انجمن نقاشان بیانیه داد، مدیر مرکز هنرهای تجسمی استقبال کرد

به گزارش گالری آنلاین به نقل از روزنامه شرق ، اتفاق‌های چند ماه اخیر، واکنش اعضای هیأت‌مدیره انجمن نقاشان را به دنبال داشت. آنها با صدور بیانیه‌ای خواستار رسیدگی به برخی از نگرانی‌های خود در حوزه هنرهای تجسمی شدند.
اعضای هیأت‌مدیره انجمن هنرمندان نقاش، درباره برخی از رویدادهایی که در چند ماه گذشته اتفاق افتاده، در بیانیه‌ای که روز گذشته، ششم دی صادر شد، نگرانی خود را ابراز کردند. در بخشی از این بیانیه آمده است: «مستهلک‌شدن سیستم‌های نگهداری و امکانات امنیتی و شرایط غیرشفاف آثار در موزه هنرهای معاصر تهران، به‌عنوان تنها موزه تخصصی تجسمی کشور به موضوعی برای نگرانی دائمی اهالی هنر تبدیل شده است. انتشار اطلاعاتی از قبیل آنچه در مصاحبه آقای ملانوروزی در تاریخ ١٧ شهریورماه ١٣٩٤ با خبرگزاری ایسنا منتشر شد، این سؤال جدی را مطرح می‌کند که فارغ از اتفاقات ناگواری که چندی پیش در ارتباط با خروج و فروش آثار ارزشمند موزه در رسانه‌ها منتشر شد، حقیقتا آثاری که قبلا توسط موزه خریداری شده‌اند و تعدادشان قاعدتا بسیار زیاد است در چه شرایطی نگهداری می‌شوند؟»
در ادامه بیانیه آمده است: «در شرایطی که حتی اطلاعات دقیقی از آرشیو آثار موزه در دسترس نیست، همیشه شائبه‌ فقدان و عدم امنیت آثار وجود خواهد داشت. دغدغه دیگری که در ارتباط با بودجه هنرهای تجسمی وجود دارد، عدم ایفای نقش صحیح موزه در جهت خرید و جمع‌آوری آثار جدید و بالا‌بردن غنای گنجینه‌ موزه است. انجمن هنرمندان نقاش ایران با ابراز نگرانی نسبت به اتفاقات جاری در حوزه هنرهای تجسمی کشور، دست کمک و همیاری به سوی مسئولان دراز کرده، آمادگی خود را در جهت حضور و تعامل کارشناسانه با موزه هنرهای معاصر و تمامی ارگان‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط اعلام می‌کند».
معصومه مظفری، رئیس انجمن هنرمندان نقاش، درباره دلیل صدور این بیانیه نسبت به اتفاق‌هایی که برخی از آنها مربوط به چندماه قبل هستند، به «شرق» گفت: «وقتی خبر خروج تعدادی از آثار مربوط به موزه هنرهای معاصر منتشر شد، در نظر داشتیم بیانیه‌ای صادر کنیم، اما به تغییرات هیأت‌مدیره منجر شد و به همین دلیل فرصت لازم در این زمینه به وجود نیامد. بعد از انتشار خبر استرداد آثار موزه هنرهای معاصر تهران از آمریکا، بار دیگر شرایطی به وجود آمد تا بتوانیم نگرانی‌های خود را بیان کنیم».او افزود: «موضوع دیگری که عزم ما را برای صدور این بیانیه جزم کرد، اقدام موزه قطر بود. این موزه برخی از آثار ایرانی را به نمایش گذاشته و در توضیح آنها نوشته است آثار قاجاری، صفوی و درباره برخی دیگر از کارها عنوان کرده است که درباره شکار هستند و اسمی از ایران ذکر نشده؛ این موضوع بسیار نگران‌کننده است چون نه‌تنها قطر بلکه کشورهای اطراف هم مدعی آثاری هستند که مربوط به ایران است. ما حتی فکر کردیم در نامه‌ای به موزه قطر به آنها پیشنهاد دهیم که می‌توانیم کارشناسانی برای معرفی اثر و تکمیل اطلاعات بفرستیم و از این طریق اعتراض خود را نشان دهیم چراکه قطر سرمایه‌گذاری زیادی روی هنر انجام داده و از این طریق در حال ساخت تاریخ برای خود است».
در بخش دیگری از این بیانیه به واگذارشدن موزه هنرهای معاصر اهواز به بخش خصوصی اشاره شده است که مظفری درباره اعتراض انجمن نقاشان دراین‌باره، گفت: «بعد از اینکه موزه اهواز به بخش خصوصی سپرده شد، نمایشگاه «آبی ایرانی» را برگزار کرد که تعدادی از اعضای انجمن ما هم در آن حضور داشتند. با برپایی این نمایشگاه، تا حدی نگرانی ما درباره واگذاری موزه به بخش خصوصی برطرف شد و امیدواریم از این پس هم این نهاد خوب عمل کند بااین‌حال شاهد سپردن امور به بخش خصوصی هستیم، درصورتی‌که دولت موظف است به موزه‌ها رسیدگی