اولين همايش ملي زبان تزئين در طراحي مد و لباس

طراحي مد و لباس- با در برداشتن مفهومي جامعه ­شناختي- محصول دوران انقلاب صنعتي است که با چرخ­هاي خياطي و ماشين­هاي دوزندگي مدرن ظهور يافت و سريعاً در فرهنگ جوامع بسط پيدا نمود. چنانکه در بازه زماني کوتاهي به نيازي نه تنها فرهنگي بلکه اجتماعي بدل شد و به هويت فردي بسنده نگرديد، بلکه به­ صورت چالشي اجتماعي طرح يافت.

در ايران معاصر نيز پس از انقلاب 1357 و بنيان نهاده شدن نظام جمهوري اسلامي، مسئله مد به ­ويژه در حوزه پوشش اجتماعي زنان که همراه با پيچيدگي­ هاي خاص است، در مرکز گفتمان­ هاي فرهنگي قرار گرفت. نوع لباس و تصميم­ هاي پيرامون پوشش در منازعات سياسي و آيين­­ نامه­ هاي تربيتي و قواعد رفتار هنجاري خود را نشان داد. به نحوي که گفتمان­ هاي مسلط با طرح الگوهاي ساختاري پوشش مانند لباس ملي و لباس رسمي سعي در همساني پوشش نمودند و در مقابل، گفتمان­ هاي ديگر با تأکيد بر آزادي انتخاب­هاي فردي الگوي تنوع پوششي را دنبال کردند.

در حقيقت، پوشش افراد يا مبين دنباله ­روي آنان از هنجارهاي نشأت گرفته از گفتمان­ مسلط قدرت يا مبين مقاومت در برابر اين هنجارها بود. با گذشت 25 سال از اين جريان، در سال 1383 با تأکيد مقام معظم رهبري بر مسئله مدگرايي و شکل­ دهي به لباس ملي، نقطه عطفي در طراحي لباس و گفتمان مد ايران به وجود آمد و سبب شد با تصويب مجلس شوراي اسلامي در سال 1385 کارگروه مد و لباس در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي شکل گيرد. اين کارگروه، در اقدامي گسترده ­تر، بنياد مد و لباس ايراني- اسلامي را متشکل از اعضاء خود کارگروه به همراه تعدادي از کارشناسان وزارتخانه ­ها و بخش خصوصي تأسيس کرد تا نهادي تعاملي ميان فعالان عرصه توليد مد و لباس و دستگاه­هاي دولتي باشد و تمامي مصوبات کارگروه را اجرايي نمايد.

اين بنياد همزمان با شکل­ گيري خود در سال 1390، جشنواره ملي مد و لباس فجر را که در حال حاضر يکي از ارکان کليدي تأثيرگذار در سياستگذاري مد و لباس ايران است، پي ­ريزي نمود تا با گزينش و نمايش آثار برتر طراحان لباس (مبتني بر اصول و ارزش­هايي که هرساله در فراخوان خود اعلان مي­دارد) ضمن به رسميت شناختن تمايزهاي طبقاتي و انتخاب­ هاي فردي، الگوهاي روشني از مد ايراني- اسلامي ارائه دهد و بدين نحو بر روند مدگرايي جامعه تأثيرگذار باشد.

ليکن آنچه در اين ميان، به مثابه خلأيي عظيم ميان دانشگاه­هاي دربردارنده رشته طراحي پارچه و لباس، بنياد، جشنواره و تمامي نهادهاي نظارتي و وزارتي وابسته به کارگروه احساس ­گرديد؛ عدم توجه به مسئله تزيينات و فعالان و شاغلان وابسته بدان ها در اين عرصه است. چندان که تمرکز بر نقش و رسالت پربار نمودن آنها به عنوان بستري براي جهت ­دهي به هويت ايراني- اسلامي در پوشش و مديريت فرآيند مد و لباس در سطح ملي مي­تواند بسيار حائز اهميت باشد. زيرا هرگونه واکاوي از وجوه متعدد در ميزان اثر بخشي فعاليت­هاي چنين حوزه ­اي به ويژه بر محوريت عفاف و حجاب و ارائه راهکارها و سياست­هاي خاص جهت ارتقاء و پيشبرد آنها نمي­تواند در خلأ و بدون اهتمام به مطالعه نظام­ مند صورت گيرد.

بنابراين هشتمين همايش مباني نظري هنرهاي تجسمي بر محوريت آرايه ­هاي تزييني در مد و لباس شکل گرفت تا بر مدون­ سازي آموزش­هاي سنتي، غني­ سازي منابع مکتوب و نيز پربار نمودن فعاليت­ هاي بينارشته ­اي در باب فرهنگ زينتي مد و لباس به ويژه در راستاي پوشش ايرانيان مددرسان باشد. عرصه­ اي که عليرغم تکاپو در بازار اقتصاد هنر، چندان حائز اهميت و شايان توجه از سوي مسئولان ذيربط نبوده و از ديد پژوهشگران و علاقمندان به مواريث هنري کشورمان هم مغفول مانده است.

