رییس انجمن هنرمندان نقاش مطرح کرد صراحتا به نگرانی‌ها پاسخ نداده‌اند/درخواست ملاقات با وزیر

رییس انجمن هنرمندان نقاش درباره پیگیری ارسال آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر برای نمایش در خارج از کشور، گفت: پیش از نوروز با وزیر تماس گرفتیم تا در این‌باره ملاقاتی با او داشته باشیم، اما سر ایشان خیلی شلوغ بود. ما باز پیگیری کردیم و قرار شد ایشان قرار ملاقات بگذارد.

به گزارش گالری آنلاین به نقل از ایسنا، نمایش تعدادی از آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران در اروپا، یکی از موضوعات بحث‌برانگیز حوزه هنرهای تجسمی در سال گذشته بود. تصمیمی‌ مبنی بر نمایش بخشی از گنجینه موزه هنرهای معاصر (شامل ۳۰ اثر ایرانی و ۳۰ اثر خارجی) سبب اعتراض‌هایی از سوی هنرمندان شد. عده‌ای گفتند این کار به‌صلاح نیست و امکان دارد اتفاقی برای این آثار رخ دهد. نگرانی هنرمندان حتی با ضمانت سرپرست وقت موزه هنرهای معاصر تهران نیز رفع نشد.

این کشمکش ادامه یافت تا با روی کار آمدن سیدرضا صالحی امیری به‌عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ارسال آثار به دو کشور ایتالیا و آلمان متوقف شد و وزیر جدید ارشاد در جمع خبرنگاران اعلام کرد که موضوع ارسال آثار گنجینه به اروپا فعلا متوقف شده است. همچنین علی مرادخانی - معاون هنری وزارت ارشاد - گفت که موضوع این تابلوها به‌دلیل مهم بودن، امری است که باید در دولت درباره‌ی آن‌ها تصمیم گرفته شود، یعنی مستندات و موارد به دولت ارسال می‌شود و ان‌شاءالله تصمیم اعلام خواهد شد.

در ادامه، وزیر امور خارجه جمهوری فدرال آلمان به محمدجواد ظریف - وزیر امور خارجه ایران - نامه‌ای‌ نوشت و در آن بازگشت سالم آثار را ضمانت کرد؛ اما این پروژه همچنان متوقف بود. مجید ملانوروزی - سرپرست دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد - نیز در آخرین اظهارات خود گفته است که نمایش آثار در اروپا به سال ۱۳۹۶ موکول شده است.

مسئولان در آخرین روزهای سال ۱۳۹۵ نمایشگاهی را شامل آثاری که قرار بود به اروپا برود، در محل موزه هنرهای معاصر برگزار کردند. در افتتاحیه این نمایشگاه اعلام شد که ارسال آثار به اروپا به سال آینده موکول شده و کتاب گنجینه هم به‌خاطر مشکلات صحافی، سال ۱۳۹۶ رونمایی می‌شود.

خبرنگار ایسنا چندماه پس از آخرین اظهار نظرها درباره وضعیت نمایش گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران به سراغ رئیس انجمن هنرمندان نقاشان رفت و از پیگیری‌های این انجمن در این زمینه پرسید.

معصومه مظفری اظهار کرد: قرار بود پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر به دو شهر رم و برلین فرستاده شود؛ اما این کار را بعد از انتخابات انجام می‌دهند. در واقع نه تغییری در تعداد آثار ارسالی به‌وجود آمده و نه هنرمندان را از قرارداد و ضمانت مطمئن کرده‌اند.

او ادامه داد: آن‌ها به‌طور صریح به هیچ‌کدام از نگرانی‌های هنرمندان جواب نداده‌اند، اما به‌طور ضمنی گفته‌اند که ما مطمئن هستیم و اتفاقی نمی‌افتد و این، موضوعی معمول در دیگر نقاط دنیاست. ما نیز می‌دانیم معمول است، اما ۶۰ اثر هنری، تعداد کمی نیست و بحث‌برانگیز است. این سوال نیز مطرح می‌شود که چرا این‌همه اثر و چرا بهترین کارهای گنجینه موزه هنرهای معاصر برای نمایش فرستاده می‌شوند؟

مظفری معتقد است: آن‌ها بدون اعتماد کردن به نماینده‌های فضای تجسمی حرکت کردند. درخواست تشکیل شدن یک شورای تجسمی از وزیر ارشاد، نه‌تنها خواسته انجمن هنرمندان نقاش، بلکه خواسته تمام انجمن‌ها بود تا ما یک‌باره با اتفاقی مواجه نشویم که در جریان است، بلکه پیش از آن صحبت شود و بدانیم این تصمیم‌ها بر چه اساسی گرفته می‌شوند، اگر پیشنهادی داریم بگوییم و کسی به آن گوش دهد.