کند و بودجه‌ای در اختیار آنها قرار دهد. ما هر زمان این دغدغه‌ها را بیان کرده‌ایم، با پاسخ کمبود بودجه مواجه شده‌ایم و همین موضوع باعث شده اقدامی صورت نگیرد». مجید ملانوروزی، مدیر مرکز هنرهای تجسمی و موزه هنرهای معاصر تهران هم در واکنش به این بیانیه به «شرق» گفت: «بیش از هر چیزی از اینکه انجمن‌ها، نهادها و هنرمندان هنرهای تجسمی به مسائل این حوزه حساس هستند و واکنش نشان می‌دهند، خوشحالیم. درباره بیانیه‌ای که در رابطه با خروج آثار از موزه هنرهای معاصر منتشر شده، باید یک‌بار دیگر توضیح بدهم که ١٥ سال قبل این موزه، پالایش شد و آثاری در انبار وزارت ارشاد جای گرفته بود که ناشی از خیانت انباردار این وزارتخانه بود و او هم از کارش اخراج و به مجازات زندان محکوم شد. این موضوع از سوی وزارت ارشاد، شناسایی، اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی شد و با برگرداندن آثار و برگزاری نمایشگاه سعی کردیم ذهنیت‌ها را درباره این مسئله آسوده کنیم».
او سپس به واگذاری موزه هنرهای معاصر اهواز اشاره کرد: «در وهله اول موزه اهواز و اداره هنرهای تجسمی ارشاد این شهر باید پاسخ‌گو باشد، اما پرسش من این است در هشت‌سالی که موزه اهواز و آبادان تعطیل بودند، چرا واکنشی به تعطیلی این موزه‌ها نشان داده نشد؟ ما با همکاری منطقه آزاد اروند، موزه اهواز را بازسازی و بازگشایی کردیم و الان هم بخش خصوصی نمایشگاه برگزار کرده است. این موزه در دست ارشاد است و نمایشگاه‌هایی از سوی بخش خصوصی در آن برگزار می‌شود. این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که دولت یازدهم در شرایط اقتصادی نامناسبی قرار دارد، اما تلاش کرده‌ایم موزه‌ها را زنده نگه داریم». ملانوروزی در پاسخ به بیانیه انجمن نقاشان درباره به‌روزنبودن موزه هنرهای معاصر و افزوده‌نشدن آثار جدید به گنجینه این نهاد، اظهار کرد: «درحال‌حاضر هزینه لازم را برای خرید آثار مناسب برای گنجینه موزه نداریم. ضمن اینکه مشکل دیگرمان فضای محدود گنجینه است؛ آرشیو موزه پر است، بنابراین باید فضای جدیدی به موزه افزوده شود و نیاز است پول لازم هم فراهم شود، یا تعدادی از آثار کم شود که این موضوع هم نیاز به بررسی دارد. ضمن اینکه ما در حال عکاسی از آثار موزه هستیم تا اطلاعات آنها در آرشیو موزه ثبت شود حتی چاپ‌های دستی آمده چاپ شده و صحافی‌شده هستند. یک ناشر خارجی و یک ناشر ایرانی مقیم خارج هم پیشنهاد انتشار کتابی از این آثار را ارائه کرده‌اند که درنهایت یکی از آنها انتخاب و برای انتشار در خارج از ایران با موزه همکاری خواهند کرد». او با بیان اینکه تعداد آثار موزه حدود ‌هزار‌و ٥٠٠ اثر است، ادامه داد: «تمام آثار موزه حداقل در پنج جلد تا پایان مهرماه سال آینده منتشر می‌شوند. با چهار، پنج موزه جهان هم برای مرمت و ارائه خدمات به نمایشگاه‌های داخلی موزه قرارداد بسته شده است. درحال‌حاضر همراه با هر اثر خارجی‌ای که از این موزه به نمایشگاه‌های خارجی امانت داده می‌شود، یک اثر ایرانی هم باید به نمایش گذاشته شود و با این کار ضمن معرفی هنر ایران از موزه‌های خارجی خواسته‌ایم در درآمد حاصل از نمایشگاه‌هایی که از آثار ما برگزار می‌شود، سهیم شویم و این شراکت از طریق تجهیز و به‌روزکردن سیستم‌های امنیتی، نور، تهویه و کتابخانه است».
ملانوروزی با بیان اینکه اتفاق‌های پیش‌آمده در موزه لوور یا اکسپوی میلان ارتباطی به عملکرد مرکز هنرهای تجسمی ندارد، چنین جمع‌بندی کرد: «در این دو سال فضای نمایشگاه‌های تجسمی کمترین تنش را داشته است درحالی‌که ما بارها برای پاسخ‌گویی به مجلس رفته‌ایم، اما ترجیح داده‌ایم از هنرمندان و گالری‌داران دفاع کنیم و همواره آماده پاسخ‌گویی به رسانه‌ها و انجمن‌ها هستیم».

روزنامه شرق، 7 دی 1394، شماره 2481 صفحه 14

logo-samandehi