معدن‌کاران به سايت تاريخي جوبجي رحم نکردند

به نظر مي‌رسد مسوولان رامهرمزي افتخارات‌شان از نمايش گنجينه‌ي طلايي و مفرغي حاکم عيلامي را فراموش کرده‌اند که حالا بعد از گذشت ۱۲ سال از کشف آن گنجينه، به نام احداثِ جاده براي عبور ماشين‌هاي معدن‌کاران در حريم درجه يک و عرصه‌ي همان محوطه‌ي تاريخي مسير را با خاک يکسان مي‌کنند.

به گزارش گالري آنلاين به نقل از ايسنا، محوطه‌ي باستاني جوبجي را در سال ۱۳۸۶ و به دنبال آغاز اجرائي کردن طرح کانال آب‌رساني به دست آوردند، گنجينه‌اي بزرگ از يکي از پادشاهان عيلامي که کانالِ ۱۸۶ متري انتقال آب سببِ خيرش شد و همان شد که باستان‌شناسان در جوبجي کاوش‌هاي گسترده‌اي را آغاز کردند، کاوش‌هايي که در طول اين مدت هنوز ادامه دارد، اما نکته‌ي جالب توجه، تغيير ديدگاه مسوولان شهري رامهرمز است که حالا اجازه داده‌اند تا مسيرِ احداثِ جاده‌ براي عبور ماشين‌هاي معدن‌کاران را از حريم درجه يک و عرصه‌ي محوطه‌ي جوبجي عبور کند.

جاده کشی از سایت تاریخی جوبجی رامهرمز

منصور معتمدي – مسوول انجمن دوستداران ميراث فرهنگي تاشار رامهرمز – در گفت‌وگو با ايسنا مي‌گويد: در بالا دستِ سايتِ تاريخي جوبجي، چند معدن کوپال از تپه‌هاي ماهور قرار دارد که براي مصالح ساختمان يا آسفالت قابل برداشت است، بنابراين معادنِ زيادي در اين محوطه در حال برداشت کوپال‌ها هستند.

وي با بيان اين که پيش از اين، مسير تردد کاميون‌هاي معدن‌کاران، روستاي جوبجي بود، مي‌افزايد: اعتراض مردمِ روستا باعث شد تا به فکر تغيير راه براي عبور کاميون‌ها باشند، در اين ميان تنها راهي که داشتند عبور از زمين‌هاي کشاورزي يا سايت تاريخي جوبجي بود که شوراي تامين استان سايت تاريخي جوبجي را انتخاب کرد.

او با اشاره به مخالفت صد درصدري ميراث فرهنگي رامهرمز با اين مسير، اظهار مي‌کند: حدود پنج روز قبل مسوولان شهري بدون حضور مسوولان ميراث فرهنگي در جسله‌ي شوراي تامين، عبور جاده از سايت جوبجي را تائيد کردند و حتي در همين مدت بخشي از مسير جاده را از حريم درجه يک به سمت عرصه‌ي سيتِ تاريخي جوبجي جلو رفتند.

معتمدي با اشاره به توقف کارِ احداث جاده در يکي دو روز نخست مي‌گويد: در نخستين کار توقف که فرماندار، معاون او و برخي مسوولان بودند، ميراث فرهنگي به آن‌ها پيشنهاد داد که کافي است مسوولان شهري يک درخواست به ميراث بدهند تا کارشناسان استان، راهي را بررسي کنند که نه آسيبي به ميراث وارد شود و نه توقفي براي کار معدنکاران باشد، اما معدنکاران متاسفانه با رفتن يگان حفاظت و فرماندار رامهرمز بار ديگر کار خود را آغاز کردند.

او با تاکيد بر اين که اين جاده‌ي بررسي شده در حريم درجه يک سايت جوبجي است، اظهار مي‌کند: در صورت انجام اين کار، همه‌ي زيرساخت‌ها و تمام داشته‌هاي فرهنگي اين محوطه‌ي تاريخي در زيرِ زمين نابود مي‌شوند، با احداثِ جاده، روزانه صدها کاميون با بارهاي حدود ۳۰ تا ۴۰ تُني از اين جاده عبور مي‌کنند، که اين کار علاوه بر نابود کردن هر يافته‌ي تاريخي، امکان  کاوش يا بررسي علمي را از باستان‌شناسان مي‌گيرد.

معتمدي درباره‌ي مسير جايگزين براي اين پروژه مي‌گويد: آن‌ها براي‌شان مسير جايگزين وجود ندارد، چون حکم‌شان را از شوراي تامين استان گرفته‌اند و فقط به آن اتکا دارند، شب گذشته – دوشنبه يک مهر – بخشي از کارشان را انجام دادند، اما در حال حاضر و با پيگيري‌هاي مدير کل ميراث فرهنگي  استان خوزستان، اکنون کار متوقف شده است، ان هم در شرايطي که از حريم درجه يک عبور کرده‌اند و در حال رسيدن به عرصه‌اند. با اين کار سايت تاريخي به دست آمده در سال‌ها گذشته را نيز تخريب مي‌کنند.

پیمایش به بالا