با اين وجود، برپايي چنين رويداد علمي مي­تواند دستاوردهاي ذيل را به همراه داشته باشد:

1. گردهم آمدن و کسب شناخت از آثار، دستاوردها و محصولات هنرمندان و فعالان بومي چنين عرصه­اي به ويژه در مناطق مرزي ايران و اساتيد پيشکسوت و بعضاً ناشناخته در رشته­ هاي گوناگون هنرهاي صناعي، هنرهاي سنتي، طراحي پارچه و لباس، طراحي جواهرات و زيورآلات، طراحي کيف و کفش و همچنين صنعتگران و توليدکنندگان پوشاک، صاحبان مشاغل خانگي، طراحان خانه­ هاي مد، مزون­ داران و فعالان حوزه عفاف و حجاب؛

2. شناخت ساز و کار نهادها و بخش­هاي مرتبط و ميزان تأثيرگذاري آنها بر الگوهاي تزييني در پوشش ايراني- اسلامي و روند مدگرايي ملي

3. کمک به گسترش و اشاعه اطلاعات و نتايج پژوهش­ها درباره پيشرفت­هاي موجود در عرصه­اي خاص از طراحي و مد لباس و عفاف و حجاب

4. ايجاد يک شاخصه توسعه ­يافتگي و اعتبار علمي براي نظام جمهوري اسلامي در سطح بين­ المللي

5. شکل­ دهي به يک مکانيسم علمي- فرهنگي جهت شکوفايي صنايع و فناوري­هاي مربوطه به ويژه در عرصه کسب­ و کارهاي مرتبط با زنان

6. برقراري ارتباط ميان مجامع علمي، پژوهشگران، طراحان و فعالان در تمامي گرايش­هاي طراحي لباس، طراحي و چاپ پارچه، طراحي بافت، طراحي دوخت، طراحي سنتي تزئينات لباس، طراحي ملزومات وابسته (کيف، کفش، زيورآلات و …..)

7. توسعه دانش و انتقال آن از بخش­هاي دانشگاهي به حوزه صنعت و توليد

8. امکان­سازي بررسي­ هاي آسيب­ شناسانه و ارائه راه­ حل­ هاي علمي در مواجهه با چالش­هاي پيشِ­ روي اين حوزه

9. توسعه مهارت­ها و فنون به نحو صحيح و بومي شده به علاقمندان و متخصصان

در پايان شايان ذکر است که اين همايش با همکاري و حمايت­هاي همه­ جانبه "انجمن طراحان و دوزندگان رو دوزي­ها و آرايه­ هاي تزييني مد و لباس کشور" داراي مجوز رسمي از "وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي" و "وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعي" به شماره ثبتي 3233104 برگزار مي­گردد.

محورهاي همايش

1. مطالعات با رويکرد نظري

مفهوم و مباني نظري تزيين در طراحي مد و لباس

پژوهش­هاي بنيادي و کاربردي با رويکرد شناخت تزيينات در تاريخ لباس ايرانيان

ارزيابي و آسيب­ شناسي سرفصل­هاي دروس مرتبط در دانشگاه­ها و مراکز آموزش عالي

ارزيابي و آسيب­ شناسي پايان­ نامه­ هاي دانشگاهي بر محوريت تزيينات در طراحي مد و لباس

معرفي و شناسايي آثار پژوهشي، تأليفات و ترجمان­ ها درباره تزيينات مد و لباس

جايگاه هنرهاي تزييني مد و لباس در مطالعات بين ­رشته ­اي

2. مطالعات با رويکرد فرهنگي- اجتماعي

هويت و بوم­شناسي هنرهاي تزييني مد و لباس

نقش زنان در هنرهاي تزييني وابسته به عرصه طراحي مد و لباس

جايگاه تزيينات مد و لباس در هنرهاي معاصر

کاربرد هنرهاي تزييني مد و لباس در رونق صنايع وابسته و بازار اقتصاد هنر

تجلي تفکر ايراني- اسلامي در تصويرسازي آرايه­ هاي تزييني مد و لباس

اهميت هنرهاي تزييني مد و لباس در پيشرفت و توسعه پايدار فرهنگي

آسيب­ شناسي هنرهاي تزييني مد و لباس در نمايشگاه­ ها و جشنواره ­هاي هنري

3. مطالعات با رويکرد تاريخي

آيکونولوژي نقوش و آرايه­ هاي تزييني در منسوجات و پوشاک

سبک‌شناسي و سير تحول نقوش و آرايه‌هاي تزييني در منسوجات و پوشاک

تبارشناسي تزيين در منسوجات و پوشاک اقوام ايراني

توليد و تجارت تزيينات منسوجات و پوشاک در قلمرو فرهنگ­هاي ايراني

4. مطالعات با رويکرد مهارت ­ورزي

فنون سنتي تزيين‌ در طراحي و توليد منسوجات و پوشاک

مواد، وسايل و ملزومات اجرايي تزيينات پوشاک

شناخت استادکاران و آثار فاخر آنها در حوزه تزيينات پوششي ايرانيان

ارتباط هنرمندان معاصر با تکنيک­ها و امکانات اجرايي فناورانه و دانش ­بنيان

پیمایش به بالا