او تاکید کرد: موضوع این است که هیچ‌کدام از این‌ها هنوز اتفاق نیفتاده و امیدواریم بتوانیم هرچه زودتر با وزیر ملاقاتی داشته باشیم.

مظفری درباره نمایشگاه «مسافران برلین و رم» که در موزه هنرهای معاصر تهران تا بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری برپا خواهد بود و به گفته برگزارکنندگان، به نمایش آثاری می‌پردازد که قرار بوده به آلمان و ایتالیا فرستاده شوند، گفت: این خیلی خوب است، این‌که بالاخره به همه گفتند چه آثاری قرار بوده به آلمان و ایتالیا برود، حرکت مثبتی است، به‌جز این‌که ممکن است درباره موضوع رفتن این آثار مسائلی وجود داشته باشد، اما این می‌تواند کار مثبتی باشد. از طرفی در ایام نوروز فرصت مثبتی ایجاد شد تا هنردوستان و دانشجویانی که به تهران سفر داشتند، بتوانند آثار را ببینند.

رییس انجمن هنرمندان نقاش اظهار کرد: ما همراه برخی گالری‌داران و انجمن‌های دیگر، جلسه‌ای را سال گذشته با علی مرادخانی و مجید ملانوروزی داشتیم و اعتراض‌های‌مان را مطرح کردیم. این صحبت مطرح شد که کمتر بوده که موزه‌ای ۶۰ عدد از آثار برجسته خود را به خارج از کشور بفرستد و این اتفاق تا به حال نیفتاده و پیش از این، تعداد محدودی آثار را می‌فرستادند.

مظفری گفت: همه این مسائل پس از موضوع واگذاری موزه هنرهای معاصر تهران به بخش خصوصی مطرح شد و آن موضوع باعث شد که عده‌ای متوجه شوند تصمیم‌هایی گرفته می‌شود که جامعه هنری در جریان آن نیست. پیش از آن، ما اصلا متوجه نمی‌شدیم چه آثاری می‌رفت و برمی‌گشت. این باعث شد تا همه فکر کنند که باید دقیق‌تر نسبت به این موضوع‌ها واکنش نشان دهند و این گنجینه، یک گنجینه ملی است و فقط به ما یا موزه هنرهای معاصر مربوط نمی‌شود.

او با اعتقاد به این‌که ارتباطاتی مانند برگزاری نمایشگاه‌هایی در خارج از کشور بسیار مفید است، بیان کرد: از ابتدای انقلاب تا به حال، بارها آثار در خارج از کشور نمایش داده شده و برگشته‌اند. در مورد اخیر، تمام ماجرا از اینجا شکل گرفت که بدون توضیح کافی، صرفا برای این‌که ما به یک بودجه‌ای نیاز داریم و این کارها را می‌فرستیم، این پرسش‌ها را مطرح کرد که چرا یک‌دفعه این تعداد اثر؟ چرا در این زمان؟ چرا به این شکل؟

رییس انجمن هنرمندان نقاش تاکید کرد: این تبادل‌ها کاملا در تمام دنیا مرسوم است و مشکلی هم نیست. در حال حاضر نیز اگر بگویند قراردادی که بسته‌ایم که خیلی محکم است، مسئله‌ای نیست؛ اما هیچ توضیح بیشتری به ما ندادند و هیچ اتفاقی رخ نداده است. ما نیز درباره این‌که چرا آثار به اروپا نرفت و چرا این کار به امسال موکول شد، صحبتی نداشته‌ایم.

او در پاسخ به این پرسش اگر دولت تغییر کند، سرنوشت این کار به کجا می‌رسد؟ اظهار کرد: اگر تغییراتی رخ دهد، قاعدتا خود دست‌اندرکاران تامل می‌کنند و حالا نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم که چه اتفاقی می‌افتد. اگر یک شورای تجسمی وجود داشته باشد و آن شورا خیلی حساب‌شده و انتخاب‌شده باشد، می‌تواند برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری کند و زمانی برسد که تغییر دولت‌ها تاثیری روی این موارد نداشته باشد.

مظفری افزود: امیدوارم کتاب گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران به‌زودی منتشر و رونمایی شود و مسئولان در این زمینه به قول‌های خود عمل کنند.

logo-samandehi