مدت زيادي نيست که از پانصدمين سالروز درگذشت « لئوناردو داوينچي» ميگذرد؛ نشريه نيويورکتايمز به همين مناسبت، به معرفي سه کتاب جديد در وصف زندگي اين هنرمند چيرهدست رنساس پرداخته است.

به گزارش گالري آنلاين به نقل از ايسنا، اين نشريه نوشته است: «داوينچي»، به عنوان يک نوجوان يتيم ۱۵ ساله اهل «توسکان»، فعاليت خود را از کلاسهاي آموزشي«آندرئا دل وروکيو» هنرمند ايتاليايي آغاز کرد، اما رزومه او در طول ساليان دراز فعاليتش تنها به نقاشي و مجسمهسازي محدود نشد. نبوغ او در حوزههاي مختلف همچون معماري، آناتومي، زمينشناسي، رياضيات، طراحي و مهندسي عمران، «جورجو وازاري» مورخ قرن شانزدهم ميلادي را بر آن داشت تا از «داوينچي» به عنوان «شخصي فراتر از انسان» ياد کند.

يکي از طراحيهاي آناتومي «داوينچي»
«کارمن سي بامباک» مدير موزه هنر متروپوليتن و کارشناس آثاري از داوينچي که در نمايشگاه اخير همين موزه به نمايش درآمده است، در يک کتاب چهارجلدي با عنوان «مکاشفه لئوناردو داوينچي» (منتشرشده در ژوئن ۲۰۱۹) به روايت زندگي اين نابغه رنسانس در سه بازه زماني متفاوت شامل: دوران کودکي «داوينچي»، بزرگسالي و آخرين روزهاي زندگي اين هنرمند پرداخته است.
اين پروژه ادبي که تقريبا ۵۰ سال زمان صرف خلق آن شده است، سعي دارد تصويري جامع از فردي که بيشتر مردم از او به عنوان نقاش «موناليزا» يا «شام آخر» ياد ميکنند، ارائه دهد.
«مارتين کمپ» همکار «بامباک» و يکي از کارشناسان آثار «داوينچي» از اين هنرمند به عنوان «مشهورترين شخص در تاريخ هنر تجسمي جهان» ياد ميکند.
«کمپ» در کتاب «لئوناردو داوينچي: ۱۰۰ اثر برتر» (منتشرشده در نوامبر ۲۰۱۸)، به بررسي مهمترين آثار از هزاران طراحي بهجامانده از «داوينچي» که شامل طراحيهاي علمي و آناتومي حيرتآور او ميشود، پرداخته است.
«کمپ» در کتاب ديگري با عنوان «لئوناردو از ديدگاه لئوناردو» (منتشرشده در ژوئن ۲۰۱۹)، در کنار نمايش طراحيهاي اوليه برخي از مشهورترين آثار «داوينچي»، به بررسي دقيق روند خلق تابلوهاي نقاشي او پرداخته است. خلق تابلو نقاشي «بشارت» توسط «داوينچي» آن هم در سن ۲۱ سالگي تا خلق تابلو «Ginevra de' Benci» که حالت ايستادگي و نگاهي انقلابي را در خلق پرترههاي زنان به وجود آورد، موضوعاتي هستند که در اين کتاب مورد بررسي قرار گرفتهاند.

تابلو نقاشي «بشارت»
