نقد و مقالات

1398/1/25
بی ارزشیِ زشتی: در دفاع از نقاشی های زشت
داخل ساختمانی قدیمی و آجری در میدان دیویسِ شهر سامِرویل، زیر سکوی مطلا و نشیمن­گاه­های قرمز مخملی [سالن تئاتر]، موزه­ای نامعمول برپاست. پنهان در زیرزمین ساختمانی به سبک "هنر دِکو" متعلق به سال 1914 مجموعه­ای از نقاشی­های زننده و طراحی های مشوّش کننده وجود دارد که به نام موزه­ ی "هنر بد" شناخته شده است.
1396/6/13
رهنمودهایی برای نوشتن استیتمنت آثار هنرمندان
هنرمندان می‌توانند استیتمنت (بیانیه) آثار خود را به منظور بازنگری حرفه‌ای آنها بنویسند و برای مقاصد مختلف ارسال کنند. نمونه‌هایی از نکاتی که باید در نوشتار بیانیه رعایت شوند در زیر آمده است:
1397/8/13
راهنمای روش نگارش پروپوزال برای دریافت پذیرش رشته هنر در دانشگاه
پروپوزال تحقیق مهم‌ترین جزءِ تقاضانامه‌ی شما برای ورود به دانشگاه است. پروپوزال اساس گفتگوی جلسه‌ی مصاحبه‌ی شما را تشکیل می‌دهد و در صورت موافقت با درخواست‌تان، پروپوزال به عنوان نقطه‌ی شروع فرآیند ثبت نام به کار می‌رود. در پروپوزال طرحی کلی از پروژه‌ی تحقیقاتی پیشنهادی خود ارائه دهید.
1397/8/30
زندگی سه گانه هنرمند؛ یادداشتی از علی فرامرزی نقاش و منتقد در روزنامه شرق
ساحت‌های مختلف زندگی هر هنرمند و تأثیر هر یک بر دیگری و نمود مجموعه آنها در آثار او، فضا و اتمسفری را می‌سازد که قضاوت افراد را در خصوص آن هنرمند شکل می‌دهد. می‌توان این پرسش را مطرح کرد که ما وقتی از یک هنرمند نام می‌بریم یا در موردش به قضاوت می‌نشینیم به کدام‌ یک از ابعاد وجودی او نظر داریم یا به دیگر سخن چه وجهی از وجوه زندگی او بر قضاوت ما بیشتر تأثیر گذاشته و بر شناخت ما از آن هنرمند سایه افکنده است. با قدری تسامح می‌توان زندگی هنرمندان را در سه سطح یا در سه حوزه مختلف مورد گفت‌وگو و واکاوی قرار داد.
1397/7/25
ماجرای عکس سوررئال Salvador Dalí و سه گربه‌ی پرنده
پیش از آنکه Philippe Halsman، عکاس و Salvador Dalí، نقاش سوررئالیست، بر ایده‌ی به هوا انداختن سه گربه برای عکس Dalí Atomicus (۱۹۴۸) توافق کنند، نقاش اسپانیایی پیشنهاد می‌دهد مرغابی‌ای را با دینامیت بترکانند. با توجه به این که برداشت موفقیت‌آمیز معلّق بودن Dalí در یک صحنه‌ی آشفته‌ی در هوا نیازمند تلاش ۲۶باره بود، مقاومت Halsman در برابر ایده‌ی اولیه، قطعاً پسندیده‌ترین کار ممکن بود.
1397/6/16
به یاد هنرمند فقیداستاد محسن وزیری مقدم
با تاسیس دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، به مرور اتفاقاتی در هنرهای تجسمی، خاصه در هنر نقاشی آن روزگار ایران درحال شکل گیری بود. تا پیش از این، جریانی که هنر غربی را با تکیه بر"مهارت در واقع نمایی"، جایگزین هنرسنتی کرده بود.
1397/5/24
به بهانه نمایش آثار علی فرامرزی در نهمین کارنمای پژوهشی انجمن هنرمندان نقاش ایران
آن زمان که معانی‌ِ درون وجود هنرمند در قالب فرم، به فضا شکل میدهد و مفهوم خلق میشود، نمیتوان به راحتی به این پرسش پاسخ داد که آیا فضا به فرم شکل داده است و یا بلعکس...
1397/4/13
روایت بهاره چرتابی از مجموعه آثارش
