اطلاعیه هیات مدیره انجمن هنرمندان نقاش ایران در باره نشست موزه با آقایان مرادخانی و ملانوروزی

بنام خدا

ما قانع نشدیم

پیرو نامه سرگشاده هیات مدیره انجمن هنرمندان نقاش به آقای مرادخانی، نشستی در روز سه‌شنبه ۶ مهر ماه ۱۳۹۵ در کتابخانه موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد تا ایشان در حضور جمعی از اعضای هیات مدیره انجمن‌ها، مدیران گالری‌ها، خبرگزاری‌ها، هنرمندان و متخصصین حوزه هنر که به دعوت انجمن نقاشان حضور یافته بودند پاسخگوی نگرانی‌های جاری جامعه هنری ایران درباره سفر پرابهام گنجینه به خارج باشند ولی کلی‌گویی‌های ایشان و آقای ملانوروزی نه تنها مستند و قانع کننده نبودند بلکه دامنه این نگرانی‌ها را وسیع‌تر هم کردند. شرح کامل این نشست را خبرگزاری ایلنا در تاریخ ۷ مهر ۱۳۹۵ منتشر کرده است.

متاسفانه بعد از دوازده روز هنوز مدارک تفاهم نامه و لیست آثار ارسالی گنجینه موزه به آلمان و ایتالیا به انجمن نقاشان ارائه نشده است و هنوز مشخص نیست در شناسنامه آثار مالکیت آثار به نام افراد حقیقی است یا موزه. ما همچنان از لیست آثار موجود در گنجینه موزه بی اطلاعیم و عجله برای ارسال این آثار با چنین تعدادی (۶۰ اثر) مورد سوال است. و نمیدانیم چرا آقای مرادخانی می‌خواهند به گفته خودشان دست به چنین «ریسک بزرگی» بزنند. و نمیدانیم چه بندهایی در این قرارداد بین‌المللی بازگشت به‌موقع، صحیح، سالم و اصل همه آثار«باارزش‌ترین مجموعه هنر قرن بیستم خارج از مرزهای اروپا و آمریکای شمالی» را تضمین می‌کنند و پشتوانه این ضمانت چیست.

هیات مدیره انجمن هنرمندان نقاش ایران به نمایندگی از اعضای انجمن هنرمندان نقاش ایران و به همراه جمع کثیری از خانواده هنری ایران با ارسال این آثار در این شرایط مبهم مخالف است و هشدارهای لازم را بارها از طریق بیانیه، نامه سرگشاده، مصاحبه و نشست مطبوعاتی به مدیران و مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتقل کرده‌ است. امیدواریم این‌بار بازنگری مدبرانه مسئولین کشور مانع تحمیل خسارت‌های احتمالی و جبران‌ناپذیر به این گنجینه بی‌نظیر که به‌حق سرمایه ملی همه ما است بشود.

هیات مدیره انجمن هنرمندان نقاش ایران

۱۸ مهر

logo-samandehi