روایت علی تقوابلسی از فعالیت کمیته نمایشگاه های انجمن هنرمندان نقاش ایران

آرشیو اطلاعات و شناسایی اعضای انجمن موفقیت کارنماهای پژوهشی بود


علی تقوابلسی (مظفر) هنرمند فعال در کمیته نمایشگاه های انجمن هنرمندان نقاش ایران است (و در اغلب نمایشگاهها با نام مظفر هم شرکت داشته اند) که آثار وی در هشتمین کارنمای پژوهشی انجمن همراه با 244 اثر از 42 هنرمند دیگر به نمایش در آمده است. این هنرمند در گفتگو با خبرنگار گالری آنلاین زوایای موفقیت کارنماهای پژوهشی را چنین برشمرد:

موفقیت کارنما ها این بوده است که 1- آثار اعضا را دسته بندی و آرشیو کرد. 2- هنرمندان را شناسایی کرد که اعضای فعال و غیرفعال چه کسانی هستند. در ابتدای امر که ما در کمیته نمایشگاه شروع به کار کردیم تا کارنمای سه خیلی استقبال نشد ولی از کارنمای 4 و پنج استقبال خیلی جدی شده و خیلی ها داوطلبانه خودشان را دعوت می کردند و حتی خیلی از افراد گله داشتند که چرا ما نیستیم؛ ولی ما از همان ابتدا افراد را رندوم انتخاب می کردیم.
اعضای کمیته نمایشگاه های انجمن هنرمندان نقاش ایران با تقسیم وظایف تا کنون هشت دوره کارنمای پژوهشی را برگزار کرده اند و مراحل مختلف کار از جمله دسته بندی آثار، دریافت، چیدمان، آرشیو کردن اطلاعات و تصاویر اعضا و ... را به سرانجام رسانده اند.

تقوابلسی در رابطه با مسئولیت خود در این گروه توضیح میدهد:

مسئولیت خود من در دو بخش است، یکی مربوط به دسته بندی آثاری بود که بدست ما می رسید، ما پیش از این آرشیو ی از آثار نداشتیم و ما براساس مسئولیتی که از طرف آقای اطمینانی گرفتیم ، آثار را به لحاظ سبک در سه بخش آبستره، آبستره فیگوراتیو و فیگوراتیو تقسیم بندی کردیم که در درون فیگوراتیو آبستره و فیگوراتیو هم، ما سه بخش داشتیم یعنی انسان، طبیعت و حیوان. تا این کارنما به خوبی آثار به نمایش درآمده به لحاظ موضوعی دسته بندی شده و مشخص می کند کدام هنرمندان در چه زمینه هایی فعال هستند. و دیگر طراحی در چیدمان آثار که بر اساس موضوع و تنوع در چینش در گالریها تقسیم می شده است.

این عضو کمیته نمایشگاه های انجمن افزود:

آقای اطمینانی با دید باز و خوبی که دارند و با احترامی که به افراد میگذارند به کار آنها اعتماد میکنند و در کار بخش های مختلف مداخله نمیشود، همین امر به تمام اعضا و گروه ها اعتماد به نفسی می دهد، به بخصوص به جوان ها و ایده های آنها.
در این دوره از کارنماها استقبال خوبی بعمل آمد. با وجود نقص هایی که در این کارنماها هست، من نگاه مثبتی به آن دارم . به نظرم خیلی موفق بوده و یک دلگرمی را بین هنرمندان ایجاد کرده است.

وی با اشاره به اینکه بهتر است کارنماها در دوره هیئت مدیره بعدی هم ادامه داشته باشد، بیان کرد:

به نظرم با فعالیت هایی که این دوره انجام شده است، برای گروه بعدی کار بسیار راحت تر است. اولین چیزی که برای اعضای انجمن مهم است این است که چه آرشیوی وجود دارد، هنوز این آرشیو ضعف دارد که باید کامل تر و به روز تر شود. نمایش گردان ها می توانند به کمیته نمایشگاه رجوع کرده و کارها را با دسته بندی های مختلف ببینند.

این هنرمند در ادامه توضیح داد:

انجمن هیچ حامی ای ندارد و با حداقل پول فعالیت می کند. اعضای کمیته ها کاملا دلانه و عاشقانه کار می کنند، اگر انجمن بتواند فضایی را فراهم بکند، اعضا بهره اقتصادی داشته باشند قطعا مووفق تر خواهد بود. به نظرم با در نظر گرفتن بخش اقتصاد، پیدا کردن افراد خلاق براحتی می تواند صورت بگیرد.

بدون عنوان - ۵۰×۵۰ سانتی متر - اکریلیک روی بوم


تقوا بلسی با اشاره به مطالعات جدید خود در زمینه طبیعت، در مورد آثار خود در این نمایشگاه بیان کرد:

یک سری از کارهای خود را همراه با تفاوت در نگاه به طبیعت ارائه کرده ام. و به هیچ وجه در توصیف طبیعت کار نمیکنم؛ معمولا در بیشتر آثارم با اینکه در خود طبیعت نقاشی میکنم؛ فرم و رنگ در قالب بافت وسیله ای است تا آزادانه به معنای تصویر برسم و گاها حتی شباهتی؛ از آنچه که به طبیعت نگاه میکنم در آثار نقاشی ام نمیتوان یافت؛و آثارم در این کارنما، هم در اندازه های کوچک و هم بزرگ ارائه دادم. آثار با تکنیک رنگ روغن و آکریلیک اجرا شده اند و چهارتا از کارهایی که در ابعاد بزرگ هم هستند، کارهای جدیدم هستند.

تقوا بلسی در پایان از اعضای کمیته، از اقای اطمینانی بخاطر ایده پردازی خوبشان و نگاه خوبی که دارند و اعتماد به نفسی که به افراد می دهند. از خانم مینا نادری ریس کمیته به خاطر برنامه ریزیهای خوبشان در برگزاری نمایشگاههای حتی خارج از کارنما، آقای اعلایی نژاد به عنوان ریس کمیته نمایشگاههای داخلی و حمایت خوبشان ، پشتیبانی و همراهی هیئت مدیر انجمن هنرمندان نقاش ایران و سایر همراهان کمیته سپاسگذاری کرد.

بدون عنوان - ۵۰×۵۰ سانتی متر - اکریلیک روی بوم

logo-samandehi