوباره تنها می‌ماند.
امینی با به‌هم‌ریختن مرز میان عمومی و خصوصی، میان نمادهای سیاسی و حرکات شخصی، مجموعه‌ای را خلق کرده که هم به حافظه جمعی نزدیک است، و هم به زوال فردی. در نهایت، این آثار به ما نشان می‌دهند که چگونه قدرت نه با ضربه‌ای مهیب، بلکه آرام‌آرام، در سکوت، در حاشیه، و در تن فرو می‌ریزد.


نمایش آثار این هنرمند تا 16 خردادماه ادامه خواهد داشت و علاقمندان جهت بازدید از آثار می توانند به نشانی سمنان، بلوار قائم، نبش کوچه میرحاج، گالری دانژه مراجعه نمایند.

logo-samandehi