"هیچ زن هنرمند خوش قریحه و برجسته ای در طول تاریخ هنر وجود نداشته است." جمله ای بود که یک روز صبح هنگامیکه به محل کار خود می رفتم از رادیو شنیدم... جمله ای بود که خانم مجری ادا کرد و می خواست نظر شنوندگان را بداند. همین امر باعث شد موضوع کارهایم شود...
1397/4/13
سیما باقر زاده: هر چقدر نگران سلامت طبیعت باشیم، زندگی امن تری برای آیندگان رقم خواهیم زد
شروع فعالیت هنری سیما باقرزاده در حوزه نقاشی مربوط به هنرستان است. وی در رشته ی گرافیک دیپلم خود را گرفته و در دانشگاه رشته ی نقاشی را ادامه داده است. در دوره ی چهار ساله ی دانشگاه، نقاشی را زیر نظر اساتیدی چون؛ دکتر حبیب الله صادقی، دکتر کاظم چلیپا، دکتر مرتضی اسدی و دکتر مرتضی افشاری تجربه کرده است. در ادامه در رشته ی پژوهش هنر در مقطع کارشناسی ارشد به کار پژوهش و تحقیق پرداخته و در کنار آن در کلاسهای آزاد اساتیدی چون ، خانم معصومه مظفری و آقای کاوه تجربه کار نقاشی و طراحی را ادامه داده است.
1397/3/27
اهمیت و ضرورت وجود رسانه هنرهای تجسمی
بی شک تندیس یکی از مهمترین دست آوردهای رسانه ای امروز جامعه هنرهای تجسمی ایران است که با پشتکار مدیر مسئول و حمایت هیات تحریریه آن تا امروز پابرجا مانده. از طرفی دیگر یدک کش یک سابقه 15ساله از نشریه هنرهای تجسمی است که بصورت نشریه فعلی و تخصصی ادامه فعالیت داده است. مسئله‌ی امروز این مجله‌ی با سابقه، چالشی در ذهن هنرمندان حوزه تجسمی ایجاد میکند، که با توقف انتشار آن چه چیزی را در زمینه اطلاعات دنیای هنری و مشارکت در جامعه هنری از دست می دهند؟
1397/3/4
استاد پتگر و دوران او
نقاشی معاصر ایران مسیری فشرده و کوتاه شده و انباشته را، از اوایل قرن چهاردهم شمسی آغاز کرد. نقاشی مکتب زنده قاجار، خیلی پیش تر از آن، به وسیله ی محمد غفاری (کمال الملک) به شیوه ی هنر واقع گرایی اروپای قرن نوزدهم تغییر یافت و او که از ربع آخر قرن سیزدهم هجری قمری نقاش مهم و معتبر دورانش شده بود، این شیوه را ادامه داد و از طریق مدرسه و کارگاهش و شاگردان مستعدش اشاعه داد و تثبیت کرد.
1397/2/11
ما همه شهروندان یک دنیا هستیم
تمّام اعظم در سال ١٩٨٠ در دمشق به دنیا آمد، مدرك هنری خود را از دانشكده هنرهای زیبای دانشگاه دمشق دریافت كرد. تمركز او بر روی نقاشی رنگ روغن است. اما در كنار موفقیت او در سوریه در زمینه نقاشی، او همچنان به طراحی گرافیك حرفه ای ادامه می دهد.
1397/2/4
نمایش لوور در ایران؛ یادداشتی از علی فرامرزی در مجله تجربه
فرهنگ به عنوان نرم افزار و وسیله این حجم عظیم انتقال دانش، از چنان جایگاهی برخوردار گردیده که دیگر هرگونه شکی را در مورد موثرترین شکل دیپلماسی نرم یعنی دیپلماسی فرهنگی از میان برداشته است. با فرو ریختن سد و مانع اختلاف زبانی که بشر به کمک تکنولوژی در آستانه برداشتن آن است، به زودی مرزهای باقیمانده تبادل فرهنگی نیز در بین ملت های جهان برداشته خواهدشد و هر انسانی با دیگر همنوعان بگونه ای مستقیم وارد گفتگو و تبادل فرهنگی خواهد شد.
<< آخرین صفحه < صفحه بعدی صفحه قبلی > اولین صفحه >>

صفحه شماره: 1

تعداد كل : 66
logo-samandehi